Annons

Minneskort Vs. andra lagringslösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef Renklint

Avslutat medlemskap
Hej! Jag ska ut på fotoresa till Malaysia i ca 3 veckor, och har bara ett 2 GB minneskort (Sandisk Ultra). Jag fotar enbart i RAW med min Canon EOS 400D så 2 GB räcker till ca 200 bilder.

Frågan är om jag ska köpa extra minneskort, eller om det finns någon annan smidig lösning med externa hårddiskar alternativt backupstationer..?

Jag prövade en lösning med min Ipod 80GB, med en s.k. "Camera Connector" men det fungerade ej.

Vad tycker ni? Satsa på ett maffigt minneskort (12-16 GB) eller finns det en annan teknisk lösning?

Hälsningar Josef
http://fotografiker.se
 
hej
jag har rest en hel del och fotat.
Det går betydligt mer än 200 bilder på en sån resa. Se tex www.roine.nu Taliand, Frankrike osv

Minneskort är extremt billigt nu mot förr, så köp flera mindre, 2GB verkar vara de mest optimala. Större än 4GB kan vissa läsare ha problem med, främst lösa hårddiskar.

Jag har haft policyn att ha nog med minneskort + en portabel disk, en imagebank/dital wallet.

Efter varje fototur har jag backuppat minneskortet till den, dvs oftast en eller två ggr/dag, haft den disken på hotellet o minneskorten med mig ifall nått blir stulet har jag ju bilderna på två håll.

Sen då jag kommit till sverige har jag tankat ur den protabla disken med downloaderpro från www.breezesys.com, den silar dubletter o sorterar per datum. smidigt o enkelt.

Så det är värt lägga nån 1000 lapp på minneskort samt en sån disk. Finns bla på www.dustinhome.se

SanDisk ultra II eller extreme III 2GB skulle jag rekommendera, krachar ett kort e det lagom roligt, så bättre med flera än ett stort. Under alla resorna har två minneskort dött, men som tur hadde jag backup av dem i den portabla disken så förlorade enbart ett tiotal bilder den sessionen,

Jag har i snitt tagit 1 500 biler per vecka undner resandet.
 
Skriver här också för säkerhets skull.

Det låter ju intressant.

Vad är det för digital wallet du pratar om, eller imagebank eller vad det var.

Var kan jag köpa sådana och vad kostar de?

Hur många 2GB-kort bör jag ha med mig på en 2½ veckors resa till Malaysia?
 
Re: Skriver här också för säkerhets skull.

Josef Renklint skrev:
Hur många 2GB-kort bör jag ha med mig på en 2½ veckors resa till Malaysia?

Det är ju i princip omöjligt för oss att veta hur mycket du fotograferar. Jag skulle antagligen behöva mer än 30 st eller så om jag inte hade nån möjlighet att tömma.

Som sagt, det beror helt på hur du tar bilder men jag skulle definitivt rekommendera att skaffa ett par kort till (själv kör jag med två 8gb kort och ett par mindre "in case of emergency").

Fast jag har nästan alltid laptoppen med mig så jag kan ladda över bilder i alla fall en gång om dan men det är ju inte alltid man har möjlighet till det så jag har en liten 40GB portabel hårddisk som passar fint i fotoväskan också.

Inte exakt en sån här, men något liknande. (finns säkert billigare eller större om du skulle vilja ha det, du får leta runt lite).
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=44900040G1
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.