Annons

Minneskortfabrikat

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
Hej,
Hoppas på lite hjälp i minneskortträsket någon som har någon erfarenhet om kavalitetsskillnader på olika tillverkare? Sandisks kort har ju grym garanti osv men prisskillnaden mellan adata och transcend och just sandisk är ju ganska påtaglig. jag har bara testat sandisk innan men frågan är om man vågar byta?
Erfarenheter?

köpte 2gb transcend kort till min 400D nåt år sen och den vart trasig ur förpackningen sen dess har jag hållit mig till sandisk o dessa har aldrig "faila"

Jag har hittills hållit mig till Sandisk. (Det måste finnas en orsak till att det fabrikatet väljs också i produktionssammanhang för inbyggnad i t.ex mobiltelefoner). Man kan undra vad som är haken när "noname"-minnen säljs för halva priset (en viss del är förstås marginaler eftersom skillnaden i tillverkningsskostnad inte borde vara särskilt stor, men sannolikt är det sorteringsgrad i kvalitetskontrollen som påverkar). De behöver ju inte orsaka problem men just till en kamera tycker jag för min del att det onödigt att chansa då det oftast inte går att ta om eventuellt förlorade bilder. För musik och annan data som man kan få tag på igen skulle jag gå mer efter priset.

Det är ett mycket gott råd att välja SanDisk minneskort, erkar helt klart att vara minst risk för problem med dessa. Sonys MicroStick Pro Duo håller också mycket bra kvalitet (skulle inte förvåna mig ifall de tillverkas av SanDisk). Sonys systemkameror har vanligen dubbla kortfack, så att man kan ha med både ett MicroStick och ett SDHC-kort (på de mindra kamerorna har de bara ett kombifack, där man således kan välja vilket av dessa kort man önskar).

Personligen anser jag inte att det är värt risken att chansa när det gäller minneskortskvalitet.

Obs! Köp ALDRIG SanDisk minneskort på ebay! Över 95% av dessa är undermåliga förfalskningar. :-(

Vore intressant att höra erfarenheterna från någon som verkligen använder lågprisminneskort. Har själv funderat på att köpa ett att ha i reserv.

Jag har både Sandisk fin-fina kort och lågpris från Transcend. Möjligen är Transcenden något långsammare, men funkar helt ok, så för mig funkar det lika bra.

Jag har även ett Kingston och ett Transcend-kort. Resten är SanDisk.

Har inte haft problem med något av de båda förstnämnda heller, men har ändå valt att enbart köpa SanDisk (eller Sony) pga av erfarenheter från andra användare. Pålitlighet handlar ju dock om statistik, och självfallet finns det även kort från SanDisk som pajat. Det är bara inte lika vanligt.

PS MicroStick Pro Duo-minnena som jag skrev om i mitt första inlägg är förstås av intresse bara om man kör med Sony).

Har inte haft problem med något av de båda förstnämnda heller, men har ändå valt att enbart köpa SanDisk (eller Sony) pga av erfarenheter från andra användare. Pålitlighet handlar ju dock om statistik, och självfallet finns det även kort från SanDisk som pajat. Det är bara inte lika vanligt.

Men är det verkliggen så? Själv har jag då aldrig läst någon tillförlitlig statistik på att Sandisk verkligen skulle hålla bättre.Mycket tyckande finns det dock...

Har haft problem med Kingstons 8Gb SD, Köpte 2st, hade ett i kameran och ett med musik i min dator. Det i datorn funkar änu, men i kameran blev filer korrumperade.

Nu är det 100% Sandisk i kamerorna

Tackar för alla synpunkter fortsätter nog med sandisk, fast jag vet inte varför hoppas tråden fortsätter det var lite intressant å höra
Johan

En grundregel är att man aldrig någonsin på några som helst villkor köper transcend - värre skräp har sällan tillverkats. Dåliga prestanda, dåligt kvallité, skumma fel och tja - nej låt bli det. Det finns flera bra tillverakare. SanDisk, WD, Silicon Power och Lexar för att nämna några.

En grundregel är att man aldrig någonsin på några som helst villkor köper transcend - värre skräp har sällan tillverkats. Dåliga prestanda, dåligt kvallité, skumma fel och tja - nej låt bli det. Det finns flera bra tillverakare. SanDisk, WD, Silicon Power och Lexar för att nämna några.

På jobbet säljer vi väldigt mycket Transcend, och det är väldigt sällan vi får in minnen som inte fungerar.

Å andra sidan använder jag själv bara SanDisk. Känns helt enkelt bäst så.

Håller verkligen inte med om att Transcend skulle vara dålig kvalitet. Jag har 3 16gb compact flash kort sedan 2-3 år som används mycket flitigt i mina Canonkameror, dessutom 3 sd-kort i kompakterna och videokameran, och alla funkar helt perfekt. Har läst en del på andra forum om krånglande Sandisc, så det är nog bara så enkelt som att ibland har man otur, ibland inte, en Skoda är ofta mer driftsäker än en Mercedes.

Har använt mig av Transcend, Kingston och SanDisk CF-minnen till min 40D.

Dock använder jag enbart SanDisk, då de Transcend och Kingston minnen jag haft havererat efter viktiga fotosäsonger med resultat att samtliga bilder på korten blivit korrupta.
Det kan ju sannolikt vara måndagsexemplar, men då detta inte hänt än på något av de SanDisk kort jag har så håller jag mig till dem.

Tittar man på produktrecensionerna här på fotosidan ser det ut att vara dött lopp mellan Transcend och Sandisk rent hållbart.

Besviken på Sandisks garanti

Jag har ett antal sandisk SD kort i olika storlekar och hastigheter och de fungerar bra, men deras garantipolicy tycker jag är dålig.
2008 köpte jag ett 8Gb Extreme III kort, dels för att det är snabbt, (onödigt snabbt för min kamera) men också för att det hade 60 månaders garanti, bra tänkte jag, lite dyrare men då har jag ett kort i fem år. Nu den senaste tiden så har detta minneskort börjat krångla, min kortläsare hittar det ej. Efter lite funderingar kom jag fram till att kortet har börjat dela sig på mitten, vilket förhindrar elektrisk förbindelse kortläsaren. Hur som helst jag tänkte att eftersom detta var sandisks dyraste kort när det begav sig och de skryter med "lifetime warranty" så felanmäler jag detta.
Sagt och gjort jag skapade ett RMA nummer och skickar in bilder på kortet, men får till svar att jag har använt våld och därför kan kortet inte ersättas.
Suck.... jag brukar faktiskt inte använd slägga när jag stoppar i kortet, inte ens gummiklubba, men skit samma om nån snubbe på sandisk tycker det så är det väl så.
Hur som helst mina sandisk har aldrig orsakat några korrupta filer och det är huvudsaken, har limmat ihop kortet nu och det verkar fungera, men vad ska man med garanti till när den gäller. Ungefär lika dåligt som rostskyddsgaranti på bilar.
PS. jag såg att netonnet hade 32gb SD ultra II kort för 499:- så det får nog bli ett sånt också.

Själv kör jag med 2st 8GB Sandisk Extreme III 30MB/s till min D7000.
Dom funkar utmärkt, men tänkte byta ut dom mot 2st 16GB istället då 8GB är i minsta laget för en D7000.
Tror då jag antingen ska ta ett par av dom nya Extreme Pro 45MB/s eller vänta på Panasonics nya über-kort med 80MB/s. Frågan är bara om det är värt att vänta på dom, det kanske inte ger så mycket mer?
Man är ju också liten av en Sandisk-fanboy så jag kör ju helst med deras kort :) Har bara goda erfarenheter av dom.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto