Annons

Minneskort till 1D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
Har i dag ett Sandisk Extreme III 16GB 30MB/s (Compact flash) och ett Sandisk Extreme III 8GB (SDHC) till min Canon 1D mark III.

Jag undrar om det finns minneskort som har större minneskapacitet och är snabbare än dessa i dagsläget (Compact flash III > 16GB och SDHC III > 8GB).

Med andra ord: vilka minneskort använder ni som har 1D mark III till att fånga snabba förlopp?

Är det någon som vet med vilken hastighet ovanstående kamera kan skriva till ett minneskort?

Mvh
Mats

Det är väl bara att gå in på närmaste webbutik och se efter vad som finns i sortimentet?

Här kan du läsa mer om kortets betydelse, mest intressant för din fråga blir det efter ungefär halva sidan.

Jag tycker man kan utläsa följande slutsatser:

1. Kortet har ingen betydelse för hastigheten/fps så länge inte bufferten är full och andra parametrar påverkar mer hur snabbt den blir det.
2. Kortet kan bidra till hur många bilder man kan ta i full hastighet innan kapaciteten minskar, men andra parametrar har större betydelse.
3. Kortets kapacitet påverkar "väntetiden" innan nästa burst, men även här spelar andra parametrar en stor roll.

Min erfarenhet: Har plåtat en del racing, cykel, fåglar och annat "snabbt". Jag har hittills inte känt mig begränsad av kamera eller kort. Använder SanDisk extrem IV och Ultra II (CF) samt SanDisk Ultra II, Ultra II SDHC och Transcend 150x (SD).

Det finns säkert tillfälle när kortet påverkar, och såklart är ett snabbt kort att föredra. Men man ska vara medveten om att ett snabbt kort inte är lösningen på allt, andra parametrar har större betydelse. Och...det påverkar inte bildhastigheten initialt. Så ser jag på det i alla fall, kanske någon kan visa att jag har helt fel?

//Arne

Det är väl bara att gå in på närmaste webbutik och se efter vad som finns i sortimentet?

Hej Sara!
Tyvärr är det inte så enkelt. Tittar man på den sida som Daniel länkade till (tack för länken förresten Daniel) så kan du se att det inte går att bara utgå från märkningen på minneskorten. Här är en liten jämförelse (det gäller RAW-filer)

SanDisk Extreme III 4GB: 13.7MB/s
SanDisk Extreme III 4GB: 9.4MB/s
SanDisk Extreme III 8GB: 13.2MB/s
SanDisk Extreme III 30MB/s Edition 8GB: 9.9MB/s
SanDisk Extreme III 16GB: 7.8MB/s

Det som skljer dem åt enligt tabellen är vilket protokoll de använder men det står det inget om på minneskorten. När man tittar på SanDisk Extreme III 8GB
och SanDisk Extreme III 30MB/s Edition 8GB i butik så får i alla fall jag intrycket att det senare är snabbare av dessa två. Men så är tydligen inte fallet. Det skiljer rejält mellan dessa två minneskort (över 3MB/s). det är väldigt mycket när man står där på banan och väntar på att kameran skall tömma bufferten.

Anledningen till att jag skapade denna tråd är att Rob Galbraith inte har uppdaterat sin sida sedan april förra året. Och det kan ha kommit ut något minneskort som är snabbare och med större lagringskapacitet som fungerar "maximalt" till min kamera som jag inte vet om. Därav min fråga om vilka minneskort 1D mark III ägarna använder till att fånga snabba förlopp?

Mvh
Mats

Här kan du läsa mer om kortets betydelse, mest intressant för din fråga blir det efter ungefär halva sidan.

Jag tycker man kan utläsa följande slutsatser:

1. Kortet har ingen betydelse för hastigheten/fps så länge inte bufferten är full och andra parametrar påverkar mer hur snabbt den blir det.
2. Kortet kan bidra till hur många bilder man kan ta i full hastighet innan kapaciteten minskar, men andra parametrar har större betydelse.
3. Kortets kapacitet påverkar "väntetiden" innan nästa burst, men även här spelar andra parametrar en stor roll.

Min erfarenhet: Har plåtat en del racing, cykel, fåglar och annat "snabbt". Jag har hittills inte känt mig begränsad av kamera eller kort. Använder SanDisk extrem IV och Ultra II (CF) samt SanDisk Ultra II, Ultra II SDHC och Transcend 150x (SD).

Det finns säkert tillfälle när kortet påverkar, och såklart är ett snabbt kort att föredra. Men man ska vara medveten om att ett snabbt kort inte är lösningen på allt, andra parametrar har större betydelse. Och...det påverkar inte bildhastigheten initialt. Så ser jag på det i alla fall, kanske någon kan visa att jag har helt fel?

//Arne

Tack Arne för länken. Den gav svar på en av mina frågor. Nu vet jag att kameran kan skriva med max 11MB/s till minneskorten.

Jag fotograferar en del speedway och får ofta vänta på kameran på grund av banans beskaffenhet. Förarna kommer ju snabbt till nästa kurva och då hinner kameran inte med om man har tagit en 20-25 bilder i förra kurvan.
En parameter där som skulle kunna förbättras är jag själv. Eftersom jag inte känner till alla förarna så blir det många bilder på "måfå" för att inte missa något. Men med bättre kännedom om förarna så kan man spara på bilderna.

Jag fotograferar allt i RAW men kanske skall återgå till jpg när jag behöver maximal buffert såsom speedway.

Tack för bra och relevant svar Daniel och Arne.

Mvh
Mats

Därav min fråga om vilka minneskort 1D mark III ägarna använder till att fånga snabba förlopp?

Jag glömde nämna det, men jag upplever att min kamera tömmer bufferten snabbast till ett Sandisk Extreme III SD-kort. Föredrar detta SD-kort framför Extreme IV CF-kort just i situationer när långa serietagningar eller riktigt täta bildserier skall tas.

Jag glömde nämna det, men jag upplever att min kamera tömmer bufferten snabbast till ett Sandisk Extreme III SD-kort. Föredrar detta SD-kort framför Extreme IV CF-kort just i situationer när långa serietagningar eller riktigt täta bildserier skall tas.

Jag upplever något liknande. Jag har även ett Extreme IV CF-kort 8GB som backup. Jag upplever att det är (nästan) lika snabbt som mitt Extreme III SD-kort 8GB. Medan mitt Extreme IV CF-kort 16GB är betydligt långsammare. Men jag slipper bry mig om att byta minneskort under pågående tävling.

Jag har för mig att det skall komma ett SD-kort på 32GB till hösten. Jag har stora förväntningar på det.

Mvh
Mats

Hej

1D MkIII stödjer som (Mats J skrev) inte UDMA. Det gör 1Ds MkIII som är utvecklad senare men det är ingen tröst i detta fall...
För serietagning ska gå fort så är det dock mera intressant hur snabb och stor kamerans interna buffer är.

I 1D MkIII så valde man att designa en snabb internbuffer för snabba serie tagningar. Enligt uppgift så var målet att klara ett helt 100 meter lopp på OS innan buffern var full.
Resultatet är att buffern klarar 10 bilder/sec in 10 sekunder, med JPG bilder ! Det blir givetvis färre bilder med .raw.
Det är numret i sökare till höger och längst ner som visar buffer kapaciteten för ögonblicket

En FW uppgradering som introducerade UDMA stöde vore bra men jag tror inte att det är möjligt med den befintliga hårdvaran.

Själv använder jag Extreme III 4G & 8GB och det funkar ok.

MvH
Göran R

ANNONS