Annons

Minimiupplösning för stora posters?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Vilken upplösning är rekomenderat minimum för 50x75cm posters?

Hur stora utskrifter räcker en 10MP kamera till om jag inte vill hålla på att fixa i Photoshop och samtidigt vilja kunna ha en bra kvalitet på normalt läsavstånd?

Rekomenderad upplösning för 70x100cm?

Jag vill kunna stå framför bilden och titta på nån meters avstånd.
 
Vilka upplösningar man ska ha kan jag inte svara på, men jag har skrivit ut en 50x70 från en 5mpix (kompaktkamera) utan att fixa med den i ps och den e kanonbra.
Förutsatt att man inte står med näsan i bilden och tittar för då blir det pixligt :)
Så en 10mpix är nog inga problem och är det från en systemkamera så ännubättre då sensorn där är större. - Irre
 
Detta får någon annan svara på bättre, men jag har dock förstått att det inte är jättenoga med megapixlarna hit och dit. Det mesta handlar ju om betrakningsavståndet. I ditt fall "nån meter" som du skriver.

Jag har själv en bild på väggen som jag tog i somras. Den på badstegen (se mitt "blandat"-album här på fotosidan) och den är från en 30D (8mp) och bara skärpt något innan den "framkallades" i storleken 50*70. Man kan stå riktigt nära den utan att den försämras.
 
Jag har skrivit ut bilder i formatet 2 m x ca 1,5m tagna med min D2X på iso800. Att det går att dra upp stora bilder vet nog de flesta men att det även fungerar med bilder tagna på så hög iso med "bruskanonen" D2X lär det nog vara få som tror på.....

Det fungerar alldeles utmärkt. Klart att bilden blir lite luddig om du går riktigt nära. På den printer jag har tillgång till, en HP av något slag som tar 2,5-3 meter breda rullar så bör man inte gå under 75 dpi med enklare media som banderoller och ca 100dpi för pappersbilder. Men det beror än mer på betraktningsavståndet och hur bilden ser ut.

Säkert är att mediet behöver olika hög upplösning för att "se bra ut". Banderoller och andra enklare media kräver lägre dpi medan papper kräver högre. Mycket beroende på ytstrukturen. För att få ut bilder i 75-100 dpi i denna storlek tagna med en 12MP kamera som D2X så måste man interpolera upp bilderna en hel del men det fungerar alltså alldeles utmärkt.
 
har tagit ut ett antal bilder i 75x50 från en 6MP kamera utan problem. Det går säkert att få ut 100x70 också om man står lite längre ifrån
 
Jag har en 100x70 bild på väggen tagen med en Canon 300D (6MP) och den håller definitivt tillräcklig kvalitet.
Dock måste jag erkänna att jag körde uppskalning i flera steg (10% varje gång) i photoshop innan jag skickade den till Crimson. Fast jag tror att jag hade fått samma resultat ändå.
Sen kan man ha otur också. Var på semester i USA och skrev ut en bild (30D, 8MP) i A3 hos en fotobutik och den har tydliga pixlar om man tittar nära. På 1 meters håll så syns det inte.
 
Kan det här ge en viss vink om vad som behövs vid olika betraktningsavstånd... Men sen brukar ju alla krypa in på normalt läsavstånd (30 cm) för att studera detaljerna eller pixlarna...

På 90 meters avstånd räcker en ppi...
 

Bilagor

  • image1.jpg
    image1.jpg
    66 KB · Visningar: 323
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.