ANNONS
Annons

Minneskort till X100

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan45

Avslutat medlemskap
Har just införskaffat en Fuji X100 och undrar vilket minneskort, storlek, snabbhet etc. jag behöver för att kameran skall vara snabb.Jag använder mestadels singelbildsmode (gatufoto) men vill också filma i HD.

/Stefan
 
Fujifilm rekommenderar endast SanDisk, klass 10, max 16 Gb har jag för mig.

Jag kör ett 8 Gb Extreme Pro (95 Mb/s) med gott resultat.

Formatera kortet i kameran varje gång du tankat ur det, så blir kameran så rapp som möjligt. Märks avsevärd skillnad om du stoppar tillbaka ett nästan fullt kort och påbörjar en ny session.
 
Fler kort

Instämmer i föregående inlägg, klass tio och hellre fler. Storlek 8 GB, det säkrar eventuell förlust av data. Jag kör utöver Sandisk med Mustang Lemans, prisvärt och har aldrig krånglat.
 
Formatera kortet i kameran varje gång du tankat ur det, så blir kameran så rapp som möjligt. Märks avsevärd skillnad om du stoppar tillbaka ett nästan fullt kort och påbörjar en ny session.

Använder själv SanDisk 32 Gb Extreme Pro (95 Mb/s)

Formatera kortet i kameran varje gång du tankat ur det, så blir kameran så rapp som möjligt. Märks avsevärd skillnad om du stoppar tillbaka ett nästan fullt kort och påbörjar en ny session.

Ja det är det, tar minuter innan kameran är skjutklar om du inte formaterar kortet i KAMERAN. Du kan komma runt detta problem om du skrivskyddar kortet innan du stoppar kortet i kortläsaren/datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.