Annons

ministudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel Nordh

Medlem
Jag hade tänkt att prova på lite produktions foto av tex colaburkar, raklödder och allt annat spännande man kan hitta i huset... jag har 2 spotlights med 40 w:s lampor i och även färgade lampor som tyvärr bara fanns i 25w. Men eftersom inget ska röra sig är det inget större problem. istället tänkte jag fråga om nån har lite ideer på skälva lådan eller vad man ska säga.. ska man bygga upp ett par vägger och en bakgrund som man kan använda.. ska man ha tyg inuti eller ska det bara vara målat... ja jag vill helt enkelt ha lite ideer om hur jag ska göra..

Tack på förhand //Joel
 
I någon av Digitalfoto-tidningarna så hade dom ett bra tips i sommras.

Det bygger på att man spänner fast en kartongskiva med två lister så att den buktar.
På kartongskivan kan man oxo lägga färgade papper för att få en trevligare bakgrund.
Ju större kartong och papper mankan hitta desto bättre. Oftast finns det bara A2 i normala bokhandlar eller liknande.

Sen placerar man det man skall fota på någon forma av stativ, t ex ett lödstativ (järnklump med två eller tre små armar med krokodilklämma).

Se bifogad bild :)


//Tomas
 

Bilagor

  • ministudio.jpg
    ministudio.jpg
    15.1 KB · Visningar: 873
Vit skärm

Hej

Jag undrar var man kan få tag i en sådan vit skärm för en egen liten studio hemma. Jag vet inte var man kan få tag i en sådan.
Skulle vara jätte snällt med svar. Kan man göra en själv?

MVH

Fredrik Sjögren
 
Hos en någorlunda välsorterad bok/pappershandlare hittar du lite styvare papper i A2- eller A1-format. De brukar finnas både i vitt och lite andra färger. För lite bättre stabilitet kan ett något grövre kartongark fungera. Kartongarken brukar bara finnas i vitt. Om du vill ha annan färg är det bara att lägga över ett tunnare papper på kartongen i den färg du vill ha.
 
Hej.
Om kartongskivorna känns tunna och små till ytan... så prova med att införskaffa masonitskivor i lämplig storlek. Dom kan målas i vilka färger man vill. Bra idé är att välja en så matt färg som möjligt och att använda en riktigt fin roller, för att få en så jämn yta som möjligt. Vill man kosta på det lite grann kan man ju istället för masonit, köpa en vit (opal?) plexiglas skiva i önskad storlek. Dom kostar lite mer. Fördelen är att dom går att slå ljus igenom från baksidan. Snåla inte med storleken. Även små motiv kräver lite yta. Väggar och tak till ministudion görs enklast av frigolitskivor från bygghandeln. Dom går bra att antingen tejpa ihop eller fästa mot varandra med långa tapetserarnålar (eller långa smala spik).
Komplettera med ett gäng svarta, vita, silver och guld ark ifån pappershandeln. Dom blir perfekt som reflektorer. Är dom av någorlunda tjock kavlitet så kan man tejpa fast en "trekant" på baksidan som man kan fälla ut, och på så sätt få den lilla reflektorna att stå av sej själv.

Andra bra-och-ha-grejjer i en ministudio kan vara:
ståltråd av olika tjocklekar
tejp
fästlera
tvåkomponentslim el limpistol
blomsterpinnar
etc

/Jacob vP
 
Jag får tacka för svar på min fråga Det ska jag inföskaffa när affärerna öppnar i morgon.

En annan fråga. Det är väl bäst att kartongskivan/plexiglaset är böjt när man ska ta kort som de visar på bilden?

MVH

Fredrik Sjögren
 
Ett tips är att köpa Ikeas "jäll tvättsäck" och använda som softbox. Ta bort stålpinnarna och gör en träram att trä säcken över. Använd en genomskinnlig plast (så det går att belysa underifrån) som golv och bakvägg. På plasten lägger du sen det underlag du vill ha, exempelvis vit papp.

Mvh Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.