ANNONS
Annons

Minneskort, CF vs Microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

t-quick

Aktiv medlem
Hejsan är ny här vet inte om jag skriver på rätt ställe men iallafall..
Köpte nyligen en canon eos 300d.
men jag saknar minneskort..
Korten jag väljer mellan är:
SanDisk CompactFlash 1GB Ultra II (High-Speed) typ I (60x hastighet) 2230kr
eller
MagicStor MicroDrive 2.2GB +Adapter 2228kr

hur mycket slöare är microdrive? kommer jag märka någon skillnad? Jag vill kunna ett par bilder i föjld utan att minnes kortet slöar upp det för mycket.

mvh
Jonas

Med en 300D kan du köra med microdrive. Det är kameran som är begränsningen, inte korten. Samma för 10D/D60/D30.

Att köpa ett Ultra II-kort är att slänga pengar i sjön.

Jag testade att köra en full serie med 9 st RAW-bilder med en D60 tillsammans med microdrive, Ultra I och Ultra II.

Det tog 45 sekunder från sista bild togs tills de var nedsparade och att man kunde titta på bilden för microdriven.

Ultra I och II tog båda 35 sekunder. Kameran kunde alltså inte nyttja det snabbare kortet och använde knappast ens kapaciteten för Ultra I.

2,2 GB microdriven har lite dåligt ryckte. Varför inte. Hitachis modeller har dock bra rykte och jag kör dem själv.

Slutsats: Köp inte onödigt dyrt kort till 300D

froderberg skrev:
Med en 300D kan du köra med microdrive. Det är kameran som är begränsningen, inte korten. Samma för 10D/D60/D30.

Att köpa ett Ultra II-kort är att slänga pengar i sjön.

Jag testade att köra en full serie med 9 st RAW-bilder med en D60 tillsammans med microdrive, Ultra I och Ultra II.

Det tog 45 sekunder från sista bild togs tills de var nedsparade och att man kunde titta på bilden för microdriven.

Ultra I och II tog båda 35 sekunder. Kameran kunde alltså inte nyttja det snabbare kortet och använde knappast ens kapaciteten för Ultra I.

2,2 GB microdriven har lite dåligt ryckte. Varför inte. Hitachis modeller har dock bra rykte och jag kör dem själv.

Slutsats: Köp inte onödigt dyrt kort till 300D

En nyfiken fråga till någon som kan svaret. Kommer inte Hitachi och IBM diskarna från samma fabrik? Jag har fått för mig det, men jag har nog helt fel.

vad är nakdelen med microdrive?
Går dom sönder lätt? med tanke på att det
är rörliga delar i dom.

Vad hade ni valt för minnes kort för runt
2000?

Daniel.l skrev:
En nyfiken fråga till någon som kan svaret. Kommer inte Hitachi och IBM diskarna från samma fabrik? Jag har fått för mig det, men jag har nog helt fel.

Jo. Idag heter de Hitachi. Förr hette de IBM

t-quick skrev:
vad är nakdelen med microdrive?
Går dom sönder lätt? med tanke på att det
är rörliga delar i dom.

Vad hade ni valt för minnes kort för runt
2000?

De går inte lätt sönder, men givetvis kan det hända.Även vanliga CF-kort kan pajja.

Finns folk på fotosidan som kört samma microdrive i fem-sex år utan problem.

Hitachi har en 2GB microdrive, köp den

Jo IBM sålde hårddisktillverkningen till Hitachi.

Microdrivar låter en aning och drar mer ström än vanliga minneskort, speciellt när det är kallt ute. Om du ska fota i minusgrader, köp minneskort istället.

Vad det gäller stötkänsligheten, så länge hårddisken inte skriver klarar dom typ 300G dvs att man tappar dom rakt i golvet utan att gå sönder. MEN om du ger hårddisken en stöt precis efter att du tagit en bild är skrivhuvudet ute över skivan och allt från att ha förlorat data till att hela hårddisken pajar kan hända. Notera bara att den här risktiden är kort, bara dom korta sekunder det tar att lagra bilden/bilderna.

t-quick skrev:
varför inte magicstore? det skiljer 800kr mellan korten.
För att kvaliteten inte är den bästa. Det är många här på FS som råkat ut för haveri på sina MagicStor-korten. IBM/Hitatchi är utan tvekan värde de extra slantarna.

tur jag inte beställde ett då.
hittade denna annonsen på blocket med:

"Magicstor 2.2Gb Micodrive, Compact Flash Typ II
säljes, inklusive USB 2.0 läsare.

Säljes pga av inkompabilitet med Canon 300D
camera.

Pris 1800 kr.

Se 1022c för lista över kompatibla enheter
(www.gs-magicstor.com)"

tar väl flera månader innan den kommer hit och beställa mer prylar från usa pallar jag inte med..

Det råd jag fick av fotohandlaren när jag köpte digitalkamra för ett par år sedan och stod inför samma val kan beskrivas som att tänka i värdet av förlorade bilder snarare än byte per krona.

Enligt deras erfarenheter hade de oftare kunder med krånglande Microdrive än med krånglande CF kort med det är som sagt ett tag sedan och behöver inte vara relevant idag.

Relevant är dock att alla lagringsmedia kan krångla och förr eller senare kommer att göra det! I det läget är frågan vilken konsekvens det får för dig, i värsta fall alla semesterbilder eller hela projektet/uppdraget borta - typ....

Slutsatsen blev alltså att köpa lite mindre CF kort och byta ofta(re) för att minimera förslusten den dag ett kort lägger av.

hmm engelska är inte min starka sida,
dustin lär nog inte veta om det internaminnet i dom passar i kameror,
vad ska jag fråga?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar