Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minitrekker

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Tänkte skaffa en minitrekker och var inne på Scandinavian Photos hemsida, där fanns tre varianter:

Minitrekker 995:-
Minitrekker Classic 695:-
Minitrekker II AW 1095:-

Vad är skillnaden mellan den för 695 och 995?

Vad jag har förstått så betyder AW att den är väderbeständig, men är det bara ett regnöverdrag eller är själva väskan väderbeständig? Är det några andra skillnader mellan AW modellen och de andra?

Tackar på förhand!

Staffan

Måste säga att jag också är nyfiken..

Vad är det för skillnad egentligen, deras hemsida verkar bara innehålla en sorts "Mini trekker" medans det ofta säljs två-tre olika sorter.

AW är ju allvädersskyddet, men vad är det för skillnad i övrigt?

Som jag har förstått det hela,så är "Classic" varianten grund Mini Trekkern.

Över denna så finns det en Mini Trekker AW och en Mini Trekker AW II. II:an är en uppdaterad version av den gamla AW:n, som inte längre tillverkas men några gamla ex kan finnas kvar i lager. Exakt vad skillnaden är vet jag inte, men jag tror det är mest kosmetika (typ andra spännband, annan design på facken).

Observera, detta är som jag har förstått det hela och jag kan mycket väl ha fel.

AW innebär att det följer med ett skyddsöverdrag. Men alla Mini-trekkers är gjorda i ett material som sägs vara "water resistant". Dvs - klarar lättare stänk, men inte regn. AW klarar regn, men bada inte med det. För riktigt hårt värder, och när man paddlar kanot etc, rekommenderas DryZone serien. De är vattentäta.

Men för att vara riktigt säker, kontakta återförsäljaren och fråga...

Med vänlig hälsning
Roland

Nix. Mini Trekker AW är ny sen nu i maj och ersätter den gamla modellen som bara hette "Mini Trekker" (den som fortfarande finns på LowePro:s hemsida).
Priset ska enligt tillverkaren vara detsamma (och det är det också på Cyberphoto.se).

Hur det kan säljas både en Mini trekker och en
Mini trekker Classic med så olika pris begriper jag inte.

Ringde scandinavian photo i förmiddags, svaret jag fick var som följer...

Minitrekker för 995 är den vanliga modellen.
Classic för 695 är en mer basic modell med färre fack, inget stativfäste mm, inredningen ska dock vara densamma.
Minitrekker II AW är samma som den för 995 fast den ska ha ett annat yttermaterial som är mer väderbeständigt, alltså inte ett skyddsöverdrag.

Staffan

Alla LowePros AW-modeller har ett regnöverdrag (AW står för All-Weather). På mina två AW-säckar och en AW-väska är det ett gjort av en blå vattentät väv som man drar över säcken resp väskan. På mina ryggsäckar (ProTrekker och MiniTrecker) finns överdraget i ett fack under själva säcken.

LeadHead skrev:
Nix. Mini Trekker AW är ny sen nu i maj och ersätter den gamla modellen som bara hette "Mini Trekker" (den som fortfarande finns på LowePro:s hemsida).
Priset ska enligt tillverkaren vara detsamma (och det är det också på Cyberphoto.se).

Men vad är då Mini Trekker AW II för någon då?
Rimligen borde en II föregås av en I...

Med vänlig hälsning
Roland

Hej!

Jag har precis köpt en Mini trekker AW II..

Den fungerar tokbra, men jag fattar inte hur man ska fästa stativet i väskan..

Kan någon förklara hur det är tänkt att fästa ett stativ..?

\Tomas

Thomas: Om de inte ändrat på konstruktionen så ska du öppna den nedre fickan på locket. Då fälls en ficka ut, där placerar du ett eller två stativben. Sedan använder du gummibanden med snabbkopplingarna (2 st) att fästa stativet.

Tackar.. jag ska genast springa och testa..

Du kan gärna få skicka en liten bild om du får tid över...

\Tomas

Jag sitter med en Mini Trekker AW här just nu (kom igår, lapparna sitter kvar).
Stativfästet fungerar precis som Jesper beskriver. Eller är tänkt att fungera - jag har inte prövat med stativet än då jag fortfarande funderar över huruvida jag ska klaga över att jag fick en skogsmullegrön och inte en svart som jag beställde.
Då jag mycket väl kan komma att behöva bära fotoutrustning iklädd uniform någon gång under det närmaste året så är "civil" nylonfärg inte helt irrelevant...

Om man tittar på Cyberphoto.se så framgår det att säljer dels en Mini Trekker AW och en AW II.

Nu när jag tänker till så skulle det kunna vara så att AW har ett sånt där regnöverdrag (fakta) medan AW II är designad i ett nytt vattentåligare material som inte behöver regnskydd...

LeadHead skrev:
Nu när jag tänker till så skulle det kunna vara så att AW har ett sånt där regnöverdrag (fakta) medan AW II är designad i ett nytt vattentåligare material som inte behöver regnskydd...

Intressant tänkt, men AW II modellerna av Nature Trekker, ProTrekker m. fl. har regnöverdraget också... precis som AW. Skillnaden mellan AW och AW II modellerna på dessa är mest kosmetika - dvs. "mer ergonomisk utformning" av spännband, snäppen, ny design av fickor, innandöme och blixtlås... Allt för att göra en bra produkt bättre.

Vill man ha vattentätt, utan överdrag, så är det DryZone modellerna som gäller.

Med vänlig hälsning
Roland

Nu har jag också beställt en Mini Trekker.

Får se hur den klarar mitt Manfrotto 055.
En del verkar tydligen tycka att den är lite i största laget för denna väska?

NorthernLight skrev:
Nu har jag också beställt en Mini Trekker.

Får se hur den klarar mitt Manfrotto 055.
En del verkar tydligen tycka att den är lite i största laget för denna väska?

Jag har mini trekker AW och manfrotto 055. Funkar kalas...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar