Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minne1 = sport

Produkter
(logga in för att koppla)

storm

Aktiv medlem
Angående 7D
Hej , ja undrar om man kan göra sig ett sportläge på minne 1. Inga problem med seriekortstagning. Men hur gör man att kameran automatiskt ska välja snabbaste slutaren som är möjlig ihop med bländaren, eller hålla slutaren kring 1/1000 1/2000
Hoppar ofta upp spontana snabba rörelser och då har man inte tid att stå o flippa med alla inställningar. Har missat 2 rävar som jag såg på håll o som sprang rakt framför mig. för att jag sköt utan att hinna vrida upp slutaren.
Har ni några tipps? Hur använder ni minne 1,2,3?

Intressant att nästan ett hundratal har läst tråden men ingen vill dela med sig om hur dom använder minnesfunktionerna på sin 7D ? Eller även andra kameror med liknande funktioner.
kom igen o skriv några rader om hur ni utnyttjar kameran :) /Fredrik Storm

storm skrev:
Angående 7D
Hej , ja undrar om man kan göra sig ett sportläge på minne 1. Inga problem med seriekortstagning. Men hur gör man att kameran automatiskt ska välja snabbaste slutaren som är möjlig ihop med bländaren, eller hålla slutaren kring 1/1000 1/2000
Hoppar ofta upp spontana snabba rörelser och då har man inte tid att stå o flippa med alla inställningar. Har missat 2 rävar som jag såg på håll o som sprang rakt framför mig. för att jag sköt utan att hinna vrida upp slutaren.
Har ni några tipps? Hur använder ni minne 1,2,3?

(Jag har inte denna kameran, bara för notering)

Det vanligaste (och bästa???) sättet att få kameran att köra på 'kortast möjliga' slutartid är att sätta den på bländarförval.
Då väljer du bländare, i detta fallet lämpligen den största du kan tänka dej att använda och sen kommer kameran alltid i varje ögonblick att ställa in kortaste tiden som kan användas (och kamerans tidsval kan ju bli aningen olika beroende på vilken ljusmätningsmetod du valt, lämpligen flerfältsläget eller det centrumvägda om du vill vara beredd på 'lite av varje' i motivväg).

ISO bör ju ställas så högt att kameran verkligen ställer in korta tider...är bra att ha viss koll på detta innan 'skarpt läge' dvs kolla lite i förväg och sätt ISO så att du vid 'spontant uppslängd kamera' hamnar på ungefär de tider du vill ha.

A-läget (A-läget) är väl använt på detta viset sen urminnes tider och nåt annat har iaf jag svårt att komma på.

Exakt hur 7D kan förprogrammeras vet jag ju inte, men du kan ju ha den satt på A (AV) även oavsett det ligger i nåt av kamerans minnesinställningar.
Väntar du dej 'snabbuppryckt' kamera så ha den ställd så helt enkelt.

Prova, och avlägg sen rapport, hehe

Senast ändrad:
Jo, det funkar bra, det är så jag har kameran programmerad just nu, ganska högt iso, bländarförval och seriebildtagning. Verkar vara så nära man kan komma.
Tack för tipsen.

Lite OT.Tänkte fotografera med studioblixtar någon ledig dag (2st paraplyer som jag får låna )
Finns det någon bra sida med tumregler o vad man bör tänka på ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar