Annons

Minneskort, om inte Sandisk Ultra II

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Ok, det här med minnsekort har ältats en del i forumet, men jag vill att ni ser det ur den här synvinkeln:

Sandisk Ultra II verkar ju omåttligt populärt! Men jag skulle vilja veta (även efter att ha läst på Rob's testsida) vad folk har för PRAKTISK erfarenhet av skillnader, dels mellan:

ANDRA märken av liknande kvalitet. Lexar, Kingston etc. Är de märkbart sämre än Sandisk av någon anledning? Kingston är ju billigare... märks det?

Sandisk orginal. De syns ju på Rob's data att de är långsammare, men KÄNNS det? Hinner man tänka på skillnaden?


Tänker nog köpa 350D, så info från er med både t.ex. långsammare 300D och snabbare (?) 20D kan ju vara relevant...
 
Det kan du ju egentligen bara själv svara på. Om du vet med dig att du konstant kommer att fylla bufferten och sen får panik medans den töms, ja då bör du nog fundera över att välja ett snabbt kort.

Mitt gamla gaamla transcend 30X är t.ex. "bara" ca 200kb/s långsammare än ett splirrans nytt Ultra II. På 4 RAW-filer med 300D gör detta således att skrivningen tar 22 sekunder istället för 18 sekunder..
 
Jag valde Sandisk själv mest för att de tillverkar otroligt mycket så dom är ju vältestade hos folk. Utöver det var det ju Sandisk som uppfann Compact Flash och har även sina händer med i alla minnesstandarder för flashkort utom 2 som är fuji/olympus och toshibas skötebarn.

Sen att det skulle vara så stor praktiskt skillnad det tror jag inte. Iaf inte så länge kortet följer CF-standarden. Lexar är ju ansedda, och detsamma gäller ju Microdrives för vissa typer av användning.
 
Hej,

Köpte ett Sandisk Extreme III nyss ( 2gb ). Min kompis har ett Kingston 'snik' kort. Vi testade både mitt fina Sandisk o hans Kingston i en Canon 10D - märkte ingen skillnad. I min Canon 20D märker jag typ 10% skillnad mot min stenålders Microdrive - MEN ganska stor skillnad när jag trycker in kortet i minneskortsläsaren(USB2). Då är Sandisk kortet 2-3ggr snabbare än min Microdrive.

Med Sandisk-kortet följde en förvaringspung + program för att återfå raderade bilder + livstids garanti.

Jag valde den lite dyrare sandisken för att

* Jag har en fin kamera, som jag vill ge chansen att prestera sitt bästa

* Kommer ha kortet länge, så kostnaden blir inte så stor

* Sandisk borgar för kompabilitet om jag vill flytta runt kortet mellan Kamera, Mp3-spelare o andra kommande enheter

Mvh Lazze
 
Tack för att ni delar med er! Jag får väl se vad det blir... troligen Sandisk då... eller nåt av konkurrenternas specialare, om de är mycket billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.