Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till A85?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fia-Mia

Aktiv medlem
Hej
Sitter med min nya Canon Powershot A85 och ska köpa minne.
Den tar CF I och jag vill ha 256MB.
Nånstans (vet ej var) har jag läst att den inte kan utnyttja mer än 8x hastighet, vad motsvarar det? Vanliga SanDisk eller SanDisk Ultra?
Det känns ju fånigt om jag inte utnyttjar hela kamerans kapacitet bara för jag köper fel minneskort. Det som medföljer står det Highspeed på.

Har försökt söka på gamla inlägg men hittade inte rätt, även om frågan säkert varit uppe tidigare.

Det är alldeles tillräckligt med ett standard Sandisk CF-kort. De finns lite varstans nu.. 256MB Sandisk hittar du billigt just nu i din lokala Siba-affär (ibland är de faktiskt bra ;))

Tack

Det var precis det jag tänkte på... Såg att det var lite billigare på Siba just nu så då blir det en tur dit i eftermiddag! Kameran däremot var 800 kr dyrare på Siba och om jag varit lite snabbare i tanken hade jag även beställt minneskortet från Tyskland, då hade det kostat 33€ istället för 331 kr.
Tack för ditt snabba svar!

Fortsatt fråga, Viking vs Sandisk

Skickade maken för att handla, men han kom hem med ett Viking 256 MB för samma pris som Sandisk skulle kostat, men Sandisk var slut.
Nu är frågan, ska jag lämna tillbaka det eller är det lika bra?

SanDisk har bättre rykte kanske.

Beror på vad du menar med bättre; stabilare, snabbare etc.

Valde själv SanDisk enbart pga det goda ryktet vad det gäller stabilitet, vill inte tappa bilder i onödan.

Men jag tror inte det är någon direkt skillnad.

Snabbheten på korten begränsas av din kameras x8ggr skrivhastighet så det spelar iaf ingen roll.

Mvh

Tobias

Fia-Mia skrev:
Hej
Sitter med min nya Canon Powershot A85 och ska köpa minne.
Den tar CF I och jag vill ha 256MB.
Nånstans (vet ej var) har jag läst att den inte kan utnyttja mer än 8x hastighet, vad motsvarar det? Vanliga SanDisk eller SanDisk Ultra?
Det känns ju fånigt om jag inte utnyttjar hela kamerans kapacitet bara för jag köper fel minneskort. Det som medföljer står det Highspeed på.

Har försökt söka på gamla inlägg men hittade inte rätt, även om frågan säkert varit uppe tidigare.

Hoppas att du är nöjd med kameran...
Jag har nämligen snart köpt en Canon A85, men är lite fortfarande lite osäker på detta med minneskort. Finns det något CF-kort som är långsammare än kameran, så att säga? Kanske frågar jag om något som är självklart.

Tror inte det finns längre.. utvecklingen inom CF-kort går snabbt framåt. Till dessa kompaktkameror, som dessutom inte ger överdrivet stora filer så är skillnaden i korthastighet närmaste försumbar. Man kan i prinmcip köpa billigast möjliga..

Är det nån skillnad alls på hur snabbt CF-kort man har i A85, tänker främst på filmfunktionen? Kan man vara säker på att det går att filma maxlängd (1 minut eller nåt i 640x480) oberoende av hur snabbt kort man har?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar