Annons

Minneskort till Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikRinaldo

Ny medlem
Hej,

Sitter och beställer Canon EOS 550D men är förbryllad över vilket minneskort jag ska välja.
Dels funderar jag på storleken. Hur mycket film resp. hur många kort får plats på ett 8Gb? Ska man köra på 16 eller 32 istället?
Vilken hastighet bör jag ha på kortet? Förstår att 32Gb 30mb/s inte är fel men det är heller inte gratis.
Ni som har 550D, vilka kort använder ni? Är ni nöjda med dem eller laggar de efter på nån del?

Mvh
/Fredrik
 
På ett 8GB kort säger min 550D (vid iso 100) 296 bilder i raw, eller 1117 bilder i bästa jpeg. För film säger kameran 22m 47s för alla HD-läge, och 29m 59s för SD-läge. För att kunna filma utan att bufferten fylls i förtid rekommenderas kort av Klass6 eller högre. Själv har jag ett SanDisk Extreme 20MB/s och det har funkat fint.
 
Mionnsekort

Hej

Jag har haft ett 8 MB class2 som funkat nästan. Att fota är inget problem och inte heller att filma MEN ibland blir vissa bilder korrupta. Vet inte om det beror på hastigheten eller om kortet är trasigt (eller kameran!!!). Nu har jag skaffat ett 16 MB class4. På förpackningen står att det klarar full HD.
Vad menar du med att class 6 rekommenderas? Av vem och var har du sett detta?


MVH
Henrik Sundqvist
 
Tack för infon Hennan. Det fick bli ett sådant för mig med så får jag se om det räcker eller inte.
Sebastian. När du skriver MB så antar jag att du menar GB. Nä jag surfat runt så har jag förstått att det finns en uppsjö med olika kort och att klassningen ibland är upp till en viss hastighet men inte garanterad. Tror det funkar bra i vissa fall men kan bli konstigheter i andra.

Mvh
/Fredrik
 
Så stort kort du har råd att köpa med class6 eller två hälften så stora om du inte vill ha alla äggen i samma korg.

Använder själv ett 16GB transcend som huvudkort och har aldrig fått minnesbrist på mina skogspromenader(macrofilmning). har även två 4GB kort som reserv ifall det skulle behövas.




Står i 550D-manualen. Googla och du skall finna...
sidan 123 :)

Canons kameror har vad jag förstått högre bitrate än vanliga hdvideokameror därför rekommenderar dom class6 istället för 4. Har läst att folk har använt class4 så det kan fungera om man har tur
 
På mitt kort, SDHC 16GB, står det också 60x vilket enligt Wikipedia skulle betyda class 10 för vanliga SD-kort. Verkar vara rörigt detta.
 
Bitraten

Spammar visst idag.
Om man räknar på bitraten:

Bredd*höjd*3färger*8bitar*25bilder/s
1920*1080*3*8*25 = 1 244 160 000 = 1.2 Gb/s
class 10 är 80Mb/s så kompremeringen är ju rätt enorm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.