Annons

minneskort till 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Med Canon 40D ska man kunna ta 6,5 bilder/sek. Jag funderar då om det är nåt särskilt man ska tänka på när det gäller minneskort till den kameran och om man ibland plåtar i den hastigheten. Skulle t.ex. Sandisk 4 GB CompactFlash Extreme III räcka till?
 
Japp, det räcker gott. Det finns en minnesbuffert i kameran som ser till att du kan ta bilder tillräckligt fort.
 
light skrev:
Med Canon 40D ska man kunna ta 6,5 bilder/sek. Jag funderar då om det är nåt särskilt man ska tänka på när det gäller minneskort till den kameran och om man ibland plåtar i den hastigheten. Skulle t.ex. Sandisk 4 GB CompactFlash Extreme III räcka till?

Borde fungera utmärkt! Fast 4Gb är väl kanske i minsta laget :)
 
Re: Re: minneskort till 40D?

Rogerber skrev:
Borde fungera utmärkt! Fast 4Gb är väl kanske i minsta laget :)

Ja, du kanske har rätt. Jag har läst mig till att 40D lär sluka ovanligt mycket minne, särskilt om man fotar i raw.

Jag funderar därför på Sandisk Extreme III Compact Flash 8 Gb istället.

Men hur vanligt är 8 GB? Vilka är svagheterna/nackdelarna med ett sådant kort? Eller är det kanske bättre med två 4 GB istället?
 
Jag skulle köra på två 4 GB-kort, om något skulle gå fel har du ett kvar, dessutom så är det knappt dyrare.
Mvh
V
 
Re: Re: Re: minneskort till 40D?

light skrev:
Ja, du kanske har rätt. Jag har läst mig till att 40D lär sluka ovanligt mycket minne, särskilt om man fotar i raw.

Jag funderar därför på Sandisk Extreme III Compact Flash 8 Gb istället.

Men hur vanligt är 8 GB? Vilka är svagheterna/nackdelarna med ett sådant kort? Eller är det kanske bättre med två 4 GB istället?

Jag bara skojade med dig när jag tyckte 4Gb var lite. Det lär räcka och bli över. Man får ju tömma kortet ibland också.
 
Fördelen med flera kort är att man sprider riskerna ifall t.ex. kameran blir stulen med minneskortet med alla bilder lagrade på. En annan risk är att man råkar radera eller formater kortet av misstag. Risken att ett CF-extrem 3 skulle gå sönder är minimal så för den sakens skull kan man ha allt på ett kort.
 
Hagman skrev:
Fördelen med flera kort är att man sprider riskerna ifall t.ex. kameran blir stulen med minneskortet med alla bilder lagrade på. En annan risk är att man råkar radera eller formater kortet av misstag. Risken att ett CF-extrem 3 skulle gå sönder är minimal så för den sakens skull kan man ha allt på ett kort.

Ja, det har väl sina fördelar.

En raw bild med 40D slukar dock 12,4MB vilket väl blir lite över 600 bilder med 8GB. Är det mycket eller lite? Ja, det beror ju helt på vilken typ av fotograf man är. Sen är det ju inte helt riskfritt att gå omkring med flera kort heller. Så det är väl upp till var och en utifrån de premisser man har och utifrån den fotograf man är.
 
Hur mycket data kan 40D föra över till minneskortet per sekund i mb?

Jag funderar på en 40D nu och undrar och det är lönt att köpa ett minneskort med överföringshastihet på 45mb/s. Känns onödigt om kameran bara kan skicka 20mb/s eller vad det nu kan vara. Någon som vet?
 
Malle777 skrev:
Jag funderar på en 40D nu och undrar och det är lönt att köpa ett minneskort med överföringshastihet på 45mb/s.
I en 40D har du ingen nytta av t ex Sandisk Extreme4. Den går inte snabbare än med Extreme3.

Däremot går det ju fortare när du ska tanka över till datorn (om du har en snabb kortläsare).
 
Då måste det ju vara nått fel på min kamera.

Kör med ett Extreme III 4gb kort och den tar ca 6st bilder för att sen kanske ta 2st bilder i sekunden när jag kör på "high" läge.

Vad tror ni ?

/Rickard
 
Vi tror att du har Custom Function II-2 påslagen. Då minskar radikalt antalet bilder som kan tas i snabbaste hastigheten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.