Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mini-pc för ryggan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Calzon

Medlem
Hej hej.

Går lite i tankarna om att införskaffa en mini-pc att ha med i ryggan när jag drar ut och fotar. Har vart dålig på att komma ut det sista men köpte mig en tidning nu med mycket bra tips och instpiration så nu ska det bli fart igen. Eftersom det är mest landskap jag fotar så brukar jag ta mig tid att stanna och förbereda en del innan jag börjar och har en liten tanke.

Om man har en liten mini-pc, med lite program på, kan man koppla in den via usb direkt till kameran för att få upp bilderna på skärmen direkt efter det tagits? Hade ju vart grymt bra för att kunna förhandsgranska skärpa och komposition på en lite större skärm, iaf en 10-11 tum istället för på lcdskärmen. Sen om man har trådlöst internet alt. WLAN om man har tillgång till det, skulle man ju kunna skicka sina bilder direkt till sin server som står här och snurrar. Tror ni det finns en möjlighet att detta går att genomföra? Kanske rent av någon som redan kör såhär?

MVH Andreas

Jadå det går..
Jag har en ett år gammal Asus Eee 900. Den har flashdisk, så utrymmet är inte oändligt (16Gb). Asusen levererades med Xandrox Linux, men byttes snabbt ut mot Win Xp.

Jag använder fri programvara, då den i allmännhet är resurssnål.
Jag ser att du har D90 och då fungerar DCam Capture http://www.bernd-peretzke.de/index....=6:dcamcapture-engl&catid=1:software&Itemid=3

Övrig fotoprogramvara jag har är Faststone Imageviewer, Gimp, Hugin (panorama) och Qtpfsgui (HDR). Lämpliga tillbehör är en extern tålig 2,5" Usb-hd och putsduk. (Det blir lätt näsavtryck på den lilla skärmen). :)

Detta fungerar faktiskt i fält och det blir mindre, lättare utrustning att bära med sig.

amen det är ju fantastiskt :). Hade tänkt mig någon liten med 160gb hårddisk, kan vara bra att ha om man är bort länge och inte vill spara alla bilder på minneskort. Sen är det inte tänkt att jag ska göra någon direkt redigering på den men alltid bra att ha möjligheten. Kommer dock mest använda min "riktiga" dator till detta :).

tackar otroligt för tipset om Dcam Capture :), Ska testa direkt.

Kör också en Asus Eee PC901 med SSd disk och Wiv XP och det funkar fint till det du beskriver, en SSSD (flashdisk) gör den mer oöm vid fältanvändning än en vanlig HDD men det ryms mindre på den men några 16GB USB minnesstickor i ryggan så får det plats bra mycket, men med viss aktsamhet så funkar även en sån med 160GB HDD.

Vet inte vilket kort din kamera har men det finns en SD läsare i Asusen och mint Pentax har just SD kort så vbara ladda i kortet i den och förhandsgranska samt gallra bort skrålet och sätta in kortet i kamerran och fota vidare, kalassmidigt ;-)

Kör en Toshiba NB-100 med Win XP och 160 GB HD. Använder enbart Faststone för att "förhandsgranska" RAW-filerna. Gör absolut inget med bilderna ute på fältet. Tankar över bilderna med hjälp av en sladd mellan kamera och pc. Allt fungerade klockrent ända tills jag bytte kamera. Har en 5D Mark II och den medföljande programvaran (EOS Utility) för att kunna "styra" kameran via sladden fungerar inte. PC:ns skärmupplösning är allt för enkel enligt tillverkaren.

Vill du dessutom ha tillgång till en mobil anslutning till nätet, så är det inga problem tekniskt men det är ganska dyrt. Just denna pc har inbyggd dongel men driftkostnaderna är för höga.

jag kör D90 så det e SD-kort i den :). Ja alltså tanken är först och främst att hitta ett bra ställe att fota på, koppla ihop kameran och datorn, köra några testabilder för att kunna se dom direkt i skärmen på datorn och kontrollera skärpa, komposition etc. redigering blir senare på på den stationära dator. Trådlöst internet går att skaffa billigt på olika sätt. jag har lite grejer jag ska kolla upp :). Hittade nu en liten filmsekvens med Joe McNally där han fotar i öknen, har sin 17¨ laptop kopplad till kameran och kollar på datorn istället för i kameran hur bilden blir. kan han kan jag :)

En stor nackdel med minidator är att ACR inte ens öppnar om skärmen är för liten. Det går alltså inte att nöd-redigera.

En liten tanke bara.

du vet inga mått på när det strejkar? för dom minsta är på 1024*600 men jag tror efter lite spaning att jag kanske går upp någon tum, fördelen med dom runt 9-10 tum är ju vikten, storleken och batteritiden. Men å andra sidan går man upp till 13-14 tum får man kanske lite mer ut av den, om man nu ändå ska införskaffa en ny.

EDIT: hittade en nu som kanske skulle passa bra för ändamålet, inte snuskigt dyr heller tycker jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=475581

Min förra datorn låg på 1280x800, och där rymdes ACR-fönstret precis (det går ju inte att förminska av någon konstig anledning).

Vid vilken skärmstorlek ACR inte ens går att öppna vet jag inte, men jag fick berättat i en tråd (när jag själv funderade på minidator) att det iaf är så att ACR vägrar öppna vid en viss storlek.

En tanke är att det kanske är ungefär 1280x800 som är gränsen, då ACR-fönstret knappt ryms där.

Lite mer potent maskin med 12" skärm: Dell Vostro 1220 med 1.8 GHz processor, 3Gb primärminne, 250 Gb disk. Just nu kampanjpris för 5495:- på Dustin.
Själv har jag en likadan fast med 2.2 Ghz processor. Väger bara 1.6 kg. 294 x 227.8 x 37.6 mm och kostar 8119:-. Batteritiden är suverän, över 8 timmar.
Tycker man får mer för pengarna med denna än om man köper en mini med 10" skärm som är så populärt just nu.
Du kan stoppa in bildbehandlingsprogram och även få utrymme över.

Göran Eriksson

låter inte alls fel.. blir nog så att jag kör på 12-14 tum, och många av dom har bra batteritid, vilket kan bara bra om man är ute länge :). Vi får se vart det hamnar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar