ANNONS
Annons

Minneskortet äts upp

Produkter
(logga in för att koppla)

Tarnan

Medlem
I går fick jag kameran, uppgraderade mig från en Nikon D90 till begagnad D300s.
Nya kameran är i väldigt gott skick så jag är mycket nöjd.

Men, i D300s:en kan jag ta mellan 5-13 bilder, sedan är mitt 4gb minneskort fullt. Jag tycker mig ha samma inställning som i gamla D90:n där jag kunde ta minst 200 kort?

Så här har jag ställt in dem:
D300s = Raw-Jpeg i läge Fine, bildstorlek 12,2 Mpixel, Jpeg komprimering = liten filstorlek.
D90= samma som ovan men den har ej möjlighet att välja komprimering vad jag kan se men då jag ändå valt att ha liten filstorlek på D300s:en så torde det inte bli sämre.

Finns det fler inställningar som äter mycket minne? För övrigt har jag nollställt D300s:en för att inte få med gamla inställningar.

Jag har alltså flyttat över minneskortet från D90 (där den formaterats) till D300s:en (där jag inte formaterat den). Måste jag formatera om den då?

Jag misstänker att det kommer att lösa ditt problem ja. Bilder från D90'n kan ligga kvar och nya kameran skapar en ny mapp för sina egna bilder och då ser du inte dom gamla filerna på kortet men dom tar plats.
Sen är det alltid bra att formatera korten med jämna mellanrum. Själv raderar jag inte bilderna på korten efter att jag fört över dom till datorn utan formaterar istället.

Löste problemet, tack!
Borde givetvis ha tänkt på det. Tyvärr fick jag inte med någon instruktionsbok och min stolthet förbjöd mig att leta upp en sådan på nätet

Nej, det har jag missat. Visste inte att det behövdes. Varför behövs det?
Bl.a. för att undvika just det problem du nu har... :)

Edit: Skrev mitt svar alldeles efter att jag läst ditt inlägg ovan, men när jag sedan läste vidare i tråden såg jag att du redan fått detta klart för dig...

Tycker du ska hämta en instruktionsbok från Nikons hemsida , det är ju en del som skijer från D90 så du inte missar någon funktion. Har för mig att det finns några godbitar hur AF fungerar. Sedan något år sedan (efter att läst om problem med kort där man endast raderar) så formaterar jag nu alltid efter överföring, fint att det löste sig

Löste problemet, tack!
Borde givetvis ha tänkt på det. Tyvärr fick jag inte med någon instruktionsbok och min stolthet förbjöd mig att leta upp en sådan på nätet

Hehe...
I take pride in RTFM.
Då slipper man sånt här.

Skaffa en manual och sträckläs den, sen kan du lägga den i tidningshögen på dass för regelbundet bläddrande.
Då lär du dig verkligen kamerans alla skrymslen.

Som sagt, går man från en D90 till en D300s kommer man inte att komma på alla funktioner på egen hand, eller ens förstå att de finns. Det är en rätt avancerad kamera när man gräver ned sig lite i den.

Jag skulle till och med rekommendera att du går Nikons kurs i kamerahantering om du verkligen vill lära dig kameran, dyr men de går igenom varenda punkt i menyn och hur och varför den finns där.

Nej, det har jag missat. Visste inte att det behövdes. Varför behövs det?

Jag gissar att du kör med SD-kort? SD-kort innehåller en "dold datamängd" som håller koll på indexeringen av filerna. Om man hela tiden lägger till/raderar filer så kommer denna att fragmenteras tills kortet inte längre kan ta emot ny data. Därför rekommenderar jag att man alltid formatterar kortet när man tömmer det.

Compact Flash har inte riktigt samma problem, men jag har satt i system att formattera om även dem när jag tömmer korten, dessutom går det ju mycket snabbare än att radera bilderna.

ahh vilken bra källa att få bra svar ifrån!

Detta med Sd-kortets förmåga att behålla filinformation visste jag inte.

Sedan skall jag ladda ned en manual till kameran. Absolut.

Tekniken har sprungit förbi mig helt enkelt. För 25 år sedan så arbetade jag varje dag extra i radio/tv butik, från 14 år till jag var ca 20. Jag behövde aldrig läsa någon bruksanvisning och inte de följande 10 åren heller.
Men de senaste åren har jag allt oftare fått rådfråga min 14-åriga grabb om hjälp. Eller helt enkelt bara be honom att fixa allt!

Jag brukar alltid formatera minneskortet direkt efter att jag fört över bilderna till datorn. Då bör det inte kunna bli något fel i efterhand.

Ja det där med 'dold datamängd' låter distinkt hotfullt.

Ja, det är ju ett solklart hot att ett minneskort måste ha ett sätt att hålla reda på vilka sektorer som används till vad.....

Tyvärr kan du inte få detta till "Det funkar säkert bättre i Linux", eftersom det helt enkelt är såhär som SecureDigital-kort fungerar på hårdvarunivå ;)

Skall man gräva på djupet så hänger det ihop med det faktum att SD-standarden stöder DRM på hårdvarunivå (Därav Secure i namnet), men detta är ju funktionalitet som jag inte tror att någon överhuvudtaget använder i dagens läge... Har det använts till något någonsin? (Den är inte direkt gratis att licensiera...)

CF-kort fungerar inte på samma sätt, eftersom de i princip är ATA-enheter, och inte har stöd för någon form av "skyddad lagring" annat än vad värdenheten kan tänkas skapa.

Naturligtvis kan (och i de flesta fall har) såväl SD som CF-kort ha logik även för block-remapping, men det har inte med den här problematiken att göra.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.