Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort Och Hastighet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla fotografer!

Nu måste vi en gång för alla reda ut vilka kort som tillhör eliten, vilka som är snabbast och bäst.
Jag fotograferar idag på Extreme III korten men känner att jag kanske enbart betalar för själva märket, ngt jag är mindre intresserad av.
Ibland står det x133 eller x140 MEN hur vet jag vilket av alla dess kort som är något att ha, extreme III har ju iofs ersatts av ett extreme IV som verkar vara det snabbaste men frågan kvarstår om man kan komma i närheten av hastigheter som motsvarar Extreme III korten utan att behöva slanta bara för märket?
Jag eftersöker härmed en lista över compactflash kortens hastigheter. Då menar jag självklart läs och skrivhastigheten!
Jag har sökt men inte funnit någon jämförelse mellan de olika korten. Tacksam för många tips och idéer i detta ämne då det ständigt dyker upp nya kort. Förresten, har någon testat Extreme III korten i 12 och 16 Gig?

Kameror som jag använder= D200 o D2x!

Kör hårt nu alla som kan bidra med något!

Tack för det Peter men det jag är ute efter är att kanske lista de korten som idag finns på den svenska marknaden. Eftersom det hela tiden dyker upp nya kort så är det viktigt för oss som äter kort till frukost att t.ex. Trancend som kostar 1000 kronor har den o den hastigheten för exempelvis D200 men är så här mycket snabbare när det gäller Eos Mark I. Enligt tillverkaren så ligger hastigheten på följande.
Lite som ett avgas/topphastighets test på trafikmagasinet.
Ni förstår säkert att det skulle behövas speciellt när korten rasar i priser och tillverkarna försöker mjölka konsumenterna så mycket det bara går med deras märke!

/Peter G

Kanon Lennart!

Okej det visar kanske inte exakt det jag var ute efter och har iofs inte nya Extreme IV kortet med MEN detta är det närmsta man kan komma!

Mycket Tacksam!

/Peter

Peter Grimner Berglund skrev:
Kanon Lennart!

Okej det visar kanske inte exakt det jag var ute efter och har iofs inte nya Extreme IV kortet med MEN detta är det närmsta man kan komma!

Mycket Tacksam!

/Peter

Varning!

Siffrorna på Dyxum är strikt relevanta endast för de kameror som är testade (KM 7D och 5D samt Sony A100). Speciellt de siffror som gäller KM 7D och 5D ska du ta med en stor nypa salt om det exv. är Nikon eller Canon kameror ni har. Notera att trots firmwareuppgraderingen 1.0 - 1.1 som dramatiskt höjer prestanda för SanDisk och Lexar framförallt, så ligger exv. Kingston kvar helt oförändrat prestandamässigt. Detta kan tolkas som att KM:s 1.1 firmware till 7D optimerats främst för SanDisk-minnen om man hårddrar det hela lite. Kingstonminnena exv. presterar riktigt uselt i framförallt 7D. Men i Sony A100 funkar de hyfsat precis som de säkert gör i en massa andra kameror. .

Tråkigt nog finns det inga generella guidelines tyvärr (och kan inte finnas heller)! Det handlar i slutänden alltid om just din specifika kameramodell ihop med just det specifika minne just du har. Tillverkarnas siffror på prestanda stämmer säkert om de kollas i en "testbänk" men det är ofta siffror man bara kan drömma om "i verkliga livet". Det finns alltid andra flaskhalsar som gör sig påminda långt innan man når ett minnes "teoretiska" maxkapacitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar