Annons

Mini-PC

Produkter
(logga in för att koppla)

119138

Avslutat medlemskap
Hittar inget vettigt om ämnet så gör det förbjudna och startar en tråd :)

Jag hade tänkt att köpa nån liten mini-PC för att ha lägga in bilder på och köra photoshop CS3 på. Meningen att den ska vara med på resor etc. I övrigt kommer den bara tjäna till att spela musik på.

Med det i åtanke kan någon rekomendera eller förkasta nån av de modeller som finns på marknaden just nu?

Bäst verkar så klart dem för runt 4-5000. Men klarar man sig på en maskin som kostar runt 2000:-?

exempel
http://www.dustinhome.se/pd_5010154036.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010165614.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010196701.aspx

Med kapacitet, batteritid och pris i åtanke. vad skulle du köpa? alla åsikter välkomna
 
Tror inte de blir någon bra upplevelse med CS3 på en mini PC. Inte minst på grund av den dåliga prestandan mini PC har, skärmen fungerar inte alls för bildbehandling. Det fungerar klart bra att spara bilderna på den och redigera hemma, men skulle inte rekommendera att redigera bilder på en.
 
Tänk oxâ pâ att de vi ser i butikerna idag är ihopslängda första generationens datorer.
Vänta till i vâr när nästa generation släpps.
Men jag skulle nog ändâ nöja mig med en mindre krävande applikation i burken för fältmässiga justeringar.
 
Har inte de flesta mini-PC Linux? Tror inte PS funkar med det. Men man kan ju altid köra GIMP. Det är både gratis och fungerar till Linux.
 
Bildbehandla på 1024x600 pixlar? Nja, för förvaring av bilder och eller andra uppgifter som kräver en dator funkar de. Men knappast för att bildbehandla.
 
hm har inte tänkt på att ps kanske inte var kompatibelt med linux. Om man bortser från programmet vart ligger begränsningen i att behandla (läs lättare justeringar) bilder på en mini-pc?
 
Det stämmer inte att de flesta netbooksen har linux. Ta en titt på dustinhome.se t ex, där är fler XP-datorer än linux. Däremot verkar det som linux dominerar bland de billigaste.
Förutom skärmupplösning är processorn det största problemet med photoshop. Faktum är att cameraRAW inte ens vill starta i den upplösningen, för asus 1000h finns det en fullösning på det problemet, de andra vet jag inte. För lättare photoshopjobb tycker jag att man klarar sig på 1gb ram, men det är nog många som inte håller med mig.
 
Det är nog svårt att göra seriös bildbehandling på en mini-pc. För slö processor, för lite internminne och för dålig skärm. Men för enklare fix (sortera, spara för webb osv) funkar det nog. Då kan man å andra sidan köra ett enklare program än PS.

För övrigt är nog inte operativsystemet något problem -- att vissa varianter levereras med linux är bara för att hålla priset nere. Det går bra att installera windows och tom MacOS om man vill.
 
Jag har CS3 på min Acer A150 som har XP, 1GB RAM och 120GB HD. Det går inte snabbt, och skärmen har på tok för låg upplösning för att man ska kunna göra något avancerat. För det trådskaparen tänkt, alltså för reseanvändning, tycker jag det fungerar.

1GB RAM är inte såå himla lite för CS3 - det (och mindre än så) var vad de flesta PC hade som standard när CS3 släpptes. Om man installerar en ren XP på t.ex. min Acer, och stänger av allt som inte behövs är den inte alls så seg.

/afe
 
jag hade cs3 i åtanke eftersom jag redan har det. jag kan givetvis köra något annat program också om det är mindre resurskrävande. på datorn hade jag tänkt att köra nått mindre krävande OS (om jag får till allt med program osv) alternativt Tiny XP.

Hur ställer sig de bättre vetande till detta resonemang? Och hur ställer de sig till Hdd (vanlig eller SSD?) processor (helst en Atom-processor om jag förstått rätt?) och batteritider?

minne skulle kunna gå att lösa genom att köpa nån med plats för mer i och trycka i så mycket som möjligt.
 
PS 7 är ett rätt seriöst alternativ på en av dessa. Om jag skulle rekkomendera någon av de du föreslagit skulle ja gå på Acer aspire one A150, men mitt personliga val skulle blivit en MSI Wind U100 med 2gb minne, eller ev. vänta på acer 1002ha, mest för att den är så j-vla snygg =)
 
Det finns mig veterligen ännu ingen netbook med större SSD än 16GB, vilket förmodligen är lite klent om man vill lagra resebilder på den. De SSD som sitter i dem är i allmänhet också långsammare än vanliga hårddiskar. Jag rekommenderar alltså en modell med en gammal hederlig snurrande HD.

Atom är än så länge den häftigaste processor som finns till dessa, och det är alltså den man vill ha.

CS3 går som sagt att köra, men i och med att man inte rimligen kan dra nytta av alla dess funktioner kanske det är bättre med ett mer lättviktigt program, eller som Kaffeperkulator skrev, en äldre version av Photoshop.
 
hittat en med 20gb, och min samlade mapp med bilder uppgår till 10gb totalt blandat jpeg och raw. så det räcker säckert. men den var lite dyrare.

Jag har inte tänkt att lagra nå länge på den iofs så en liten hdd skulle kanske räcka. tänkt att ha lite musik och bilderna jag tar när jag är bortrest. SSD ska ju vara hållbarare men behövs det?
 
Jag har släpat på lap tops i över 20 år nu. Kan inte påstå att hårdiskarna i lap tops går sönder oftare än i stationära. Men visst händer det var 5 år eller så.
Så som vanligt gäller att ha en back-up. Men det gäller ju datorn på skrivbordet också.
 
Kör du jpg eller raw på kameran? Med jpg har du kanske en chanse att göra lite bildbehanlding på denna minidatorn. Men rawkonverteringen? Det tror jag inte...!
 
En till: ...på resan...

På resan fyller jag 10GB ganska snabbt, i alla fall om jag köra raw - och det gör jag alltid!
 
Har en Aspire One A150 med XP och lade in Elements 7, men det är knepigt med upplösningen att komma åt alla knappar och dialoger. Lite segt oxå, men det går. Har hårddisk, SSD är väl i praktiken segare.
 
kör raw. Då är alltså en lite större vanlig HDD att föredra. Men även om jag skulle köpa en som har 1.6GHZ 160gb HDD och 1.5GB minne. Eventuellt köpa till ett batteri med fler celler. skulle den räcka till eller är det att kasta pengarna i sjön. Vad hur gör alla ni andra?
 
Kör Mac Book Air som inte väger mer och är obetydligt större. En riktigt bra skärm som är OK att göra mindre mängder bildbehandling på. Bildskärmen är för liten för större mängder. Prestanda är inget problem. Har ofta också en extern hårddisk i fickstorlek på 250 gb för att ha en kopia på alla bilder jag vill ha med och ta back-up på alla nya bilder. Hårddisken skall sedan hållas separat från datorn i fall den blir stulen.
 
Har kört en del nu med ASUS eee 900, Linuxversionen.
Fotopanelen som startas när man ansluter kort, läsare eller kamera är ganska enkel. Ifrån fotopanelen kan man då starta upp Gimp eller Ufraw för råfiler.
Den inbyggda kortläsaren klarar ett SanDisk Extreme III SDHC, som jag använder till min Ricoh utan problem. Till D3:an får jag ha kabel eller extern kortläsare för CF.
Det blir som sgt pilligt att redigera på den lilla skärmen, men man vänjer sig faktiskt.
Med en extern 2,5" HD som använder usb:ns strömförsörjning får man ett effektivt och billigt lagringsmedia på fältet.
Lite smolk i bägaren finns. Priset på extrabatteri är fortfarande hutlöst. Å andra sidan är laddaren liten och behaglig att tranportera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.