Annons

Minneskort till Olympus CF(UDMA) & xD(M+) & microSDHC

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
xD korten (Fujifilm och Olympus) som ju inte tillverkas i större kapacitet än max 2 GB, har fått en konstgjord andning med adaptern MASD-1 (vilken tar microSD). Tyvärr är det bara de nyaste P&S kamerorna (µ1030 SW, µ1020, µ1010, µ850 SW, µ840) som utrustats med denna adapter, förmodligen för att möjliggöra längre video-upptagningar. Den senaste typen av xD kort har beteckningen M+, finns i 1GB och 2GB utförande, men är fortfarande magnituder långsammare än Compact Flash korten, min gissning är ~25x skrivhastighet hos M+. microSD(HC) finns i kapaciteten [1,2,4,8]GB och med skrivhastigheten Class4, väsentligt snabbare än xD.

xD-kortens inlåsning med möjlighet till guidade panoramafotos har jag klarat mig utan på mina kameror. Istället finns det utmärkta program, såsom t.ex. Hugin, se ref. Jag rekommenderar ändå att ha ett xD minneskort i någon av de nyare dSLR kameror som nu har två minneskortplatser. Jag har haft nytta av det extra kortet ett flertal gånger, t.ex. för mellanlagring av bilder för att kopiera ut på media till vänner.

Är det snabba skrivprestanda som önskas så är Compact Flash snabbast, speciellt med den senaste UDMA-tekniken. Åtminstone Olympus E-3 drar nytta av UDMA, exakt hur det är med E-420/E-520 låter jag vara osagt. Visserligen har de nyare kamerorna en hyfsat stor minnesbuffert, så visst kan det vara en bättre investering att satsa på ett större minneskort (8 MB / 16MB) med teknologin snäppet under UDMA. Jag har brukat rekommendera absolut minimum 133x som skrivhastighet, vilket motsvarade gamla typen av SanDisk Extreme III.

SanDisk har i vår uppgraderat sin serie Ultra II till 15MB/s = 100x läs- och skrivhastighet, samt Extreme III till hyfsade 30MB/s = 200x. Den senares prestanda har närmat sig Extreme IV (UDMA) på 266x, men det är fortfarande en bit kvar till den snabbaste Ducati-serien (UDMA) på 300x.

Not:
• 1x är hastigheten hos en CD-spelare, dvs 150kB/s
• 100x är således en läs-/skriv-hastighet på 15MB/s
• 133x är således en läs-/skriv-hastighet på 20MB/s
• 200x är således en läs-/skriv-hastighet på 30MB/s
• 266x är således en läs-/skriv-hastighet på 40MB/s
• 300x är således en läs-/skriv-hastighet på 45MB/s

Ref:
 
konstgjord andning var ordet, lägg ner xD

I min Fujifilm-kamera kan jag iaf använda SD i samma kortplats som xD.
 
ANNONS