Annons

Minnesproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

twmail

Aktiv medlem
Jag har handlat ett Kingston Elite Pro (Blått) 1GB..
Funkar perfekt i kameran och en annan jag provat på!

MEN MEN MEN
Jag får inte eländet att lira med kortläsaren!!
Så fort jag pluggar in kortet så står den och bara tuggar...och tuggar...och tuggar...

Nån fler som upplevt det?
(Har en Typhoon USB 2 läsare)

Som det är nu så måste jag tömma kortet via kameran..
 
Får du samma resultat om du sätter kortet i läsaren innan du ansluter läsaren till datorn, eller när du först ansluter läsaren till datorn och därefter stoppar i kortet i läsaren?

Har du anslutit andra minneskort i samma läsare utan att koppla från läsaren emellan?

Om det fungerar med annat minneskort, vad är då det för kort?
 
Jag får samma resultat varje gång oavsett om jag kopplar ur läsaren eller har den inkopplad hela tiden.

Jag har provat ett 256MB CF SanDisk kort, ett SM kort och ett skumt 16 megs CF noname kort och alla de funkade bra.
 
Så gjorde mitt nya kort också, hade fotat en hel dag och det bara tuggade i läsaren, jag formaterade kortet i kameran och sen fungerade det
 
Jag har problem med mitt xD-minneskort.

När jag startar kameran (Olympus C-740 UZ) kommer rutan "Card Setup" upp. Jag kan välja mellan "Power off" och "format". Jag väljer "format" och därefter "yes". Formateringen börjar (halv sekund) och därefter kommer texten "Card Error" upp.

Vad göra?
 
Martin.

Det kan bero på hur stort minneskort du köpt.

Inte alla digitalkameror stöder stora kort.

Hör med Olympus support.
Avgiftsfritt nummer: 00800 - 67 10 83 00 (vardagar kl. 09.00 - 18.00 CET)
 
Kortet är 128 mb stort och har fungerat utmärkt tillsammans med kameran i ungefär ett år tidigare.
 
Ajdå..

Då är det felsökning som gäller,
Kameran eller kortet.

Prova ett annat kort(helst samma märke och storlek) i kameran och prova.

Fungerar det så ligger felet i kortet... Om inte så är det ju kameran..

Prova kortet i en annan kamera eller kortläsare (Helst både och).
Om någon av kobinationerna fungerar kan det vara oxidering på kontaktytorna i kameran eller/och kortet--->> rengör och ta bort oxiden på ytorna.

Oxideringen kan du ta bort genom att först rengöra kontaktytorna med lämpligt medel för att bli av med ev. fett eller annan smuts, och sedan är det dags för oxideringen... Stålull brukar fungera.

MEN VARING ! ! ! !
Ta alltid ur batterier även backupbatterier,
bli av med statisk elektricitet,
rengör >>>EN<<< kontaktyta i taget.

Är du osäker, lämna in kameran.
Fungerar det inte, lämna in kameran.

I sista hand, köp ny kamera
 
Det är kortet det är fel på.

Vinner jag något på att försöka rengöra kontaktytorna (som visserligen ser hela och rena ut) med t.ex. T-röd?
 
Även om de ser hela och rena ut behöver de inte vara det.
Oxidationen på ytorna är oftast mkt. tunn och nästan helt osynlig.

Så visst kan du prova att rengöra med T-röd på en bomullstops. Men var sparsam med T-röden behöver inte vara mkt mer än fuktigt på topsen.

Och efteråt bör du låta kortet ligga ett tag, kanske en kvart eller mer för att bli av med eventuella rester från T-röden.

Du kan också eftertorka med en torr bomullstops.

Fungerar inte det och kortet inte heller fungerar i kortläsare eller andra kameror så kanske du har flyt och kan få ett nytt mot garanti..
 
Nej, ingen skillnad efter T-röd.

Nu återstår det nog bara att köpa ett nytt kort. Det var kul så länge det varade(, som bakterien sa).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.