Annons

Minoltaägare vs Canonägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Enfotograf

Aktiv medlem
FS har idag över 30000 medlemmar så någon bör kunna svara på dessa frågor.

Varför måste en Canonfantast gå in på ex. Minoltas forum och totalsåga ex. KM D7?

Varför är nästan aldrig någon Minolta fantast inne och sågar Canon 20d?

Min teori är att en Minolta ägare är nöjd med sin kamera och respekterar andras åsikter medans en canonägare är osäker i sitt förhållande till sin kamera och framför allt nervös att Minolta skall göra en bättre kamera vilket gör att de måsta sälja sin utrustning och köpa Minolta.
För om de inte har det häftigaste och mest tekniska prylarna, vad skall de då skryta med på ex. FS och på fotoklubbar.

Håkan.


P.s Detta inlägg är skrivit med glimten i ögat, så Canonisterna ta inte allt för illa upp :)
 
Senast ändrad:
Alla Canon-användare är sjukt tokiga fanboys. Så är det bara. Det har jag läst på internet. (glad gubbe glad gubbe glad gubbe)

Canon ligger ju lite i förkant (vad gäller sensor-teknik), de som har ett annat favvo-märke får ofta vänta några månader för att kunna köpa en kamera med motsv. sensor. Och då hinner man lugna ner sig :)

Men du har rätt, ibland får man känslan av att många är jääävligt oroliga över att inte ha köpt "rätt" kamera (oavsett märke).
 
Senast ändrad:
Kan ju vara så att många Canon ägare tidigare vart Minolta ägare som inte vart nöjda. Jag har stält frågor till Minolta ägare och få av dessa skulle välja en ny Minolta om de fick chansen att köpa en ny kamera idag. Jag tror inte lika många Canonägare går över till Minolta just nu.

Själv tycker jag detta inte är problem då man blir hemma blind. Dvs att man som Minolta ägare har svårt att hitta och se till nackdelar då man hällre talar om fördelar. Det samma gäller Canon ägare.

Så sorterar man bort allt överdrivet beröm man ger till sin egen kamera så har man hittar punkter där Minolta kanske inte är lika bra som Canon eller tvert om.
 
jag skulle lätt välja en minolta som nästa kamera..fast just nu finns ju inget som slår min dynax 7..vore nice om dom skulle göra typ en dynax 10...typ magnesium skal. 7ans upplag med reglage o den stora displayen o skrota den inbyggda blixten. minolta äger..faast de känns som om de bara ä jag som hajjat det..
 
Canon-ägare behöver inte Minolta-ägarna för att kasta skit. Det klarar vi så bra inbördes. 300D vs 10D vs 20D osv... Finns väldigt många mycket revirbetonade Canon-fascister på den här sidan...
 
Jag kan hitta fördelar och nackdelar även om jag jämnför Canon 300D och Minolta A1 (som jag har), men det gör inte den ena eller den andra kameran bättre än den andra.

Fördelar Minolta:
Den manuella blixten på minolta känns lite mer proffisionell (även den inte är det). Jag vill inte ha en kamera som väljer när jag skall ha blixt och sedan slår upp den så hårt att den troligen kommer gå sönder efter ett tag.

Minoltan som är elektronisk rakt igenom gör att du kan se i displayen hur bilden kommer att bli, detta gör att du kan fotografera kontrolerat i vinklar där 300D ägare måste chansa.

Fördelar Canon:
Spegelreflex gör att man kan sikta mot solen utan riskera att CCD tar skada lika lätt då CCDn inte belyses under den tiden då spegeln är nere.

Större CCD ger bättre kvalite på bilderna och man får lite brus som gör att man tex kan fotografera stjärnor på en natt himmel.

Vad blir då slutsatsen? Troligen att båda dessa kameror är bra på olika sätt och att man inte kan göra denna jämnförelse för att avgöra om en kamera är bra eller inte.

För trots alla brister som jag kan hitta på min A1 så tar jag bättre bilder än vad många Canon 300D ägare gör, men givetvis kan duktiga fotografer med Canon 300D överglänsa min A1:a.
 
Än har jag inte sett någon totalsåga D7D... skulle bli förvånad om nån gjorde det.

Har inte heller sett nån totalsåga 300D, eller 10D, men jag e väl blind *s*. Finns ingen anledning att såga några av dagens digitala systemkameror tycker jag. Ingen är väl helt perfekt, men ingen är väl genomrutten heller? Eller har jag missat nån modell? ;-)
 
Du sa att du inte hade sett någon såga diverse olika kamera, då var mitt försök till skämt att du hade ett filter som filtrerar bort dessa idiotier som är skrivna av "fanboys"(smått fanatiska entusiaster av sin egen utrustning o märke) i regel.
 
okej... o jag sökte upp fotografen med nicket "fanboy" men han verkar inte vara den som stör friden precis...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.