Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minolta 50/1,7 eller 50/1,7 N Maxxum
- Trådstartare Spectre
- Start datum
interior
Aktiv medlem
Dyxum skriver "The difference between original and this restyled lens are: Rubber focusing grip. ABS plastic focusing barrel. Foot/Meter focus scale in all white paint."
Inga avgörande skillnader men peronligen föredrar jag den äldre varianten utan N eller RS. De flesta tycker nog tvärtom skulle jag tro.
Inga avgörande skillnader men peronligen föredrar jag den äldre varianten utan N eller RS. De flesta tycker nog tvärtom skulle jag tro.
screamin-daemon
Aktiv medlem
Maxxum betyder endast att objektivet är sålt i USA.
50mm 1.7 RS är den nyare versionen. Bättre? Nja, fokusringen är bättre, lite bredare och klätt i gummi. Lite mindre chans för olja i bländaren.
Nackdelen är att RS ( Re Styled) känns lite klenare/billigare.
Den gamla versionen är från 1985-90 och den nya kom i 1990. Tror RS versionen fanns kvar fram till slutet av 90-talet.
Jag skulle inte bry mig så jättemycket om vilken man får, så länge den är ren och fin.
Skulle man få tag i en med olja i bländaren, är det inte så svårt att fixa själv.
50mm 1.7 RS är den nyare versionen. Bättre? Nja, fokusringen är bättre, lite bredare och klätt i gummi. Lite mindre chans för olja i bländaren.
Nackdelen är att RS ( Re Styled) känns lite klenare/billigare.
Den gamla versionen är från 1985-90 och den nya kom i 1990. Tror RS versionen fanns kvar fram till slutet av 90-talet.
Jag skulle inte bry mig så jättemycket om vilken man får, så länge den är ren och fin.
Skulle man få tag i en med olja i bländaren, är det inte så svårt att fixa själv.
Michael Johansson
Aktiv medlem
Det äldre objektivet har ett inskjutbart motljusskydd (eller vad man skall kalla det lilla plaströret som kan dras ut). Inte speciellt effektivt. Det nyare har ett betydligt bättre motljusskydd med bajonettfattning. Det kan monteras bakvänt vid förvaring.
Senast ändrad:
screamin-daemon
Aktiv medlem
Det äldre objektivet har ett inskjutbart motljusskydd (eller vad man skall kalla det lilla plaströret som kan dras ut). Inte speciellt effektivt. Det nyare har ett betydligt bättre motljusskydd med bajonettfattning. Det kan monteras bakvänt vid förvaring.
Nej, det var bara 50mm 1.4 som fick det. Jag har haft ett 50mm 1.7 RS och det hade inbyggd motljusskydd.
Spectre
Aktiv medlem
Tack för alla svar =)
Tack allihopa för de olika svaren!
Nu vet jag mycket mer vad skillnaderna är!
Precis vad jag hoppades på, och önskade.
Jag har f.n. ett vanligt 1.7 utan några extra bokstäver.. =) och är supernöjd med det! den finns det inbyggt "motljusskydd" och kan hålla med om att det är lite klent. men...är ju inte för det jag köpte linsen från början
Jag fick ett erbjudande att köpa ett Maxxum för 900:- och ville höra skillnaden =) men då borde ju 900 vara värt det.
Tack åter!
Tack allihopa för de olika svaren!
Nu vet jag mycket mer vad skillnaderna är!
Precis vad jag hoppades på, och önskade.
Jag har f.n. ett vanligt 1.7 utan några extra bokstäver.. =) och är supernöjd med det! den finns det inbyggt "motljusskydd" och kan hålla med om att det är lite klent. men...är ju inte för det jag köpte linsen från början
Jag fick ett erbjudande att köpa ett Maxxum för 900:- och ville höra skillnaden =) men då borde ju 900 vara värt det.
Tack åter!
screamin-daemon
Aktiv medlem
Maxxum är inte bättre, iaf. inte om det är ett 1.7. Maxxum betyder ej heller att det är nyare.
900: - är ok pris, men jag ser ingen anledning för dig att byta.....
Spectre
Aktiv medlem
Maxxum är inte bättre, iaf. inte om det är ett 1.7. Maxxum betyder ej heller att det är nyare.
Har ingen tanke på att byta till det, ev sälja det vidare eller behålla det som backup =)
men skulle ju inte skada och ha ett 28mm/x.x macro =) men för dyrt!
eller ett trevligt vidvinkel =)) (ngn som har tips på ett vidvinkel för en vettig slant?)
man tager vad man haver =)