Annons

// minneskort till 5D - 4 el 8 G?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Ju större desto bättre (om du har råd givetvis)
Samma människor som nu säger två 4GB istället för ett 8, sa tidigare två 2 GB istället för ett 4GB och så vidare.


Jag tänker mer på antalet bilder man får på kortet... inte på hur stort det är..
dvs på en 10D kan två 512mb kort räcka, medans på en 5D behövs två 2Gb kort för att täcka ungefär samma behov.


Lars Johnsson skrev:
Det är mycket liten chans att kortet går sönder jämfört med kameran eller objektivet. Och har man flera kort så är ju chansen större att de går sönder givetvis:) Den enda gången de slits eller att risken är som störst är när du tar det ur eller in i kamera och kortläsare. Och det får du göra fler gånger ju mindre korten är.

Men om man har ett 8Gb kort och det är fyllt med bilder (ca 500st säger vi) och kortet går sönder så tappar du ju 500 bilder... istället för 250 på ett 4Gb kort.. så en kompromiss mellan lagringskapacitet och säkerhet är bra.. dvs 4Gb för en Canon 5D tycker jag funkar bra :)
 
Juhani skrev:
Jag tänker mer på antalet bilder man får på kortet... inte på hur stort det är..
dvs på en 10D kan två 512mb kort räcka, medans på en 5D behövs två 2Gb kort för att täcka ungefär samma behov.




Men om man har ett 8Gb kort och det är fyllt med bilder (ca 500st säger vi) och kortet går sönder så tappar du ju 500 bilder... istället för 250 på ett 4Gb kort.. så en kompromiss mellan lagringskapacitet och säkerhet är bra.. dvs 4Gb för en Canon 5D tycker jag funkar bra :)

Men om du har två 4GB kort så går de sönder dubbelt så ofta som ett 8GB så då vinner du inget ändå.
Och antagligen mer än dubbelt så ofta eftersom du får ta kortet ut och in dubbelt så många gånger också.

Med din teori så borde du ha 10 ännu mindre kort istället för då förlorar du ändå mindre bilder när de går sönder.
 
Lars Johnsson skrev:
Men om du har två 4GB kort så går de sönder dubbelt så ofta som ett 8GB så då vinner du inget ändå.
Och antagligen mer än dubbelt så ofta eftersom du får ta kortet ut och in dubbelt så många gånger också.

Nja den där sannolikhetsläran håller nog inte. Ponera att sannolikheten för att ett kort går sönder är 1/10 (hypotetiskt). Vad blir då sannolikheten att två kort går sönder? Teoretiskt blir det då 1/100 så även om två kort medför en viss ökad risk så står den ändå inte i proportion till risken att endast ha ett kort.

Även om risken fördubblas till 1/5 med två kort (väl tilltaget) så innebär det en risk på 1/25 med två kort jämfört med 1/10 med ett kort.

I praktiken är risken att ett kort går sönder väldigt liten men det hände som sagt mig under ett uppdrag under påskhelgen. Som väl var hade jag ett extrakort med mig vilket gjorde att det inte blev fiasko.
 
dJb skrev:
Nja den där sannolikhetsläran håller nog inte. Ponera att sannolikheten för att ett kort går sönder är 1/10 (hypotetiskt). Vad blir då sannolikheten att två kort går sönder? Teoretiskt blir det då 1/100 så även om två kort medför en viss ökad risk så står den ändå inte i proportion till risken att endast ha ett kort.

Även om risken fördubblas till 1/5 med två kort (väl tilltaget) så innebär det en risk på 1/25 med två kort jämfört med 1/10 med ett kort.

I praktiken är risken att ett kort går sönder väldigt liten men det hände som sagt mig under ett uppdrag under påskhelgen. Som väl var hade jag ett extrakort med mig vilket gjorde att det inte blev fiasko.

Om du tror det så borde du köpa 10 eller 20 riktigt små kort för att vara jätte-säker :)

Och hur kan du säga att det är väl tilltaget att risken skulle fördubblas att något kort går sönder om man har två istället för ett ?

Alla som säger att man inte ska ha större kort än 4GB. Det ska bli roligt att se vilken storlek de har på korten om 3, 5 eller 10 år
 
Lars Johnsson skrev:
Om du tror det så borde du köpa 10 eller 20 riktigt små kort för att vara jätte-säker :)

Och hur kan du säga att det är väl tilltaget att risken skulle fördubblas att något kort går sönder om man har två istället för ett ?

Alla som säger att man inte ska ha större kort än 4GB. Det ska bli roligt att se vilken storlek de har på korten om 3, 5 eller 10 år

Man kan ju ha flera 8Gb kort om man vill men med hänsyn till ekonomi så föreslog jag två 4Gb som kompromiss hellre än ett 8Gb.

