Advertisement

Annons

Minne i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Skulle vara roligt att veta skillnaden om man har 8.16 eller 32 Gb minne i datorn när man bild behandlar bilder?
Är i färd med att köpa ny dator och blev å fundera lite,det är en hel del dyrare ju mer minne man lägger i och är det värt? Bilderna kan röra sig från 120 mb + att jag kör flera program tillika å nån gång lite videoredigering.

H. Stefan

Enbart minne är ju inte jättedyrt. Nu vet jag inte om du tittar på bärbara eller stationära, men på stationära bör ju inte skillnaden mellan 8 och 16 gb vara mer än 1000:- om det annars är identiskt dator.

16 GB borde räcka långt. Oftast klarar man sig med 8, utan några som helst problem, men 16 tycker jag är lagom just nu. För att inte klara sig med 8 gb, så behöver man nog arbeta med jättestora bilder och massor av lager.

Tack för svaret, ja det är en stationär dator. Nej inte är dom så himla dyra men kan man spara någon tusenlapp
så. Ja jag har ofta en massa lager på gång. Har nu 8 Mb. Sen lär det finnas snabba minnen och "vanliga minnen" har man nån nytta med de eller är det mera för spelbruk?

Jag skulle välja 16GB som nedre gräns om man vill jobba med Lightroom & Photoshop.

Jag har kollat lite på min Lightroom vid olika arbetsmoment & vid stora importer av bilder har jag kommit upp i
8,5Gb till Lightroom sen vill övriga maskinen ha lite minne med. Jag valde 32Gb i den datorn jag byggde då.

Nyaste maskinen jag byggde valde jag dubbla sexkärninga cpuer & 96Gb ram så där kan man renderar video, redigerar bilder & kika på film samtidigt.

Tänk även på att snabba hårdiskar är väldigt viktig om man vill att det ska gå snabbt.

Ja det är just det ja funderar på att skall jag gå till 16 eller vidare till 32 om det är värt pengarna. För övrigt så tror jag datorn jag tittat på räcker till. HP ENVY Phoenix 860-085no

Jobbar mycket i Photoshop och Lightroom och har själv gått från 8GB - 16GB - 32GB.
Från 8 - 16GB märkte jag en markant skillnad, men mellan 16 - 32GB var det ingen skillnad alls.

32GB kanske är mer intressant om man redigerar film också.

Jag har nyss uppgraderat min PC med moderkort, processor, grafikkort och minne. Jag stod också i valet och kvalet mellan 16 eller 32 GB minne. Jag valde 32 till slut. Lite beroende på att det känns säkrare i framtiden efter att blivit tvungen att göra denna uppgradering eftersom min gamla dator bara hade 8GB och det fanns inget minne av rätt sort att hitta för att komma upp till det maximala 16GB på det moderkortet.

När jag kollat info i Lightroom så ser jag att LR använder upp till drygt 18GB när jag gjort hopslagning av stora panoramabilder från ett flertal RAW-bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar