Annons

Minneskort till e410

Produkter
(logga in för att koppla)

B.E

Avslutat medlemskap
Hej

Har precis köpt en e410 med kitobjektiven och tänkte höra vilken typ av minneskort jag bör välja, xD eller CompactFlash. Vad skiljer dessa åt, för och nackdelar. En ganska stor skillnad verkar vara priset. Sen finns det ju 2 olika typer av CF oxå, typ I och typ II, vad skiljer dessa åt?

mvh Benny
 
Jag skulle välja CF kort. De är väl mer flexibla med tanke på att de kan bättre användas i andra kameror också. Dessutom tycker jag att storleken på dessa är trevligare än xD. Smak sak dock! OCh typ I o II har väl o göra med teknologi dvs II nyare/bättre?
Kör idag med ett CF kort (San Disk Extreme III) på 8 GB. Men det är nästan lite för mkt GB för man tar alltför många kort! hehe! Ett CF på 4 GB kunde vara optimalt.
 
Se parallelltråden om E-400, jag skriver lite om xD resp. CF korten där.

Skippa xD-kortet och lägg pengarna på att köpa ett Sandisk Extreme IV. Anledning är att du snabbare tömmer en sekvens av exponeringar från buffer till kort med ett kort av snabbaste typen. Du kan komma att ha nytta av det ibland.

Tips:
Köp 1 stort Sandisk Extreme III, och 1 mindre Extreme IV, om du inte har råd med ett enda stort Extreme IV.
 
Skillnaden mellan Extreme III och IV lär vara försumbar i E-410, jag skulle satsa på ett större Extreme III istället för IV (vilket jag också gjort :)

Typ I och II har inte med teknologin att göra utan storleken. Alla normala kort som vi använder är typ I, typ II är tjockare och kan t ex innehålla en liten hårddisk. Knappt användbart idag med tanke på hur stora och billiga flashkorten är.

Jag kör med ett 4GB Extreme III och då kan jag fota obegränsat med jpg eller 10 RAW innan hastigheten minskar lite.

Sen har jag även ett 1GB xD-kort i kameran som backup.

edit: tilläggas ska att jag redan hade xD-kortet när jag köpte kameran. Men nu tycker jag det är bra med dubbla kort, dessutom är den fysiska utformningen av xD-kortet mycket bättre (jag tänker främst på kontaktytorna).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.