Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 5600 HS trådlöst på D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

badboll

Aktiv medlem
Lånade just hem en SB 800 och en Cactus V2s från skolan till min D90 och då slog det mig att det kanske finns något sätt att köra en minoltablixt på samma sätt?

Har nämnligen en Minolta 5600 HS "liggandes", använde den till en gammal kompaktkamera men det vore ju betydligt roligare att använda den på riktigt nu istället för att den ligger och skräpar. Vad jag förstår så är den minst lika bra som SB800, om inte kanske SB900 t.om.

Så då är ju frågan, är det möjligt på något sätt? :)
 
Om det är en "Minolta Program Flash 5600HS(D)" som du har ((D) är viktigt) så är det en väldigt kraftfull och bra blixt för Sony-kameror. Den funkar kalasfint med Sony/Minoltas WL-system med TTL-mätning.

Däremot tror jag tyvärr inte att du kan lyckas få den att funka ihop med en Nikon-kamera, Sony har ISO-fattning för blixtskon, vilket Nikon inte har, det är helt skilda system. Finns kanske adaptrar, men inte nåt som gör att du kan dra nytta av smartheten i den blixten på något sätt.

Om det alltså är (D)-modellen (inte Xi), så är den eftertraktad bland de som har Sony-kameror, så du kan förmodligen väldigt enkelt sälja den för c:a 1500 kr. eller så.


/Mats
 
Du menar väl ändå tvärt om. Sony har iISO se tex : http://en.wikipedia.org/wiki/IISO_flash_shoe

Ja, jag menar exakt som du säger, sorry. Trodde att det kallades ISO för Sony och "hot-shoe" för nikon och Canon , men har nu lärt mig att det är iISO för Sony. Poängen var dock att det är OLIKA fattning, så att en Minolta-blixt inte passar på en Nikon och vice versa. Sony har ett väldigt fiffigt blixt-system, men det är som sagt begränsat inom Sony/Minolta-systemet och inte någon standard som är kompatibel med andra kameramärken.

/Mats
 
Emil, det enda sättet för dig att använda din 5600HS (D) på ett vettigt sätt är att skaffa en Minolta eller en Sony DSLR-kamera. Ifall du INTE tänker göra detta, är det ingen ide att du har den kvar liggande på hyllan. Visserligen kan du kanske köra den helt manuellt, men till det kan du ju lika gärna använda blixtar som kostar bara en eller annan hundralapp.

Tänker du använda den så kan du kanske vara intresserad av ett tips från en annan tråd här på Fotosidan: Expert vid Kungens Kurva i Sthlm har någon premiärrea med start i morgon onsdag, och de säljer bl a Sony A230 DSLR inklusive 18-55/3,5-5,6 SAM objektivet för bara 2.499 kr! För tillfället är det inte möjligt att hitta någonting inom DSLR-världen som ger så mycket för pengarna.

Tänker du inte använda din blixt är det bättre att du i så fall säljer av den, det finns alltid folk som är intresserade. Jag har f.ö. en bekant som för en tid sedan frågade efter en begagnad blixt till hennes Minolta Dynax 7D kamera, så ifall du beslutar dig för att inte använda din blixt själv kan du ju alltid kontakta mig... :)
 
Jag tror att det inte går överhuvudtaget, eller i allafall inte utan en väldig massa krångel. Vad jag vet finns bara adaptrar åt andra hållet. Föreslår att du säljer blixten och istället köper en blixt som passar till Nikon-systemet.

/Mats
 
... Vad jag vet finns bara adaptrar åt andra hållet....
Citerar och rättar mig själv efter att ha kollat på din länk Emil. Tydligen finns det en sån adapter och som enligt uppgift ska fungera fint med cactus-triggern, så det verkar som det skulle kunna gå alldeles utmärkt.

Jag ber om ursäkt för all desinformation, väldigt mycket fel på kort tid :), men man lär sig.


/Mats
 
Adaptrar finns som sagt åt båda hållen, både iISO -> ISO och ISO -> iISO. Den du har angett kommer att fungera, bara du inte har otur. Dessa Kina-kopior har en högst varierande kvalitet - en kille köpte tre på raken som inte fungerade.

Däremot är den väg du vill gå fortfarande onödig kapitalförstöring, anser jag. Du lär komma att behöva slanta upp över 200 kr för adapter + frakt etc. Vill du sedan framöver sälja din 5600HS (D) så torde det vara svårt att få sålt adaptern, och blixten har sjunkit ytterligare i pris eftersom det då säkerligen har kommit nyare blixtar med mer funktioner.

Lägg dessa "adapter-pengar" på en begagnad blixt av valfritt fabrikat med ISO-sko från Tradera eller Blocket istället för att köpa en adapter, och sälj Minolta-blixten nu. Sedan kan du leva loppan för dom pengarna... :)
 
Men det blir nog endå den billigaste lösningen för mig, har inte en massa pengar att lägga ut på en blixt i nuläget och om jag bara vet att det fungerar att köra den manuellt trådlöst så duger det åt mig.
 
Man kan tänka såhär: Kör man manuellt måste man kunna justera lixtstyrkan - det tror jag man kan med 5600:an. En blixt med den möjligheten kostar oftast en slant - de blixtar man kan köpa billigt är gamla automatare med ett eller två fasta lägen (man kan fixa till dem, men det kräver pyssel). Det är alltså inte säkert att du kan spara så mycket på att sälja och byta. Det kan vara smartare att behålla, för i manuellt lägea kan 5600 göra alla viktiga trix, det vågar jag lova..

Det vore dock guld om du kan sälja blixten för en smärre förmögenhet till någon Sonyist och använda pengarna som grundplåt till en SB-600 - den enklaste blixtmodellen med automatik, trådlös blixtstyrning och slavfunktion till din kameras inbyggda Commanderblixt.

Allt 5600 ger på en Sony får du med en SB-600 på en D90 (i princip - det är väl alltid någon skillnad på ledtal eller enstaka möjligheter).
 
en SB 600 kan du få för 1500, kan du få 1500 för Minoltablixten så behöver du inte köpa adaptrar eller radiosändare till blixten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.