Gurk2015
Aktiv medlem
Hej,
Jag har en minneskortsläsare som jag kopplar via USB-C till min telefon/platta när jag snabbt vill ladda över RAW-filer och göra mindre justeringar i Lightroom. Tycker det är ett arbetsflöde som fungerar bra.
Jag har nu köpt en A7R iii, och arbetsflödet har fungerat bra, om än lite tyngre filer...
Men nu köpte jag ett nytt minneskort för några veckor sedan, ett Sandisk Extreme Pro, 64 GB, 170 mb/s, då jag ville ha ett snabbare och större minneskort
Tidigare har jag haft Sandisk Ultra och Sandisk Extreme, 32 GB.
Alla minneskort är, innan användning, formaterade i min A7R iii.
Nu har det visat sig att minneskortsläsaren i kombination med mitt nya Sandisk Extreme Pro ej fungerar. Jag får upp följande meddelande i telefonen när jag kopplar in enheten:
"Formatera USB-enhet?
Denna USB-enhet (SANDISK) måste formateras innan du kan använda den.
Vid formateringen raderas allt innehåll på USB-enhet."
Sedan har jag två alternativ "Avbryt" och "Formatera".
Mina gamla minneskort fungerar utmärkt.
Notera att alla minneskort är formaterade i samma kamera.
Någon som har en aning vad problemet kan vara och vad jag kan göra för att lösa det? Det blir ganska frustrerande.
Jag vet att jag kan skicka bilder från kameran till telefonen, men vad jag läst är det enbart JPG-filen som går att skicka. Ej RAW.
Jag har en minneskortsläsare som jag kopplar via USB-C till min telefon/platta när jag snabbt vill ladda över RAW-filer och göra mindre justeringar i Lightroom. Tycker det är ett arbetsflöde som fungerar bra.
Jag har nu köpt en A7R iii, och arbetsflödet har fungerat bra, om än lite tyngre filer...
Men nu köpte jag ett nytt minneskort för några veckor sedan, ett Sandisk Extreme Pro, 64 GB, 170 mb/s, då jag ville ha ett snabbare och större minneskort
Tidigare har jag haft Sandisk Ultra och Sandisk Extreme, 32 GB.
Alla minneskort är, innan användning, formaterade i min A7R iii.
Nu har det visat sig att minneskortsläsaren i kombination med mitt nya Sandisk Extreme Pro ej fungerar. Jag får upp följande meddelande i telefonen när jag kopplar in enheten:
"Formatera USB-enhet?
Denna USB-enhet (SANDISK) måste formateras innan du kan använda den.
Vid formateringen raderas allt innehåll på USB-enhet."
Sedan har jag två alternativ "Avbryt" och "Formatera".
Mina gamla minneskort fungerar utmärkt.
Notera att alla minneskort är formaterade i samma kamera.
Någon som har en aning vad problemet kan vara och vad jag kan göra för att lösa det? Det blir ganska frustrerande.
Jag vet att jag kan skicka bilder från kameran till telefonen, men vad jag läst är det enbart JPG-filen som går att skicka. Ej RAW.