ANNONS
Annons

Mini DSLR från Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag står ev. inför ett systembyte. Jag har märkt att jag bara tar med mig K10'n när jag planerar att ta "fina" bilder. I de andra fallen tar jag med mig kompaktkameran...

Jag saknar dock att inte kunna ställa in något manuellt och ha kort skärpedjup osv så jag funderar på att gå över till m4/3. Framförallt är det Panasonics variant GF1 som lockar mest. Den känns gedigen och är säkert lika snabb om inte snabbare än min K10D. Den väger en bråkdel av min K10D med batterigrepp och någon av 2.8'orna.

Samsungs NX10 hade kunnat vara intressant om den hade kunnat använda sig av K-fattningen och bibehålla AF. Man kan köpa K-adapters till den men då förlorar man AF... ingen höjdare.

Men innan jag trycker på knapparna "sälj av Pentax-utrustning" och "köp GF1" så vill jag kolla med er om ni sett något rykte om att Pentax skulle släppa någon mini-DSLR där man kan använda K-fattningen inkl AF?

Har du kollat in K-X eller K-m?
De är en aning större än Panasonicen med fortfarande otroligt kompakta,speciellt med ett pannkaksobjektiv på.
Jag har själv K-7 och K20,men till gatufoto och "ta-med"-kamera
har jag en K-m med 40:an på.

Thomas

Har du kollat in K-X eller K-m?
Den är en aning större än Panasonicen med fortfarande otroligt kompakt,speciellt med ett pannkaksobjektiv på.
Jag har själv K-7 och K20,men till gatufoto och "ta-med"-kamera
har jag en K-m med 40:an på.

Thomas

Japp, Kx/m har jag kollat på men den går bort pga att den är för stor. Det är "handtaget" och blixtbullen som gör att kameran blir för stor. Trots pannkaka. Sen är de tyngre också.

På GF1 tänkte jag ha pannkakan 20/1.7 och då blir kameran smidig så den ryms i en större jackficka. Det är endsst på resa eller under planerade fototillfällen (typ på zoo osv) som jag tänkte använda mig av någon av zoomarna till GF1. Så till vardags blir den liten.

Personligen ser jag inte någon stor vits med att kunna använda gamla objektiv från spegelreflexkamerorna på de nya "hybrid" kamerorna. Speciellt inte om man främst är ute efter ett kompakt format. Med gamla objektiv kommer ju storleken med kamera, adapter och objektiv i princip bli det samma som hos en DSLR.

Då tycker jag snarare det är bättre att de i första hand satsa på att få ner storlek och vikt på det nya systemet, tex genom att ta bort AF-motorn från kamerahuset och då offra AF på gamla objektiv. Tänker de för mycket på bakåtkompatibiliteten så kan det också betyda att de bygger in begränsningar inför framtiden och de får en högre tillverkningskostnad, vilket kan göra att de tappar konkurrenskraft på sikt.

Möjligtvis är det i övergångsskedet som man kan ha lite nytta av att kunna använda gamla objektiv, i avvaktan på att man har fått ihop en full uppsättning objektiv av den nya typen. Men troligtvis kommer det finns rätt många begränsningar i funktionen hos gamla objektiv även om AF skulle fungera.

Jag har inte sett något rykte som tyder på att Pentax kommer släppa någon hybrid inom närmsta tiden.

Personligen ser jag inte någon stor vits med att kunna använda gamla objektiv från spegelreflexkamerorna på de nya "hybrid" kamerorna. Speciellt inte om man främst är ute efter ett kompakt format. Med gamla objektiv kommer ju storleken med kamera, adapter och objektiv i princip bli det samma som hos en DSLR.

Då tycker jag snarare det är bättre att de i första hand satsa på att få ner storlek och vikt på det nya systemet, tex genom att ta bort AF-motorn från kamerahuset och då offra AF på gamla objektiv. Tänker de för mycket på bakåtkompatibiliteten så kan det också betyda att de bygger in begränsningar inför framtiden och de får en högre tillverkningskostnad, vilket kan göra att de tappar konkurrenskraft på sikt.

Möjligtvis är det i övergångsskedet som man kan ha lite nytta av att kunna använda gamla objektiv, i avvaktan på att man har fått ihop en full uppsättning objektiv av den nya typen. Men troligtvis kommer det finns rätt många begränsningar i funktionen hos gamla objektiv även om AF skulle fungera.

Jag har inte sett något rykte som tyder på att Pentax kommer släppa någon hybrid inom närmsta tiden.

Riktigt gamla objektiv har jag inte, jag har bara "nyare" med AF i objektiven. T.ex så hade jag velat behålla mitt fina macro-objektiv och 50/1.4. Resterande kan jag sälja utan att gråta blod. Det är främst dessa 2 objektiv som gör att jag gärna skulle vilja ha en mini-DSLR med K-fattning.

Jag skulle bli förvånad om Pentax ger sig in i denna nya lek, men jag måste kolla så att det inte kommer ut en sådan dagen efter jag fått hem min GF1... ;)

Det enda av dina objektiv som har egen AF-motor i är DA* 50-135/2.8.
Övriga använder sig av kamerans fokusmotor.

Förr eller senare kommer Pentax vara tvugen att da fram en hybridkamera, för jag tror de kommer dominera marknaden för systemkameror i instegssegmentet inom några år. Spegelreflexkamerorna kommer främst locka avancerade amatörer och proffsfotografer en tid till för att sen dö ut helt.

Senast ändrad:
Om du kan vänta något år med att byta bort ditt system så kan det nog vara bra, för jag misstänker att det kommer hända en hel del inom spegellösa systemkameror den närmsta tiden.

Även om kanske inte Pentax kommer släppa något nytt under den tiden så kommer det säkert finns betydligt fler alternativ om ett år som gör det lättare att göra rätt val.

Att hoppa på något helt nytt för tidigt kan innebära att man ångrar sitt val lite längre fram.

Tack Mikael för dina synpunkter! Det är helt sant som du skriver och det har jag också funderat på. Jag avskyr att vara tidig med något nytt. Iofs så hoppade jag inte på Olympus 4/3-tåget när den kom så jättetidig är jag inte.

Hur är kx när det gäller manuella och auto-inställningar? Är den träffsäker med fokusen? Nu har jag selektiv fokus - jag bestämmer vart den skall vara, men en stor fördel med kompakten är att jag kan skjuta från typ knät och få bra fokus. Vill kunna göra det med systemaren också.

Kx är onekligen mkt billigare än GF1 och ger säkert bättre bilder än GF1. Men storleken... Hmm... :( Jag får kika på den och se vad totalen blir med en 21 pannkaka. Har för mig att 40'an är billigare. Har redan 50'an som jag ofta tycker är för lång inomhus/ närgränsen är inte så kort.

Hmm.. varken 21 eller 40 är "särskilt ljusstarka" - obs, jag jämför med 1.7 (20mm Panasonic). Verkar som mitt 50 1.4 är det som är minst med störst bländare.

Samsungs NX10 hade kunnat vara intressant om den hade kunnat använda sig av K-fattningen och bibehålla AF. Man kan köpa K-adapters till den men då förlorar man AF... ingen höjdare.

Men innan jag trycker på knapparna "sälj av Pentax-utrustning" och "köp GF1" så vill jag kolla med er om ni sett något rykte om att Pentax skulle släppa någon mini-DSLR där man kan använda K-fattningen inkl AF?

Enligt Pentaxryktessidan kommer en Pentaxversion av NX10, fast funktionaliteten kommer nog att vara samma -- alltså ingen AF med dina objektiv. Utom möjligen DA 50-135/2,8 förstås.

Förr eller senare kommer Pentax vara tvugen att da fram en hybridkamera, för jag tror de kommer dominera marknaden för systemkameror i instegssegmentet inom några år. Spegelreflexkamerorna kommer främst locka avancerade amatörer och proffsfotografer en tid till för att sen dö ut helt.

Detta är svårt. Jag känner att jag saknar K10'n men samtidigt orkar jag inte bära med mig flera kg utrustning som det lätt blir. Så det lutar trots allt åt GF1 ändå. Försäljningen täcker förhoppningsvis inköpspriset för GF1, men det känns ändå som att jag byter ner mig kraftigt. Å andra sidan så kommer bilderna bli bättre då jag allt oftare tar med mig GF1 istället för kompakten.

Eller så säljer jag av allt och glömmer bort DSLR-er och allt vad det heter under en tid. Nu har jag köpt Adobe Elements 8 och kan börja pilla iordning kompaktkamerabilderna.

Å vad jag skulle vilja se in i framtiden just nu.

Enligt Pentaxryktessidan kommer en Pentaxversion av NX10, fast funktionaliteten kommer nog att vara samma -- alltså ingen AF med dina objektiv. Utom möjligen DA 50-135/2,8 förstås.

Tack Erland! Synd bara att just 50-135'an, hur fin den än är - är så himla tung att det kommer kännas som att den bryter sönder något som är mindre än t.ex K10/K7 med bg... ;)

Hmm.. varken 21 eller 40 är "särskilt ljusstarka" - obs, jag jämför med 1.7 (20mm Panasonic). Verkar som mitt 50 1.4 är det som är minst med störst bländare.

Jag tror inte att du kan jämföra bländartalen som du i ditt fall relaterar till "ljusstarka" mellan dessa system (Panasonic-Pentax) då de använder olika stora sensorer. Någon medlem här på Fotosidan kanske har kunskaper i ämnet?

Jag tror inte att du kan jämföra bländartalen som du i ditt fall relaterar till "ljusstarka" mellan dessa system (Panasonic-Pentax) då de använder olika stora sensorer. Någon medlem här på Fotosidan kanske har kunskaper i ämnet?

Hmm... Jajust det ja. Det läste jag något om någonstans. Skulle vara intressant att se vad en 20mm 1.7 motsvarar för min K10. Att brännvidden är x2 för Panasonicen vet jag, men är det samma för bländaren? Blir den x2 också?

Dock är det fortfarande att Pentax nuv. modeller är för stora - även med pannkakor.

Eftersom du också vill kunna fota med kort skärpedjup (tror jag du nämnde) så är en mindre sensor ett steg i fel riktning. Det är därför många tvärtom vill ha fullformatsensor, då det ger möjlighet till ännu kortare skärpedjup.

Eftersom du också vill kunna fota med kort skärpedjup (tror jag du nämnde) så är en mindre sensor ett steg i fel riktning. Det är därför många tvärtom vill ha fullformatsensor, då det ger möjlighet till ännu kortare skärpedjup.

Jo, men GF1 med 20mm 1.7 kan leverera kort skärpedjup. Kolla denna bild som Patrik Pihl tagit med sin 20mm 1.7: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1859689.htm

Är det någon som vet om bländare 1.7 motsvarar 1.7 även hos en K10?

Läcker bild,men skärpedjupet är ju inte speciellt kort tycker jag.Ungefär bl.2,8-3,5 med en vidvinkel till APS-C skulle jag tro.

Har jag räknat rätt så ger 20/1.7 på m43 samma egenskaper som 30/2.4 skulle ge på APS-C. Och 50/1.4 på APS-C skulle ge samma egenskaper som 33/1.0 skulle ge på m43.

Senast ändrad:
...
Rykten finns det ju, men det enda officella (direkt från en tillverkare) är från Sony. Initialt trodde de inte så mycket på Olympus/Panasonics microThreeFourth, men sedan har de blivit mer intresserade och sagt att de överväger ett EVIL-system, samt - "If we will do it, we will do it better". Vilket jag verkligen hoppas (har kikat på Olys/Pannys system, men det är inget för mig). De säger också att deras Alpha-system kommer att fortsätta vara "huvudspåret".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar