Annons

minneskort D70

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
Har precis tagit beslutet att beställa en D70 när jag kom till nästa bekymmer.....
Hur stort minneskort ska jag köpa (trodde först i min enfald att det ingick) Finns det nå´n tumregel antal kort per mb. (om man kör med högsta kvalitet)?
Funderar på om man kanske skall snåla lite nu i början och kanske köpa ett stort kort senare, nu vill man ju liksom bara komma igång och pilla på kameran...
 
Här har du de ungefärliga filstorlekarna.

3008 x 2000 RAW+JPEG 6,1 MB
3008 x 2000 RAW 5,4 MB
3008 x 2000 Fine JPEG 2,5 MB
3008 x 2000 Normal JPEG 1,5 MB
 
Iom att minnespriserna ständigt sjunker finns det ingen anledning att köpa mer minne än man behöver för stunden. Jag började med 256Mb till min D70 vilket gav ca 40 RAW innan det var dags att tömma kortet. Det räcker förvånansvärt långt om man tar bort misslyckade bilder direkt i kameran. Kompletterade (idag faktiskt) med en 1Gb vilket borde räcka ett tag ihop med 256:an + min bärbara dator som mellanlagring.
 
blues skrev:
Funderar på om man kanske skall snåla lite nu i början och kanske köpa ett stort kort senare, nu vill man ju liksom bara komma igång och pilla på kameran...

DU gör som du vill, men mitt tipps är ändå att köpa så stort det bara tänkas kan gå. Under inga omständigheter får du köpa ett kort mindre än 256 mb, gör du det kommer du bli besviken. Lite av grejjen med digitalt är att man kan ta många bilder. Jag har 256 mb till min D70 och känner ett skriande behov av mer, fotade lite idag under Valborgsfirandet på skolan idag och de 256 meggen fyllde sig oroväckande snabbt...

Se också till att köpa ett Orginal Sandisk/Lexar minneskort. Det finns en anledning till att dom är dyrare - dom är bättre. Vänner till mig med bongomärken på sina kort har ofta problem, mitt Sandisk fungerar alltid perfekt.

"If you pay peanuts - you get monkeys"

//
 
SanDisk Ultra II och D70 ger bra prestanda. Läs mer om D70 och hur snabba olika CF kort är:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816
Rekomenderar att du köper minst ett 512MB kort. Det är att rekomendera att även köpa ett större reservkort. Två kort är bra ur säkerhetssynpunkt. Det här räcker ett tag och är en bättre lösning än att köpa ett stort 1GB kort. Ett 256MB kort växer du snart ur men det är en acceptabel budgetlösning.
SanDisk Ultra II 512MB kan köpas för lite drygt 1000kr enligt pricerunner. Två kort kostar drygt 2000kr.
 
masur skrev:
SanDisk Ultra II och D70 ger bra prestanda. Läs mer om D70 och hur snabba olika CF kort är:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

Måste säga att jag trodde att prestandaskillnaden i praktiken skulle vara större än vad den är. (vilket väl egentligen bara betyder att bufferthanteringen fungerar som den skall) Jag har ett 1GB Sandisk Extreme och ett Kingston 256 och jag upplever ingen revolutionerande skillnad trots att Extreme-kortet skall vara 4ggr snabbare. Störst skillnad märker jag faktiskt när jag tankar över bilderna till datorn.
 
Sandisk

Jag vill bara säga att de har en lysande service
jag hade fel på ett 256Mb minne inköpt i USA.
Jag pratade med en trevlig man från Sandisk på foto
mässan i Elmia. Fick instruktion om att skicka minnet till honom och efter några dagar kom det ett nytt minne. (jag tror det är livstidsgaranti).

Har nu beställt en D70 med 512Mb som jag väntar på leverans i slutet på maj säger de. 512Mb anser jag är i minsta laget om man är ute på en liten resa typ och inte har ngn möjlighet att flytta till en bärbar eller ngt sånt.
 
ville bara tipsa om att Zebramedia säljer 1GB Sandisk Extreme 1GB för UltraII priser (2206kr ink moms), sist jag pratade med dem hade de 5st kvar...

Jag hade egentligen en order på ett Ultra II på Dustin men de har leveransproblem och får inte in förrän tidigast i slutet på månaden...

Får min D70 idag så det skall bli riktigt kul!

Återkommer med resultat senare.

/Andreas
 
Nån som vet vad det är för skillnad mellan sandisk ultraII och extreme? Jag beställde ett ultraII från zebra i helgen men det kom ett extreme...?
 
SmurfMolly skrev:
Nån som vet vad det är för skillnad mellan sandisk ultraII och extreme? Jag beställde ett ultraII från zebra i helgen men det kom ett extreme...?
Det är samma kort, rent tekniskt. Men:
Du får med en CD med mjukvara för att rädda bilder från ett krashat kort.
Kortet ska klara vädret bättre, -13F till +185F eller nåt sånt, dock är det samma kort som Ultran, så det är nog mest marknadsföringshype.
Du har telefonsupport på kortet.
Man får med en liten väska att stoppa 2 kort i.

Samma kort i en lyxigare förpackning helt enkelt.

Vi som fått Extreme av Zebra har helt enkelt gjort en bra "deal" :)
 
Hastighet på korten...

Hej hopp!

Jag är lycklig ägare till ett Sandisk Extreme 1GB och jämfört med mina andra CF kort upplever jag en ENORM prestandsförbättring.

Mina gamla kort är 2 st 256MB. Ett Samsung och ett omskyrt noname-märke.

Jag är beroende av att kunna ta rätt långa bildserier och naturligtvis vill jag plåta NEF. Nu funkar det :)
 
Gillar också hastigheten på mitt "Extreme" men nästa kort blir nog ett 4GB "Muvo" kort :) Man offrar ju iof ganska mycket hastighet, men jag får väl köra mitt Extreme när det ska gå undan och stoppa i 4GB kortet när det gäller "turist/semester" bilder.

Sen kostar ju en Muvo ~2700kr, ganska mustigt för min plånbok nu efter att ha köpt D70-kitet, Nikkor AF50/1.8, Sigma 70-300 samt 1GB CF kort... Får nog lugna mig ett tag... behöver ju en väska och ett stativ också.
... och lite filter, kanske en blixt, extrabatteri, ett till objektiv... :)
 
Compact och flashig minnestorka?
Jag har letat efter ett compact flash kort ett tag nu. Jag letar efter ett Sandisk Ultra II 1 gb-kort. Jag har gått igenom pricerunners siter och dom har torka på det kortet överallt. Den billigaste siten sålde detta för 2200-2300 spänn ca(inga i lager), men nu är jag så desperat så jag är beredd att tumma på priset ända upp till ca 2800 kronor. Har någon sett detta kortet någonstans för under 2800?
 
Är du säker på att Zebramedia inte har? Prova att ringa dom.
*EDIT*
Tittade just in på deras sida, nä verkar ju inte som om dom har dom inne...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.