Annons

Minneskort (compact flash)

Produkter
(logga in för att koppla)

petterpuffen

Aktiv medlem
Hej
Kollar på vilket minneskort jag ska köpa till min digitalkamera (som jag heller inte köpt ännu - men förmodligen en canon 400D).

Kommer vara bortrest under en längre tid till jul o vill kunna fota väldigt mycket och antar att det blir ganska tunga filer med raw och 10 megapixels...

Har några olika frågor:
1. Ska jag satsa på 8 GB kort eller finns det bra tillbehör där man kan ladda över o spara sina bilder även om man inte har en dator med sig? Tänkte om detta kan bli mer fördelaktigt ekonomiskt och möjliggör ännu mer lagring...

2. Hur mkt skillnad märker jag på ett Sandisk Extreme III och ett Ultra II? Ganska stor prisskillnad...

3. Är något fabrikat bättre och något man ska akta sig för som går sönder lätt?

Tacksam för er hjälp!
 
Hej Petter!

Det finns lösningar som kallas "bärbar lagring" hos de flesta näthandlare. Normalt har de en disk som går på batteri som du tömmer kameran i. Batteritider är något som många klagar på.

Några ex på bärbar lagring:
Archos Gmini, CompactDrive PD70X, Epson P2000 Multimedia Storage Viewer, Vosonic 20GB VP8350 Svart osv

Det finns massor att välja. Vissa har skärm och klarar spela musik och film och andra funktioner, de är dyrare och drar mer batteri. Fördelen med t ex "CompactDrive PD70X" är att det går på 4 x AA och det kan man skaffa överallt.

Jag vill minnas att Sandisk II och III har följande siffror:
II klarar 9MB/sek läsning och 10MB/sek skrivning
III klarar 20MB/sek vid läsning och skrivning
Sånt kan du googla fram :)

IIIan klarar även -25° till + 85° och med varje minneskort följer en bildräddningsprogramvara + livstids garanti på kortet, vet inte hur det är med II.
Så det är bara du som kan avgöra om det är värt extra pengarna...
 
om du bestämmer dig för minneskort så skulle jag rekomendera att köpa flera små istället för ett stort, dels för att det är billigare och dels för att det är ju säkrare, de ska ju inte gå sönder men det kan ju hända någonting, vet att många proffsfotografer använder flera minneskort på kanske 1gb och 2gb...
 
tack!

jo själva siffrorna har jag sett - tänkte mer hur mkt jag märker av det i fotande etc om det faktiskt är stor skillnad eller om det fungerar bra med det slöare om man inte är hetrsig pressfotograf :)
 
Jag har en Eos 20d och använder ett 8 Gb UltraII och ett 2 Gb Extreme III kort. Jag måste säga att jag ärligt talat inte märker särskilt stor skillnad. Enda gången man kan märka en liiiten skillnad är när man tankar nerbilder från dom via kortläsaren, men det är såpass liten skillnad att jag personligen inte skulle betala många kronor extra för ett extreme 3 kort. Ja nu finns det ju tom extreme IV kort, dom har jag inte prövat.
Dessutom finns det olika skolor om det där "Få-stora kort kontra fler små". Finns en hel tråd om det i forumet någonstans. Jag tillhör skolan "Hellre färre men större kort". Men det är nog mest en fråga om tyckande och smak...
 
Okej, låter som jag ska satsa på ett Ultra II.

Tar gärna emot fler tips o erfarenheter när det gäller bärbar lagring. Behöver inte kunna spela upp film o musik - bara lagra bilder på ett pålitligt sätt när jag är på resande fot...
 
Jag har själv en 30d.... Den kameran klarar att skriva med en hastighet av max 8mb/s.. så varför man ska ha ett så mycket snabbare kort begriper jag inte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.