Advertisement
ANNONS
Annons

Minneskort från PixMania?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caspary

Aktiv medlem
Jag ämnar beställa en Canon A85 med tillbehör från Pixmania och undrar därför om någon av er har erfarenheter av deras cf-minneskort (som heter pixmania) att dela med sig av.

Wilhelm

Nej.. men kolla hastigheten på dem. Det finns minneskort med allt från 1x till 80x (och kanske ännu högre) hastighet, om kameran inte i sig är väldigt långsam är det en god idé att köpa ett snabbt minneskort. Det gör kameran mycket piggare.

SanDisc och Lexar är marknadsledande och deras snabbare varianter har fått väldigt bra kritik. Jag valde själv ett SanDisc CF Ultra II 1 gb.

/Jens

Ok. Jag har förstått att SanDiscs vanliga är 8x och att det är precis så mycket som en A85 kan utnyttja. Vissa menar att står det inget mer än SanDisc, så är det 8x. Men om det är ett noname-märke... som PixMania... då kan de ju ha stoppat med ett 1x... det framgår inte på sidan vilken hastighet minnet har nämnligen... hmmm... jag blir orolig av allt detta...

Ja, det kan absolut vara ett 1x. Speciellt om de inte skriver ut någon hastighet men har ett "bra" pris.

En kompis till mig kom hem med ett Lexar 1 gig, men med hastigheten 1x, som hon har till sin 10D. Det var billigt, men kanske långsamt i jämförelse med de SanDisc Ultra II som hon redan hade. Så kan det gå... :)

Till din Kamera hade jag nog valt en känd tillverkare Kingston, Lexar (som är billigare än SanDisc) i en lämplig hastighet på minst 8x. PixMania-kortet kan nog funka bra, men ibland har en del kort strualat, och det är ju lite trist att behöva skicka tillbaka och ha sig.

/Jens

Bra, då skall jag se upp!

Nu blir jag misstänksam och anar att NetonNets Viking 256MB CF för 299:- är gammalt och dåligt...

konsumtionsparanoia!

Nej, Viking är ett "känt" märke, men ofta ganska billigt. Jag har haft många Viking-minnen i datorer t.ex. Fungerar alltid bra. Men lockpriserna är ofta inte några snabba minnen, det får man se upp med.

Det är skillnad på ett märke om Viking, som är ett eget vaumärke och "Pixmania", som kan vara vad som helst.

Som en välkänd, prisvärd flaska rött v.s. husets, ungefär. :)

/Jens

Ok... bra. Jag har mailat netonnet och frågat vilken hastighet de har på minnet.

Tack för din hjälp!

Snabbt kort från Pixmania

Caspary skrev:
Jag ämnar beställa en Canon A85 med tillbehör från Pixmania och undrar därför om någon av er har erfarenheter av deras cf-minneskort (som heter pixmania) att dela med sig av.

Jag beställde nyligen en Canon A75 med väska och CF-kort. Döm om min förvåning när jag packade upp och såg att det låg ett 30X Transcend i lådan! Det ska väl räcka gott och väl för den kameran.

Kameradoktorn på David Bagares gata, Sthlm, är billig på minneskort.

Ett 256 UltraII för 370 kr till A95:a köpte jag till dottern i julklapp. Dom har billigare och långsammare ner till 335 kr också.

Webhallen tar 339:-- för Sandisk Compact Flash 256MB Ultra II. Jag har köpt flera minneskort där och tycker de alltid legat väldigt bra till med sina priser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar