** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minimum upplösning för olika storlekar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vore kul med en lista med vilken minimum upplösning som behövs för att få en vettig kopia i pappersformat för de vanligaste formaten?
Typ A4, A3, A5, och de "vanliga" fotoformaten!

/Jocce

www.colormailer.com har en vettig lathund.

Jag har provat 800x600 på 15x10 cm och det har fungerat hyfsat. Mindre täthet än så skulle jag inte använda. På vanligt betraktningsavstånd fungerar det bbra, men är förödande i en lupp, men det är inte med lupp bilder normalt betraktas.

För den som inte fixar att räkna om det till pixlar per milimeter, så är svaret 5,3.

En 3000x2000 bild räcker till ca 55 x 37 cm vid samma betraktningsavstånd som 15x10 bilden. Med ökat betraktningavstånd kan upplösningen minskas ytterligare.

Min högst personliga åsikt utifrån de förstoringar jag gjort själv (har bara gjort upp till A4 som mest ännu) så behöver man 3-4Mpix för A4, 2Mpix för A5, 0.8Mpix för 10x15cm. På en höft sådär.

5-6Mpix borde funka fint för A3.

Enl uppgift så ska det gå utmärkt att göra utskrifter upp till 50x75 från en 6Mpix bild från en DSLR iaf. Jag vet att många gjort posters och så med för den delen.

Det beror ju även på betraktningsavståndet, som sagt.

För absolut bästa resultat (så bra som maskinernaklarar) så är det 254ppi man ska ha.

dumbo skrev:
...För absolut bästa resultat (så bra som maskinernaklarar) så är det 254ppi man ska ha.
Inte för alla maskiner faktiskt.

De italienska maskiner som Fotolabo använder har en upplösning av 254 ppi, medan Fujis minilabb kör med 300 ppi. Agfa i sin tur har 400 ppi på sina d-lab-maskiner.

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    2.3 KB · Visningar: 184
Jag får nog ställa mig i skamvrån en stund då. :)

De ställen jag kollat på har alla haft maskiner som klarar upp till 254.

40x60

Hej,

Jag har smällt upp en 3Mpixlare (Fuji S2) till 40x60 cm. INGEN normal, icke-fotograferande betraktare har klagat på kvalitén. Tycker själv också att det ser helt fantastiskt ut.

/Amir

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar