Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 70-200 f/2,8 APO D SSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Lindgren

Aktiv medlem
Jag har försökt hitta info och recensioner om detta utan vidare lycka.

Såg inte nån här på fotosidan som kommenterat detta heller.

Är det värt pengarna?
Är det så pass mycket bättre än sigmas 70-200 f/2,8 ?

Hur är det tillsammans med en 1,4X ?
 
Oooo, hade precis tänkt starta en liknande tråd faktiskt då jag upplever min 70-210/4 som för långsam i AFen, speciellt på rörligt mål, så jag lägger den fråga jag har utöver Fredriks till vad somredan finns här:

Någon som har erfarenhet av följande AF med KMs 70-200 SSM och Sigmas 70-200? Jag läste någonstans att någon upplevde följande AF mot mål som rör sig mot fotografen som ett problem med Sigmas objektiv, många bilder ur fokus medans med Ett-Annat-Märke och HSM är det träff varje gång.
Någon mer som upplever det så?
Är det avsaknaden av HSM som ger dessa problem med sigmagluggen (dvs att de inte finns med SSM-gluggen) eller är det något annat?
 
Hej!

Jag har en Minolta 70-200 f/2,8 APO D SSM.

Jag är mycket nöjd med den. Jag har inte testat något annat fabrikat av 70-200 till min 7D. Så jag har svårt att säga om den är värt det dubbla priset.
 
Hmm...

Detta var en intressant tråd.
Jag är också mycket intresserad av denna glugg och har letat efter tester men inte hittat några.
Det skulle vara bra om någon med detta objektiv kunde lägga upp testbilder någonstans som man kunde ladda ner och titta på.

Jag kommer att följa tråden med stort intresse.
 
Testet låter ju onekligen mycket positivt, men hur läser man MTF-kurvorna.
Vad betyder X och Y axeln.
Det står 70mm och sen 0-100% och 0-20mm.
Procent vadå och millimeter vadå?

Ursäkta min okunskap i dessa för mig nya diagram.
 
Segeson skrev:
Testet låter ju onekligen mycket positivt, men hur läser man MTF-kurvorna.
Vad betyder X och Y axeln.
Det står 70mm och sen 0-100% och 0-20mm.
Procent vadå och millimeter vadå?

Ursäkta min okunskap i dessa för mig nya diagram.

För både förklaring och jämförelse med närmaste alternativet kan du kolla in http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3306&navigator=3. Där finns det även mtf-diagram för sigmat och en förklaring om du klickar på "MTF Chart Guide".
 
Varning!

Med den vedertagna MTF-definitionen (som bl a FOTO använder i sina tester) så kommer ett absolut perfekt objektiv (i vitt ljus) att få ett MTF-värde på ca 83 % vid f/8 och 30 c/mm (94 % vid 10 c/mm). Om kurvorna ligger högre än så vid f/8 har tillverkaren använt någon egen hemmasnickrad specialdefinition av MTF-värde som skiljer sig helt från etablerad standard. Syftet är naturligtvis att få fram vackra ”marknadsföringskurvor” (dessutom brukar de inte vara uppmätta utan beräknade, men det är faktiskt ett mindre problem i sammanhanget).
 
Har för mig att tidningen FOTO gjorde ett test på 70-200 SSM? Jag har tyvärr glömt inloggningen på deras hemsida men skall kolla igenom mina tidningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.