Annons

Mindre väska eller väskinsats till m4/3-utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag har sedan några år gått över från Canon till micro four thirds (Olympus/OM System), mycket för att spara vikt och volym på resor när huvudsyftet sällan är fotografering.

Ett "problem" i sammanhanget är att de flesta kameraväskor (eller kombinationsväskor/kamerainsatser, t.ex. de från F-stopgear) är anpassade för större system, dvs. SLR:er i APS-C och uppåt. Detta gör att det är svårt att få med sig MFT-utrustningen utan att det blir en massa onyttig volym i väskan (packar annars ultralätt i Patagonia-ryggsäck).

Är det någon som kan tipsa om någon mindre kameraväska eller "fotoinsats" som är lämplig för att få med sig typ en OM-D E-M5 med normalzoom och något/några extra objektiv?
 
Jag har sedan några år gått över från Canon till micro four thirds (Olympus/OM System), mycket för att spara vikt och volym på resor när huvudsyftet sällan är fotografering.

Ett "problem" i sammanhanget är att de flesta kameraväskor (eller kombinationsväskor/kamerainsatser, t.ex. de från F-stopgear) är anpassade för större system, dvs. SLR:er i APS-C och uppåt. Detta gör att det är svårt att få med sig MFT-utrustningen utan att det blir en massa onyttig volym i väskan (packar annars ultralätt i Patagonia-ryggsäck).

Är det någon som kan tipsa om någon mindre kameraväska eller "fotoinsats" som är lämplig för att få med sig typ en OM-D E-M5 med normalzoom och något/några extra objektiv?
Den här är väl allt annat än stor !? Eller kanske den här !?
 
Peak Design har ju många olika storlekar och är i mitt tycke i särklass bäst när det kommer till väskor.

Kolla in t ex Everyday sling 6L

Kika på deras YouTube kanal där dom går igenom alla sina väskor (på ett roligt sätt faktiskt) och få en uppfattning om hur stora/små alla dom olika är.
 
Thinktank (eller motsvararnde Lowe) väskor/fickor till bältesystem. En väska för hus och ett objektiv, extrabatteri och extra kort, en väska för ett par objektiv med tillbehör ( i mitt fall objektiv adaper och filteradapter), en väska för blixt och lite tillbehör till den. En med makroobjektiv och mellanringar) En väska för långtelet, en med laddare, rengöringsats mm, en med Gopro osv. Dessa finns i alal möjliga storlekar från att rymma en kompakt eller ett pannkaksobjektiv till hölster för 600mm tele, Nyckelmärkbricka på blixtlåskläppen som jag vet vad som är i. Har en ryggsäck med fästen för dessa invändigt (tom, packas vid behov), och någon vanlig mindre fotoryggsäck utan inredning (packad med normalutrustning i småväskor) en axelväska packad med den lila väskan men äldre fasta objketiv, att flytta huset emellan tar 5 sekunder Likaså att packa om med något specialobjektiv. På vandring ned med större ryggsäck ned med småväskorna med den utrustning jag behöver. Har nu börjat med liknade väskor/fickor från paintballaffärer för tex regnkläder, extratröja, en ficka med energibars, nödkex och förstaförband. Dessa går att sätta på den mindre ryggsäcken/i bälte eller slänga i en större säck.
 
Senast ändrad:
Jag har en Think-Tank Retrospective 5 där jag får ner 2 st OMD E-M1 med 17mm respektive 25mm på husen. 5 extra batterier och en 60mm macro och en 45mm. Väger inte mer än några kilon. Älskar 4/3.
 
ThinkTank Retrospective 4 eller nån av ThinkTank Mirrorless Mover-väskorna skulle nog passa utmärkt till din setup.
 
Jag har en av varje ur de serierna, och de fungerar bra för m4/3, tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.