Annons

Minne (i datorn)

Produkter
(logga in för att koppla)
jag tycker också att du ska köpa 512 om du har pengarna för det.... ska du sitta och jobba med bildhantering ska du ha så mycket minne du har lust att lägga ut för... ps. köp helst inte standard minnen utan titta på dom som har blivit tillverkade av Twinmos
 
köp helst inte standard minnen utan titta på dom som har blivit tillverkade av Twinmos
Kolla i första hand priset, då du måste köra allt minne i det lägre minnets hastighet kanske du inte har någon som helst nytta av att köpa twinmos.

Beror på vad man menar med "standard", är det noname ska man helst inte köpa men oftast brukar det vara samsung, infineon(f.d siemens), hynix(fd, hyndai), micron eller crucial beroende på vart man går. Samtliga av dessa fungerar alldeles utmärkt. Men så länge du använder det gamla minnet kommer du inte ha någon nytta av att köpa ett extra bra Twinmos cas2, osv. Men det beror på vad ditt nuvarande minne klarar.
 
klassisk tumregen är att ha hälften så mycket ramminne som processor; ett exempel:
1GHz - 512 i RAM,
2GHz - 1024.

Vissa behöver så klart inte så mycket, men för min egen del som hårdkör datorn så är det nästan ett måste, eftersom jag nästan alltid har 300 MB fyllt. Att tillägga är att jag har 768 MB till min 1,5 GHz AMD. Uppgraderingen från 512 till 768 snabbade upp datorn, och då faktiskt i Photoshop, främst när man kör flera program samtidigt.

En annan idé är att kolla in inställningarna för minneshanteringen på moderkortet om din dator får för sig att starta om sig. Hade själv det problemet, men det löste sig smidigt efter en lätt justering.

Observera att en dator nästan aldrig (säger nästan, för inget är omöjligt.. men iaf inte frekvent) stänger av sig pga fullt minne. Det går bara trögt.
 
Någonstans har jag läst rådet att inte installera PS och operativet på samma partition, så att deras minnescachar inte trängs med varandra.

Har 512 RAM och med ovanstående installation fungerar PS 7.01 flytande med såväl W2K och WinXP.

Kanske något att testa?

mvh Janne
 
fast cachen kan man justera i PhotoShop, så det behövs ju egentligen inte. Men ett bra tips är att cacha mot den snabbaste hårddisken i systemet.
 
Hej

Dettta med datorer som hänger sig efter ett tag kan bero på mycket. Man börjar med att ställa sig frågan om något nytt har installerats, program eller hårdvara. Är så fallet testar man att avinstallera/ta bort det.
Internminne kan krångla av olika anledningar och få datorn att hänga sig - det kan vara ett trasigt minneskort eller för lite. Man kan testa om det beror på trasiga minnen eller nyinstallerade saker genom att dra igång en skärmsläckare som kräver en hel del resurser. Att köra igång ett spel kan också vara en idé. Jag har själv använt Need For Speed för att testa datorer som hänger sig. Testa även att dra ut minnena och köra med ett av dem åt gången. Så fort datorn börjar hänga sig så vet du vilket minne det är fel på :)

Cacheminne kan man själv bestämma på vilken hårddisk det skall hämna samt det är en god idé att själv bestämma storlek på det då OP oftast är dåligt på att hantera det själv :/
 
Inte nog med att man inte skall ha operativsystemets och Photoshops cache på samma partition – man skall helst inte ha dem på samma fysiska hårddisk. Har man det så konkurrerar operativsystemet med Photoshop om var läshuvudet skall befinna sig och då blir det långsammare.
 
Rekomenderar Ulf att han köper ett nytt grafikort före han köper mer RAM.
Eftersom han idag har ett grafikkort som är inbyggt på moderkortet. Dessa brukar inte ha eget minne utan lånar det minne från det lokala RAM-minnet.
Däremot rekomenderar jag att man har mer än 256Mb på XP pro.
Altås genom att köpa ett nytt grafikkort med en 64Mb minne så frigör du samtidigt några Mb.

Nu är det ju inte säkert att det är uppbygt såhär på ditt moderkort, men det är värt att kolla upp.
Har ditt grafikort eget minne så rekomenderar jag dig att köpa 256Mb mer ram.
 
J. Patric skrev:
Det jag märkt som slöar ned min dator mest är när jag använder Kazaa Lite. När jag bara sitter och surfar m.m. så är CPU-användningen på bara 1-5%, men när Kazaa är igång går den upp till 90-100% Jag har en AMD Athlon XP1800+

KaZaA använder av någon mystisk anledning oerhört med processorkraft när den hämtar annonserna den ska visa.

Gå in i Task Manager och leta upp processen, högerklicka och sätt priority till BelowNormal. Nu får de andra processerna förtur, och KaZaA får bara använda den kraft som blir över.
 
Jag rekommenderar mer ramminne. Grafikkortet har inte så stor betydelse för hur snabbt datorn jobbar. Visserligen så ritar ett snabbare grafikkort ut grafiken snabbare, men det är en ganska liten del av jobbet.

Lite att kolla upp:

:: Defragmentera hårddisken/arna.

:: Om möjligt, använd en annan partition för PhotoShops swapfiler än den som Windows använder för växlingsfilen.

:: Plocka bort onödiga program som startas automatiskt, t.ex. snabbstart för Office, RealPlayer, WinAmp, m.fl.
 
AH :) Skall ladda hem memtest86 ögonaböj. Tack för det tipset. Oftast så är det lite snårigt bland allt man kan ladda hem så man låter bli. Men då ngn säger att DET eller DET fungerar, ja då är det dax att pröva dem :)
 
Har kört det i många år, det har alltid funkat bra. Finns några få undantag då den kan ge felutslag iaf, men det brukar stå på hemsidan.

Varning, det kan ta några timmar att köra om du vill ha en ordentlig test gjord. Den skriver hela minnet i olika "mönster" och etapper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.