Annons

Minolta 7D kompatibel med piratobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa Konica Minolta 7D digitalkamera eftersom jag redan har en del Minolta-objektiv till mina analoga Minolta-hus och som enligt uppgift skall passa.

Men hur är det med pirat-märken?

Jag har ett Tamron 20-35, ett Tamron Macroobjektiv 90 mm, samt ett Tokina 400 mm som jag gärna att även dessa skall kunna användas.

Någon som vet?

Om objektiven fungerar på en Minolta Dynax avsedd för film kommer de att fungera på den digitala 7D.

De tredjepartsobjektiv jag har (Tokina och Sigma) funkar bra. Har inte samma modeller som dig, men jag har inte hört talas om några inkompatibla objektiv.

Det enda som kan vara ett problem ar att antishaken inte fungerar som den ska tillsammans med marken som inte ar av KonicaMinolta.

latt att kolla upp dock.
Jag kor Sigma 28-70 2.8 pch Sigma 70-300 4.5-nanting med mina och de funkade perfekt innan kameran la av! haha!
men det var ett mandags ex ag kopt sa lyckligt vis far jag en ny om ett par dagar.

Antiskaken borde rimligen fungera med andra märken än kameratillvarkarens eget. Antiskakfunktionen sitter i kameran, där sensorn flyttas i sid och höjdled om optiken är avpassad för en bildcirkel för småbildsfilm, finns gott om utrymme att fånga upp bilden på.

Kan man tycka ja, men innan jag kopte min sa kollade jag med Konica Minoltas Tech support, dvs en ickesaljare. det ar denne som talade om detta.
det ar ju typ samma situation som om du har en digital kamera och vill anvanda dina analoga objektiv till denna. det funkar inte alltid jattebra det heller.

alltsa, tipset ar att kolla upp detta men som sagt, Sigma (vilket ar det market jag har pa mina) funkar bra.

Tamron och Tokina blev aven rekomenderade av KonicaMinolta Support.

/Sara

Det finnes mange gode Konica Hexanon AR objektiv som ikke passer til kamerafatningen til 7D . Disse objektivene er det mange av på bruktmarkedet og de er billige i forhold til kvaliteten man får . Synd at det ikke finnes adapter til andre kameramerker enn Konicas egne analoge kamera . Har selv adapter der jeg kan bruke Nikon-objektiv på min klassiske Konica T3n som er et bra kamera - dog uten mulighet for automatisk filmfremtrekk . Har derimot til gode å finne Konica-adapter som jeg kan bruke på Nikon - kamera eller andre kameramerker. Tror kanskje Konica/Minolta 7D hadde hadde kunnet fått flere kjøpere om det fantes et slikt adapter , det spørs om bildekvaliteten hadde blitt den samme som med de nye ? Har ikke hørt om at adaptere i seg selv gir dårligere bildekvalitet , bortsett fra at man kan tape noe informasjon som kamerahusene gir . En dreven fotograf har kanskje heller ikke bruk for alle finessene i et moderne kamera. Hilsen Odd .

Vilka objektiv passar D7?

Undrar mest bara en sak lite, hur vet man vilka objektiv som passar D7? Funkar alla som heter AF till Dynax serien?

Tamron tillverkar en serie objektiv, där t ex 28-75/2,8 ingår som Konikaminolta har satt sitt namn på.

De objektiv från alternativa tillverkare som passar KM Dynaxkameror fungerar även på de digitala.

Tommy Lindholm skrev:

Men hur är det med pirat-märken?
Någon som vet?

Givetvis fungerar dom, alla gluggar som är avsedda att passa på Minolta AF fungerar på D7D.
Det kan till och med vara så att dom gluggarna som med 24 x 36 film inte tecknade helt skarpt i kanter och hörn ger ett alldeles utmärkt resultat i D7D:n med tanke på att projektionsytan är ganska rejält beskuren.
Sensorn på 7:an är 15,7 x 23,5 mm, det blir ju nästan en centimeter runt om och det är ofta där ett objektivs svaga punkter ligger, i alla fall i dom lägre prisklasserna.

PS.
Multiplicera dina nuvarande brännvidder med 1,5 så får du reda på vad dom motsvarar på D7D:n.
DS

Hej! jag har en Dynax 7D ihop med Tamron 90 macro och en Tokina 80-400 och det funkar perfekt.

Re: Re: Minolta 7D kompatibel med piratobjektiv?

Segeson skrev:
Givetvis fungerar dom, alla gluggar som är avsedda att passa på Minolta AF fungerar på D7D.

Visst är det så men igen, Minolta kan tydligen inte garantera att Anti Shaken fungerar.

Så säger alltså tillverkaren själv. om nån har eller har hört talas objektiv som INTE fungerar med 7D så kan väl DEN personen höra av sig istället för att alla talar om vilka objektiv de har? Då kan man ju i så fall ta för givet att alla funkar tills man hör nånting annat? bara en tanke. :)

/Sara

Re: Re: Re: Minolta 7D kompatibel med piratobjektiv?

T.B.A skrev:
Visst är det så men igen, Minolta kan tydligen inte garantera att Anti Shaken fungerar.
/Sara

Jag undrar vad servicekillen som sagt det grundar det på? Jag har nu läst så oerhört mycket om denna kamera samt att det bara ska finnas nåt enstaka, äldre specialobjektiv som AS inte funkar på. Om vissa piratobjektiv skulle ha nåt problem med AS så borde det ha uppenbarats i nåt av de forum jag läst där frågan ältats i det oändliga.

Det är inte så att jag inte litar på servicekillen men jag har hört konstigare saker sägas av branschfolk... Exempelvis så har Minolta under en period hårdnackat sagt att inga piratblixtar fungerar på deras 7i, A1/2-serie, detta trots att det finns några som gör det. Det är oftast enklast för dem att säga så då dom då slipper ta hand om problem som kanske kan uppkomma, dom kan ju inte ha koll på allt...

För säkerhets skull så säger jag dock, kanske han har rätt???

//Larsa som väntar på sin D7D...

Re: Re: Re: Minolta 7D kompatibel med piratobjektiv?

T.B.A skrev:

Minolta garanterar ingenting om det inte är deras egna objektiv, men jag har ännu inte hört talas om någon tredjepartsmodell som inte funkar. Vad gäller Minoltas egna objektiv så säger de att "alla våra funkar utom de här (några få specialmodeller)".

Så är det hos så gott som alla tillverkare, inte bara av kameror (t.ex. bilar). De kan bara garantera att deras egna tillbehör funkar, men kan självklart inte lova att något som nån annan tillverkat gör det. Både för att de inte kan råda över grejorna, och för att få folk att köpa deras egna originaltillbehör.

Man har även hävdat att ADI-mätning endast fungerar med Minolta orginaloptik. Men så är inte fallet. Andra tilllverkare som gör optik med Minoltafattning som är D-märkt funkar ADI-mätning.
Antiskaken funkar på alla mina gluggar, t ex mitt Sigma 100-300 f/4 som jag handhållet utan stöd mot kroppen kan med AS få skarpa bilder på 1/20 i 300mm, utan AS blir det suddigt. Jag gjorde testen igår flera gånger med samma resultat.
Ang. ADI-mätning har jag lagt upp testbilder på den här tråden, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=486657#post486657

mvh/Ove

T.B.A skrev:
Konica Minoltas Tech support, dvs en ickesaljare..

/Sara

Och sedan när blev en anställd servicetekniker objektiv *fniss* i sina uttalanden?

Tror du verkligen inte att en K-M anställd värnar om alla ev kronor företaget kan dra in?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.