Annons

Minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Ok, äntligen på väg att bli en lycklig ägare av en 10D. Nu kommer dilemmat om vilket minneskort som skall inskaffas. Planerar att satsa på ett 1 Gb i storlek, och kikar främst på Sandisk, men vad är egentligen skillnaden på de olika varianterna som finns, Secure digital, Compact flash osv... Jag har inge större behov av att bilderna skall skrivas fort över till kortet, då jag främst fotar natur och porträtt.

Vilken kort är mest prisvärt och kompatibelt med kameran?
 
Du behöver ett compact flash (CF) kort, eller en microdrive till EOS 10D.

Jag rekommenderar en SanDisk CF.

Klingen skrev:
men vad är egentligen skillnaden på de olika varianterna som finns, Secure digital, Compact flash osv...
Skillnaden mellan de olika korten är framförallt den fysiska storleken, men även den maximala lagringsstorleken och hastigheten skiljer mellan de olika korttyperna.
 
defiant skrev:
inte x versionen 70x....

För att försvenska ett engelskt uttryck, så får jag nog säga att "du pratar ur din röv.". Jag har testat Twinmos, i olika versioner. I 10D och 300D. Fungerar utmärkt. Vad exakt skulle de vara med Twinmos som gör att dom inte "passar" i Canon?
 
stranden skrev:
För att försvenska ett engelskt uttryck, så får jag nog säga att "du pratar ur din röv.". Jag har testat Twinmos, i olika versioner. I 10D och 300D. Fungerar utmärkt. Vad exakt skulle de vara med Twinmos som gör att dom inte "passar" i Canon?

Jag har själv kört TwinMos Ultra X CF på min EOS 1D MKII och den bara hängde sig när den kom i kamreran. Däremot så funkar SD korten utan problem med bra hastighet.

det är någon mer som haft problem med dessa i en annan tråd, kanske kan ha vart med 20D iofs.
 
För att försvenska ett engelskt uttryck, så får jag nog säga att "du pratar ur din röv.". Jag har testat Twinmos, i olika versioner. I 10D och 300D. Fungerar utmärkt. Vad exakt skulle de vara med Twinmos som gör att dom inte "passar" i Canon?
Som så mycket annat så har CF-korten en kontroller i sig, vilket också kan ge kompabilitetsproblem med saker om kortet inte följer standarden fullt ut. Nu har jag ingen koll på exact det kortet, men det kan mycket väl vara kompabilitetsproblem, eller bara ett trasigt kort.

10D tar Compact Flash.

SD, xD, MMC och alla de andra namnen är helt enkelt olika standarder på minneskort. Olika hastighet, storlek och gränssnitt mot kamerorna.
 
Fundering

Som ny medlem här på Fotosidan har jag samma funderingar. Har beställt en c-5060 och har börjat leta efter lämpligt CF-kort. Är det någon som vet om det finns kompabilitetsproblem med något kort? Det finns så många att välja bland men jag undrar om det egentligen har någom betydelse för en vanlig "dödlig".
Mvh. Jonny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.