Annons

Minneskort till K1?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
Hur snabba SD-kort är det lönt att köpa till K1? Jag har ett Transcend 600x. Jag provade ett Sandisk 533x men det var inte ens hälften så snabbt?! Lexar 1000x på ingående men Delkin har ju ett på 1900x. Någon som vet?

K1 klarar av UHS-I kort men inte UHS-II.

Många kameror som bara har stöd för UHS-I presterar sämre med kort för UHS-II.
Så håll dig till I-kort.

SD kort

Ajdå, då får vi se hur det går. Verkar alltså som om Transcendkortet är rätt. Efter att ha bränt av en serie exponeringar som DNG+JPEG så tar det ändå en stund innan det har laddat in. Men Delkins kort är BÅDE UH I och UH II tror jag. Måste forska vidare.

Finns än så länge tyvärr ingen test på just K1, men en generellt bra sajt om test av minneskort för kameraanvändning är denna:
http://www.cameramemoryspeed.com/

Jag gissar att K1 har samma skrivhastighet som K3II. Då är den långsammare att skriva än Canon 5Ds (med SD), båda använder UHS-I. Såg att K3II har original mjukvaran 1.0, om det möjligen har nån betydelse. Om man kan gå efter tabellen med K3II, så är tydligen mitt Lexar 633X UHS-1 okej. Köpte den i Tallin eftersom jag trodde att jag hade för lite utrymme, 29€ vs Cyberphoto 500:-.
K1an är nog tänkt att ta en bild i taget med, inte att spraya med.

SD kort

Tack för kloka råd!
Även jag har blivit lite klokare och tror mig veta vad jag ska leta efter.
Jag testade ju lite hemma genom att skjuta 10 exp med alla "extra" val borttagna, DNG+JPG/Large. Jag tog tiden från första exponeringen tills lampan släcktes på kamerans baksida. Med ett gammalt Samsungkort blev det 52 sek, med ett Sandisk Ultra 32 sek och med Transcend 600x blev det 26sek. Stora skillnader! Samtliga kort var class 10, 32GB. Målet är att komma ner i ca halva tiden alltså max 13 sek. Borde välan gå, eller?
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar