Annons

Minneskort till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

tritub

Aktiv medlem
Är sugen på ett 1gb kort till min d70.
Dock har jag hört att Nikon endast godkänner vissa tillverkare av CF kort..
Någon som vet vilka? Det finns en uppsjö av korttillverkare nu.
 
Nja, på sidan 192 i manualen finns en lista med kort som testats och godkänts. Jag tolkar detta godkänd snarast som att de får tummen upp av Nikon för att de funkar tillsammans med D70 och att Nikon inte kan garantera att andra kort funkar (detta senare står uttryckligen under tabellen). Därmed inte sagt att de inte gör det, stäm bara inte Nikon om så är fallet.

Själv använder jag två stycken SanDisk i min D70. Även om SanDisk finns med i nämnda lista så finns de två kort jag använder inte med där.
 
okis... har missat den avdelningen i instr. boken. Tips på bra kort? Har sundisc 256mb ultra 2 nu... Men de e för litet.
Är 1gb bra, ska man ha ultra 2 där med?
Använder inte seriebildstagning allt för ofta...
 
Ultra II är bra kort, och betydligt snabbara. Inte minst trevligt när man laddar över till datorn. De nya Extreme-korten är ännu snabbare (men det har man knappast någon nytta av i D70, men ladda i ex-vid kortläsare går ju ännu snabbare).

Avgör själv hur långt 256 MB räcker för dina ändamål. Själv kör jag med två 512:eek:r. Bra med ett par något mindre kort så har man inte allt på samma ställe om det händer något med kortet tycker jag...

256:an rymmer väl drygt 120 D70-jpeg-bilder i högsta upplösningen eller omkring 40 RAW-bilder. 512:an det dubbla ju. Rätt mycket tycker jag. Dessutom verkar ju minnena inte vara mycket billigare att köpa om man köper två mindre än ett större. Lätt att börja köpa t ex en 512:a och se hur långt det räcker och köpa en till senare om man vill... Kanske.
 
Jag har ett SanDisk 1Gb samt ett SanDisk 2GB (båda två är Ultra II). Eftersom jag numera nästan uteslutande tar NEF+JPEG får jag in ungefär 158 respektive 317 bilder per kort och så har jag en portabel enhet för att tömma korten till. Så för mig räcker det väldigt bra.

Jag tycker Ultra II:eek:rna har tillräcklig hastighet för mig, men skulle inte personligen gå ned till ett Ultrakort. Har för mig att Extreme III inte är så mycket snabbare än Ultra II, det är främst känsligheten för temperaturer som är bättre hos dessa kort samt att de har bättre garantivillkor på dessa kort. Men kolla hastighetsjämförelserna på Rob Galbraiths sida om du är nyfiken.

Annat stort märke är Lexar. Det är nog mest en slump att jag inte köpt något av deras kort (dvs butiken jag gick till hade SanDisk inne och inte Lexar). Jag skulle inte tveka att köpa deras kort. Sen finns det mindre märken. Vet inte om det är samma fabriker som kränger ut korten under annat namn. Tror inte det finns så vansinnigt många fabriker egentligen, men jag håller mig till de större etablerade märkena. De brukar också ha fin garanti på korten.
 
hmmm 120 bild me L och jpg fine?? Hur mycke trycker du på bilderna då? Men då kanske man ska köpa ett 512 till.. så man har 256 + 512...
Kör med extern läsare, dels för kamerasäkerheten och dels för smidigheten.. och för hastigheten.
Tillverkar sundisk de extrema korten?
 
Ja, Extreme är de nya korten från SanDisc, som har betydligt högre hastigheter än Ultra och Ultra II, men som inte D70:n kan tillgodogöra sig, utan har sin förtjänst i temperatur etc som föregående skribent skrev. De är ca 300 kr dyrare än Ultra II:eek:rna på 1 GB-varianten (Extremekorten finns på 1 GB och uppåt bara, tror jag).
 
maxzomborszki skrev:
Har för mig att Extreme III inte är så mycket snabbare än Ultra II [...]
Korrigerar mig själv. De data jag gått på är tester som tex Rob Galbraiths och de testerna säger precis som Olof sagt att du inte kan dra nytta av den högre hastigheten på din kamera. Det var därför lite klantigt av mig att säga att Extreme III inte var så mycket snabbare än Ultra II. Det beror ju på var du stoppar in dem.

Enligt SanDisks hemsida ska Ultra II ha en läshastighet på 10MB/s och skrivhastighet på 9MB/s (vilket ska motsvara hastigheterna 60x respektive 66x). För Extreme III är det 20MB/s för både läs och skrivning (133x).

Lexars kort finns i hastigheterna 40x och 80x. Sen hur mycket som är frisering av mätvärden vågar jag inte uttala mig om.

Hoppas du hittar vad du är ute efter.
 
maxzomborszki skrev:
[...]en läshastighet på 10MB/s och skrivhastighet på 9MB/s (vilket ska motsvara hastigheterna 60x respektive 66x)
Nää... Nu är jag lite väl trött. Det ska så klart vara 66x respektive 60x och inget annat. Rätt ska vara rätt. Ursäkta och godnatt.
 
Vad är teoretiskt snabbaste skrivhastighet man kan få ut av en Nikon d70? D.v.s. förutsatt att det finns kort som stöder det.
 
Lexar

jag bytte från Kingston 1 GB Pro till Lexar 1 GB 80X. det var som att kliva från en sur Volvo 240 in i en Porsche. Klart värt pengarna om man är ute efter ett snabbare kort... Köpte mitt för 1080:- på webbhallen.com dom har en hel hög med minnen till skapliga priser.
 
Undrar hur TwinMos 70x och Corsair 80x står sig i konkurrensen vid bruk i en Nikon D70.

Undrar också om det kan finnas pengar att spara på köp från annat EU-land. Men det måste vara tillräckligt stor besparing för att det ska vara mödan värt.
 
Jag använder 1 gb ultra II och det hinner med bra när man fotar jpeg. Har aldrig varit med att det inte hinner med. Lite segt att tömma i datorn, men ok.

MVH Örian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.