Jag känner inte till några fakta som stödjer den ökade risken du omtalar men det måste till en avsevärd riskökning (mer än dubbelt som du ser) för att det ska motsvara risken med endast ett kort.

Visst kan man ha tio små kort. Det minskar risken otroligt mycket för att man helt plötsligt ska bli stående utan fungerande kort men det kanske inte är så praktiskt med tio 512Mb kort. Min rekommendation är iaf att man åtminstone har ett backupkort. Satsa gärna på ett 8Gb kort men ha då iaf ett 1Gb i reserv. Själv tycker jag att två 4Gb kort är en bra avvägning mellan pris, prestanda och säkerhet.
 
Lars Johnsson skrev:
Om du tror det så borde du köpa 10 eller 20 riktigt små kort för att vara jätte-säker :)

Och hur kan du säga att det är väl tilltaget att risken skulle fördubblas att något kort går sönder om man har två istället för ett ?

Alla som säger att man inte ska ha större kort än 4GB. Det ska bli roligt att se vilken storlek de har på korten om 3, 5 eller 10 år

Att använda 10 st 512Mb kort på en 5D är inte kul.. det är totalt onödigt slöseri med tid att hålla på och byta kort oftare än man skulle behöva byta filmrulle på en analog kamera.

Som jag skrevtidigare.. det är inte storleken på korten som avgör för mig.. det är antalet bilder som ryms på det... så om man i framtiden kan fota med en en kamera vars bilder tar 100Mb/styck så behöver man naturligtvis ett större kort för att få plats med lämpligt antal bilder..

Jag säger inte att man inte ska ha ett 8Gb kort... tycker bara att det är lite onödigt på en 5D.. dock skulle det passa bättre med 8Gb på en 1DmarkII där man lätt pepprar 8bps och fyller ett kort..
 
Det är faktiskt billigare att köpa ETT SanDisk CompactFlash 8GB Ultra II för 3999kr än att köpa TVÅ stycken SanDisk CompactFlash 4GB Ultra II för 2170kr/st = 4340kr.. så det är inte priset som avgjorde mitt val... det var säkerheten.


En Tanke:
Jag fyller ett 4Gb kort till 80% innan jag tömmer det.. det passar min typ av fotograferingstakt.

ett 8Gb kort skulle alltså fyllas till 40% innan tömning..

dvs båda korten skulle dras ur kameran lika ofta..

När jag en dag ska tömma kortet (4Gb eller 8Gb) så tar jag det ur kameran och tappar det på golvet, när jag ska sträcka mig efter det så rullar kontorsstolen över kortet och det knäcks..

Har jag då två stycken 4Gb kort varav ett ligger skyddat i väskan så har jag iaf ett helt 4Gb kort kvar.. men i båda fallen skulle jag ha förlorat lika många bilder men i ett av fallen har jag dubbelt så hög säkerhet vid uppdrag.

Sen om jag skulle ha två 8Gb kort eller fyra 4Gb kort så är det ändå samma siffror...
 
dJb skrev:
Man kan ju ha flera 8Gb kort om man vill men med hänsyn till ekonomi så föreslog jag två 4Gb som kompromiss hellre än ett 8Gb.

Jag känner inte till några fakta som stödjer den ökade risken du omtalar men det måste till en avsevärd riskökning (mer än dubbelt som du ser) för att det ska motsvara risken med endast ett kort.

Visst kan man ha tio små kort. Det minskar risken otroligt mycket för att man helt plötsligt ska bli stående utan fungerande kort men det kanske inte är så praktiskt med tio 512Mb kort. Min rekommendation är iaf att man åtminstone har ett backupkort. Satsa gärna på ett 8Gb kort men ha då iaf ett 1Gb i reserv. Själv tycker jag att två 4Gb kort är en bra avvägning mellan pris, prestanda och säkerhet.

Varför säger du hela tiden att bara ett kort finns och att risken är stor med att bara ha ett kort.
Hon skriver ju att hon tidigare plåtar med en 20D. Då måste hon ju ha kort till den givetvis. Så minst två har hon även om det köps ett 8GB
 
Juhani skrev:
Det är faktiskt billigare att köpa ETT SanDisk CompactFlash 8GB Ultra II för 3999kr än att köpa TVÅ stycken SanDisk CompactFlash 4GB Ultra II för 2170kr/st = 4340kr.. så det är inte priset som avgjorde mitt val... det var säkerheten.


En Tanke:
Jag fyller ett 4Gb kort till 80% innan jag tömmer det.. det passar min typ av fotograferingstakt.

ett 8Gb kort skulle alltså fyllas till 40% innan tömning..

dvs båda korten skulle dras ur kameran lika ofta..

När jag en dag ska tömma kortet (4Gb eller 8Gb) så tar jag det ur kameran och tappar det på golvet, när jag ska sträcka mig efter det så rullar kontorsstolen över kortet och det knäcks..

Har jag då två stycken 4Gb kort varav ett ligger skyddat i väskan så har jag iaf ett helt 4Gb kort kvar.. men i båda fallen skulle jag ha förlorat lika många bilder men i ett av fallen har jag dubbelt så hög säkerhet vid uppdrag.

Sen om jag skulle ha två 8Gb kort eller fyra 4Gb kort så är det ändå samma siffror...

Samma svar till dig.
Hon säger ju att hon plåtar med en 20D så då måste hon ju ha kort sen tidigare. Så även om hon köper ett kort så har hon minst ett till i reserv.
 
Lars Johnsson skrev:
Pratar inte om framtidens kameror med 100MB bilder utan om någon som använder sin 5D om 5 år.


Om 5 år skulle jag fortfarande använda några 4Gb kort till den kameran..

Till min 10D använder jag två 512Mb kort... och den kameran är ca 3 år gammal.. egentligen skulle jag ibland behöva ett 1Gb kort till den men absolut inte 2, 4 eller 8Gb.
 
Lars Johnsson skrev:
Samma svar till dig.
Hon säger ju att hon plåtar med en 20D så då måste hon ju ha kort sen tidigare. Så även om hon köper ett kort så har hon minst ett till i reserv.

Jag tänker utifrån min situation..
Jag har kvar min förra kamera och minneskorten i den kommer inte att användas i min nya.. de korten är dedikerade till just den kameran.. både för att slippa eventuell sammanblandning mellan bilder/löpnummer och för att alltid veta att man har två kort i en kameraväska och två i den andra..
 
Juhani skrev:
Jag tänker utifrån min situation..
Jag har kvar min förra kamera och minneskorten i den kommer inte att användas i min nya.. de korten är dedikerade till just den kameran.. både för att slippa eventuell sammanblandning mellan bilder/löpnummer och för att alltid veta att man har två kort i en kameraväska och två i den andra..

Men det är Marias situation vi ger svar och förslag till i denna tråd. Och hon var bara rädd att kortet skulle fyllas för snabbt.
 
Lars Johnsson skrev:
Varför säger du hela tiden att bara ett kort finns och att risken är stor med att bara ha ett kort.
Hon skriver ju att hon tidigare plåtar med en 20D. Då måste hon ju ha kort till den givetvis. Så minst två har hon även om det köps ett 8GB

Det köper jag Lars. Jag invände bara mot din sannolikhetskalkyl. ;) Visst, har hon kort sen tidigare så är det inte fel att köpa ett 8Gb kort, men har hon inte det av nån anledning så rekommenderar jag två 4Gb hellre än ett 8Gb.
 
Lars Johnsson skrev:
Men det är Marias situation vi ger svar och förslag till i denna tråd. Och hon var bara rädd att kortet skulle fyllas för snabbt.

Vi har redan gett svar på hur många bilder hon kan förväntas få på ett 4Gb kort.. sedan har resten av diskussionen varit fördelar/nackdelar om två 4Gb vs. ett 8Gb kort.

Har hon bara ett kort till sin 20D så bör inte det räknas som "reservkort" till 5D.. båda kamerorna bör ha sitt eget reservkort.. eller åtminstånne ett reserv gemensamt till båda (dvs tre kort totalt) ifall man är mån om pengarna.


EDIT: såg att hon svarat..
 
haha ja :) min kommentar var inte bara riktad till dig utan till diskussionen i sin helhet. Mycket text med samma innehåll.
 
Min erfarenhet är att man tappar bort kort innan de går sönder. Billigare att tappa bort ett 4 Gb än ett 8 Gb...
 
Juhani skrev:
Det skiljer lite mot vad jag får.. Vad har du för märke på kortet?
Med kameran inställd på ISO 100 och ett nyformaterat Sandisk ExtremeIII kort på 4Gb får jag plats med 819 Jpeg Large eller 248 RAW. Kollade just på min..

Kan vara så att min var inställd på högre ISO när jag kollade, det påverkar. Annars var det en 4 gb extreme III som satt i.
För mig pajade ett 4 gb extreme III utan synbar anledning under plåtning när det satt i kameran. Bara sådär mellan två bilder blev det okontaktbart. Fick det utbytt på garantin, men man ska inte vara för säker på att korten inte kan gå sönder, det kan dom.
Jag har totalt 8 gb minne till kamerorna, det händer att det inte räcker och att jag får tanka ut till datorn under pågående jobb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.