Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Minneskort? EOS 550D
- Trådstartare sofie92
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
En sak som är viktig att tänka på är att kortet måste kunna ta emot data snabbt. Om det inte är tillräckligt snabbt hinner det inte lagra undan informationen när du filmar, vilket resulterar i att du bara kan filma några sekunder.
Har själv 550D och ett 15MB/s kort var för långsamt. Tror att 20MB/s räcker (bäst du kollar med någon som vet).
Sen finns det många olika märken. Vissa hävdar att märket inte spelar någon som helst roll, utan att man får mer för pengarna om man köper billigt. Andra att man kan få problem med billigare kort (jag tror på det senare).
Själv köper jag alltid Sandisk, som jag anser vara bäst av dom vanliga.
Därefter Kingston som jag tror kniper 2:a platsen.
Transcend ska vara hyfsade.
Andra märken på delad 4:e plats.
Jämför man pris får man tex ett Sandisk 8GB, 45MB/s för 495:- på Cyberphoto.
Billigare Transcend 8GB 20MB/s fås för 249:-
Visst, dubbla priset för Sandisk, men 250:- är inte så mycket pengar för att få ett stabilare kort med mindre risk att förlora alla bilder.
Har själv 550D och ett 15MB/s kort var för långsamt. Tror att 20MB/s räcker (bäst du kollar med någon som vet).
Sen finns det många olika märken. Vissa hävdar att märket inte spelar någon som helst roll, utan att man får mer för pengarna om man köper billigt. Andra att man kan få problem med billigare kort (jag tror på det senare).
Själv köper jag alltid Sandisk, som jag anser vara bäst av dom vanliga.
Därefter Kingston som jag tror kniper 2:a platsen.
Transcend ska vara hyfsade.
Andra märken på delad 4:e plats.
Jämför man pris får man tex ett Sandisk 8GB, 45MB/s för 495:- på Cyberphoto.
Billigare Transcend 8GB 20MB/s fås för 249:-
Visst, dubbla priset för Sandisk, men 250:- är inte så mycket pengar för att få ett stabilare kort med mindre risk att förlora alla bilder.
L40
Aktiv medlem
Lite OT-varning...men det subjektiva tyckandet om hur tillförlitliga olika leverantörers minneskort är gör att jag bara måste fråga.
Finns det ngt material som visar hur tillförlitligt ett visst fabrikat av SD-kort är?
Är det ens så att de olika tillverkarna (tex Sandisk, Transcend) tillverkar sina egna minneskretsar eller köper de i sin tur kanske av samma tillverkare av minneskretsar?
Finns det ngt material som visar hur tillförlitligt ett visst fabrikat av SD-kort är?
Är det ens så att de olika tillverkarna (tex Sandisk, Transcend) tillverkar sina egna minneskretsar eller köper de i sin tur kanske av samma tillverkare av minneskretsar?
Kirshim
Aktiv medlem
jag har köpt 4 st 8GB-minen till min 550D, på varje minne kan jag då ta ca 200 bilder med raw+jpeg inställt i kameran. Detta räcker oftast för mig och åker jag iväg har jag datorn med mig och kan ladda ur bilderna snabbt.
Jag har transcend på mina och det har funkat riktigt bra
Har dessutom köpt 3 st USB-stickor där jag kan sticka in minnena som förvaring vilket jag tycker är smidigt, lättare att hitta dom i väskan och dom ligger lite mer skyddade.
http://www.netonnet.se/art/foto/min...sare/hama-kortlasaresd-mmc6i1usb/125644.3329/
Jag har transcend på mina och det har funkat riktigt bra
Har dessutom köpt 3 st USB-stickor där jag kan sticka in minnena som förvaring vilket jag tycker är smidigt, lättare att hitta dom i väskan och dom ligger lite mer skyddade.
http://www.netonnet.se/art/foto/min...sare/hama-kortlasaresd-mmc6i1usb/125644.3329/