Annons

Minneskort CF

Produkter
(logga in för att koppla)

hstdeos

Medlem
Hejsan!

Har en canon 30d, och tänkte köpa ett extra minneskort , då det jag fick med begagnataffären är ett Scandisk 2 2gb .

Vad ska man satsa på ?
och vad räcker?
Nu är denna kamera inte purfärsk , så ett jättesnabbt kanske är pengarna i sjön , men vad rekomenderar ni andra?

Tror det räcker med typ ett 4-8gb ??
Men men , finns ju en sjö , både på tradera och prisjakt...

Någon som har åsikter eller konkreta köpråd??

Tacksam!
Mvh Emil , Halmstad

Beror på om du plåtar jpg eller raw. Jag har en 20D med samma upplösning som du som jag plåtar enbart raw med. Har ett 8 Gb kort och det får plats ca 700-800 bilder vilket är lagom för mig.
Vad gäller märke så tror jag inte det spelar så stor roll. Cf-kort ska hålla.

tackar...

Hejsan!

Jag är ganska färsk på fotande med systemkameran , och har inte använt redigeringsprogram ännu..
Förstår dock detta med jpeg och raw...

Min tanke var att köra lite parallellt med dessa tills man lärt sig mer , men tänkte mer på skrivarhastighet mm ..

133 eller vad jag har nu..
Om det är lönt att gå upp mer på denne eller man kan köpa ett likadant , fasten med mer minne..

Kanske inte är någon nytta att satsa på snabbare skrivning , utan bara mer minne.
Då är ju priserna helt olika.

Finns tex ett A-data 8gb för 199 på tradera ..

Mvh Emil

Om vi börjar med skriv/läshastigheten på kortet så är det så att en 30D endast blir marginellt snabbare med ett Sandisk Extreme IV 2GB jämfört med ett Ultra II 2 GB. Enligt Rob Galbraith.. Testen kan du läsa här:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8478

Där kan du se att ett större kort ( av samma typ) verkar vara långsammare så är det t ex ett 4GB-kort du vill ha så kanske du ska satsa på Extreme III el. Extreme IV.

Storlek beror på hur och vad du fotografer. Vad anser du om mängden bilder som ryms på ditt 2 GB? Ställ kameran i Raw+Jpeg och kolla.

Och jag skulle satsa på Sandisk. Vågar påstå att det är minst problem med dem ihop med Canon.
Edit.
Tillägg
Du har förstås glädje av ett snabbare kort om du har en kortläsare som klarar högre hastigheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar