Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskortsdjungel! Vad ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattiasdrejby

Ny medlem
Hej,
Jag har beställt en Pentax k10d...nu återstår bland annat att köpa ett lämpligt minneskort. Kameran klarar SD och SDHC...vad ska jag välja? Det ena mer beprövat det andra stabilare vad gäller skriv och läshastighet. Hur mycket utrymme behöver en amatör (jag kommer nog fota i RAW-format). Hur snabb skrivhastighet behövs?

Kan någon ge ett bra svar på detta skulle jag bli tacksam.

mvh Mattias

SDHC gäller om du vill minneskort som är större än 2 Gb. För 2 Gb och mindre är det vanliga SD-kort. Ett 2 Gb räcker till ca 120 RAW/DNG. Hastigheten är beroende på hur du kommer att fotografera, kommer du att ta enstaka bilder behöver du inte ha de snabbaste korten. Sedan tillkommer ju frågan om man vill "lägga alla ägg i en korg" om man använder kort med hög kapacitet. Jag brukar titta på antalet Gb/kr när jag väljer storlek på kort. När det gäller hastigheten finns det ett antal trådar om läs- och skrivhastigheter på fotosidan

/Mats

SDHC det blir.

Hej,
Tack för s´nabb respons. Jag funderar nog på SDHC 4GB. Vilken klass jag behöver vet jag inte, men om den högsta är klass 6 och priset bara blir några hundralappar mer kanske jag satsar på det...Transcend har ett sådant enligt Prisjakt.nu.

mvh Mattias

ps. Jag hittar inte så bra bland alla trådar och är lite ny bland alla tekniska begrepp. ds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar