Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Wonderful

Medlem
Jag funderar på att köpa ett nytt minneskort till min kamera eftersom jag tycker mitt är för litet.
Problemet är det att jag inte kan någonting alls om sånt så ni får mer än gärna svara på dessa två frågor:

- Vad har ni för minneskort?
- Vet ni hur många bilder ni rymmer när ni fotar i RAW - format?

Just nu har jag ett som rymmer 270 bilder ungefär (4 GB) i RAW - format.
Jag har kollat lite på ett minneskort med 16 GB som kostar 399 kronor, är det ett bra pris för ett sånt minneskort? Och hur många bilder rymmer ett sådant i RAW - format?
Själv tycker jag att det låter som stor skillnad men jag tänker att när jag köper ett nytt minneskort är det väl lika bra att köpa ett ordentligt.

Grymt tacksam för svar!
/Wonderful - Klara :)

Det du ska kolla när du köper minneskort är att det har rätt hastighet för det som du använder det till. Om du till exempel filmar med kameran, kräver det i regel ett snabbt kort, och också när du spar RAW är det en fördel att ha ett snabbt kort.

16 GB finns från ungefär 200 kr, men de snabba korten kostar mer. Titta i din kameras bruksanvisning vilken hastighet som krävs, det brukar stå där, och jämför med data som du kan få där de säljer kortet. Korten är indelade i klasser.

Och så är det inte heller helt oväsentligt vilken typ av kort det handlar om. Det finns många olika sorter, men det allra vanligaste nu är SDHC, men det förekommer också kameror som tar Compact Flash.

Det du ska kolla när du köper minneskort är att det har rätt hastighet för det som du använder det till. Om du till exempel filmar med kameran, kräver det i regel ett snabbt kort, och också när du spar RAW är det en fördel att ha ett snabbt kort.

16 GB finns från ungefär 200 kr, men de snabba korten kostar mer. Titta i din kameras bruksanvisning vilken hastighet som krävs, det brukar stå där, och jämför med data som du kan få där de säljer kortet. Korten är indelade i klasser.

Och så är det inte heller helt oväsentligt vilken typ av kort det handlar om. Det finns många olika sorter, men det allra vanligaste nu är SDHC, men det förekommer också kameror som tar Compact Flash.

Tack för svaret! Men spelar det någon roll vilken sort jag köper? Eller måste det vara ett som passar till just min kamera?
Och hur många bilder rymmer man med ett 16 GB? Alltså i RAW - format?

Tack för svaret! Men spelar det någon roll vilken sort jag köper? Eller måste det vara ett som passar till just min kamera?
Och hur många bilder rymmer man med ett 16 GB? Alltså i RAW - format?

Du måste såklart ha samma typ av kort, dvs SD eller CF. Sedan är det fråga om storlek. 16 gig är fyra gånger mer än fyra gig.
Det är också viktig att ha ett kort av bra kvalitet. Sandisc och Lexar är de ledande märkena.
Att köpa billigt är ofta att köpa dyrt, dvs du kan få problem med kortet.
Köp inte det dyraste, men absolut inte heller det billigaste.

Precis som alltid annars när man skaffar tillbehör måste det så klart passa, vara rätt sort.

så det hänger på vilken kamera du har. Titta i bruksanvisningen, eller titta åtminstone på kortet som du har och se vad det står på. Om det är ett kort lite större än en tumnagel och det står SDHC, så är det SDHC, och om kortet är stort som ett kex ungefär och det står CompactFlash eller CF på det så är det CF. Det finns också andra kort, till äldre Olympus och Sony, men jag utgår ifrån att det inte är en sån kamera du har.

Du har inte nämnt något om vilken kamera du ska ha det till, men det underlättar ju om man ska hjälpa dig att välja. En del kameror kan ta video, och de behöver snabbare kort, medan en del äldre kameror inte har nytta av de snabba korten, och då kan man spara en del på att ta ett som är billigare.

Precis som alltid annars när man skaffar tillbehör måste det så klart passa, vara rätt sort.

så det hänger på vilken kamera du har. Titta i bruksanvisningen, eller titta åtminstone på kortet som du har och se vad det står på. Om det är ett kort lite större än en tumnagel och det står SDHC, så är det SDHC, och om kortet är stort som ett kex ungefär och det står CompactFlash eller CF på det så är det CF. Det finns också andra kort, till äldre Olympus och Sony, men jag utgår ifrån att det inte är en sån kamera du har.

Du har inte nämnt något om vilken kamera du ska ha det till, men det underlättar ju om man ska hjälpa dig att välja. En del kameror kan ta video, och de behöver snabbare kort, medan en del äldre kameror inte har nytta av de snabba korten, och då kan man spara en del på att ta ett som är billigare.

Jag har en Nikon D5000.
Jag filmar inte lika seriöst som jag fotar men det blir väl någon liten film varannan vecka eller liknande. Skulle jag då behöva ett så kallat snabbt kort? :)

Du behöver ett kort med minst klass 4 för att filma med kameran, och det kommer att ge snabbare överföring till datorn än ett långsammare kort.

Vinsten med ett snabbare är att det går fortare att föra över till datorn, och att det går lite fortare att ta flera bilder i följd när man sparar RAW.

Ett rekommenderat kort är SanDisk Ultra (klass 4), men Transcend är billigare för ett snabbare kort (klass 10). Transcend finns också avsevärt billigare i klass 6.

Och som du ser handlar det om formatet SD, vilket när det är mer än 4GB heter SDHC. Secure Digital High Capacity.

För att kunna utnyttja kortets överföringshastighet ordentligt ska du inte radera enstaka bilder på kortet, utan alltid fortsätta ta i en följd. Att radera sista bilden som togs minskar inte farten, men om man raderar mittemellan kan det sänka hastigheten så att det hackar när man filmar. Helst ska man formatera kortet i kameran varje gång man har fört över till datorn och tagit backupp.

Senast ändrad:
Du behöver ett kort med minst klass 4 för att filma med kameran, och det kommer att ge snabbare överföring till datorn än ett långsammare kort.

Vinsten med ett snabbare är att det går fortare att föra över till datorn, och att det går lite fortare att ta flera bilder i följd när man sparar RAW.

Ett rekommenderat kort är SanDisk Ultra (klass 4), men Transcend är billigare för ett snabbare kort (klass 10). Transcend finns också avsevärt billigare i klass 6.

Och som du ser handlar det om formatet SD, vilket när det är mer än 4GB heter SDHC. Secure Digital High Capacity.

För att kunna utnyttja kortets överföringshastighet ordentligt ska du inte radera enstaka bilder på kortet, utan alltid fortsätta ta i en följd. Att radera sista bilden som togs minskar inte farten, men om man raderar mittemellan kan det sänka hastigheten så att det hackar när man filmar. Helst ska man formatera kortet i kameran varje gång man har fört över till datorn och tagit backupp.

Det där ska jag hålla på minnet, att jag ska köpa ett SDHC minneskort i alla fall för att få bättre än det jag har. :D

Det där ska jag hålla på minnet, att jag ska köpa ett SDHC minneskort i alla fall för att få bättre än det jag har. :D

Kortet du har är SDHC.

Det är kortets hastighetsklass som du måste ha koll på, även om det är ganska liten risk att det finns klass 2, som är långsammare än du behöver. Du ska alltså ha minst klass 4, och om kortet är ännu snabbare så blir det lite marginal om du skulle ha råkat radera några bilder, och det går också fortare att föra över till datorn.

Hastigheten anges som klass, gånger (x) eller som MB/s. Klass 4 är "26x" eller minst 4 MB/s.

Det är kortets hastighetsklass som du måste ha koll på, även om det är ganska liten risk att det finns klass 2, som är långsammare än du behöver.
Det är inte "ganska liten risk". Sandisks klass 2-kort finns överallt och är billiga. För övrigt skulle jag nog inte satsa på ett klass 4-kort heller om jag vill filma med en dslr, men framgår det inte av kamerans manual vilken som är lägsta rekommenderade hastighet?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto