Annons

Minolta A1 som WebCam borde gå.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har programmet "Dimage Capture" för A1 och när jag tittar på det så ser jag vad Minoltan borde kunna göra.

Min tanke är att eftersom programmet hela tiden streamar bilder till skärmen så borde man kunna använa kameran som en WebCam och dra fördelar av detta, så man kan undra varför inte minolta drar nytta av detta eller släpper lite information så man kan skriva egna program som fixar så att minolta A1/A2 får WebCam funktion.

En tanke med detta är inte att sitta och videosamtala över nätet utan att använda WebCam program för rörelseavkänning så att man kan sända en signal att ta en bild. På så sätt skulle man kunna övervaka nått... ja ja, jag vet att man måste ha tillstånd för övervakning men det jag blanka tusan i för det jag vill övervaka är en blomma och det skulle vara jättekul om kameran kunde ta bilder när det kommer insäkter mm och hälsar på :)

Vad tror ni, är det måjligt eller inte och vad är det i så fall som skulle hindra att minolta går som WebCam?

Jag tror absolut att det skulle fungera, kan man använda videokameror som webcam ska man väl för bövelen använda en vanlig kamera också :)
Lösningen har jag tyvärr inte dock ;)

Trådlös kamera

En annan intressant lösning för ändamålet(?) är att montera en liten kamera med inbyggd rörelsesensor, internetserver och trådlös nätverksuppkoppling.

Alltså en kamera som du inte behöver koppla ihop med en dator utan som kan nås varifrån som helst med vanlig internetbrowser.

Jag är säker på att det finns flera olika tillverkare och modeller att välja mellan, men just den här har jag testat själv och kan rekommendera.

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/webcameras/374394/prices

Cheerio!

Jag försöker hitta information om Minolta A1 och hur USB kommunikationen för denna fungerar sedan var tanken att jag skulle lägga ut denna information och hoppas på vidare hjälp eller information.

Angående webcams så talade jag med polisen och de sade att det kanske inte är lagligt men att de knappast prioriterar WebCams eller övervakning såvida inte dessa var för typ att tjuvtitta på folk som solar nakne och är närgående på ett sådant eller liknande sätt.

Men som sagt, jag bryr mig inte då jag inte är guds bästa barn :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar