Annons

Mindre studio

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej

Har tänkt införskaffa en mindre studio till min lilla lägenhet. Nu har jag kollat på lite olika alternativ och kommit fram till detta http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371269
Vad tror ni om det, finns det något bättre för liknande pris? Och vad säger ni om laddningstid på 2 sek, är inte det rejält mycket? Men det verkar ju bli mycket dyrare om man ska komma ner i laddningstid.

Är alla blixar kylda med fläkt? Tycker inte om brus och surr så jag skulle helst vilja ha en utan fläkt.

Hotshoe blixtar, vanliga blixtar som kan användas på kameran och styras manuellt. Dessa kan också användas "off camera" i kombination med softboxes, paraplyer m.m.

Ett hett tips är att titta på Strobist och läsa "Lighting 101", väldigt lärorikt! Efter det vet du troligtvis vilka möjligheter som finns.

Ska man ge sig in på ordentliga studioblixtar får man vara beredd att lägga en rejäl slant om man vill ha valuta för pengarna.

Då skulle jag rekommendera ett Elinchrom D-lite it to go set

Det är dyrare, men du får grunden i ett system som är lätt att utveckla, hitta reservdelar till och kvalitet till ett rimligt pris.

Jag tror ärligt talat att detta är ett bra budgetpaket, de du länkar i ditt första inlägg har jag förvisso ingen erfarenhet av men man får ofta vad man betalar för. Studioblixtar som hobbyfotograf (som inte drar in pengar på sitt fotograferande) är i min mening dyrt, därav rekommendationerna i mitt tidigare inlägg.

Dessa är också med fläkt, överhettade blixtar är inte kul att handskas med.

Mvh, Anton.

Det har skrivits kilometervis med hjälp till första studion, men som antonlindstrom säger starta med ett D2/4 kit, det gjorde jag och efter ett år är jag beredd att ta nästa steg. Jag har till stora delar igen pengarna och kan satsa på lite mer avancerade prylar. Man får det man betalar för, och till att starta med räcker en blixt. Jag fick ställa undan min ena blixt i flera månader, kan du inte fota med en blixt kan du inte fota med två. Börja enkelt men köp bra grejor, inte kul att stå där med en modell och grejorna krånglar. Ett proffs kan fota med grejor från E-bay men vi behöver lite hjälp med att få till det.

Slatten

Ett proffs kan fota med grejor från E-bay men vi behöver lite hjälp med att få till det.

Till viss del ja.. Men å andra sidan har jag svårt att se hur proffs skulle uppskatta variationer i färgtemperaturer (dels pga variationer vid olika inställningar, dels pga variation i tillverkningen), att inte hitta rätt tillbehör/reservdelar när det behövs osv. en del av svagheterna kan man till viss del korrigera i efterhand om man är van och duktig, en del av svagheterna visar sig efter några månader när man ångrar att man inte satsade på "rätt" grejer från början.

Jag står fast vid att om man skall hålla nere priset så mycket som möjligt, och framförallt prova på och lära sig så är "Strobist"konceptet en bra väg att gå.

Mvh, Anton.

Tack så mycket.

Så, ingen som har koll på dörrpaketet?

Jag börjar driva lite grann mot elinchrom nu, men i så fall, varför inte detta istället för det som Anton föreslog? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20753 Blir det inte lite mjukare ljus med sådana softboxar? Och eftersom jag säkerligen inte kommer att, åtminstone först, behöva så mycket ljus.

Jag rekommenderade det andra paketet för att det är lite billigare, utan att dra ner avsevärt på kvalitet.

Jo det är rätt, softboxar ger lite mjukare ljus om de används rätt (och har rätt storlek). Personligen hade jag köpt kit med paraplyer, de som följer med är bra. Sedan om man vill ha softboxar hade jag köpt en Octa och en lite större rektangulär men det är smaksak förmodar jag. En av de stora fördelarna med softbox jämfört med transperant paraply tycker jag är reflektionerna i ögonen på modellen, snyggare med box och ännu ett steg snyggare med octa. Dock är det kanske lite överkurs om man inte är inne på att köpa allt på en gång, då tycker jag att paraplyer är en bra grund . I "mjukhet" på ljus kommer paraplyer, sedan boxar som ger ännu mjukare och framförallt mindre spill, sedan octa som ger ännu mjukare.

Det är detta som är så bra med etablerade märken, man kan bygga på med det mesta när man känner att det är dags ;)

Det dyrare kitet har 2x250w mednas det jag länkade till har 1x200w+1x400w.

Jag tror dock att du kommer bli nöjd vilket du än väljer. Dock får du köpa till stativ i det dyrare du länkade till, och som du ser på CyberPhoto varierar det lite i vilka tillbehör som kommer med i paketet. Personligen tycker jag att det billigare verkar mer prisvärt, och jag har ingen erfarenhet av det du länkade mer än vad jag läser på CyberPhotos hemsida.

Vilket du än väljer kommer ge dig stora möjligheter!

Mvh, Anton.

Tack.

Japp, svåra beslut när jag inte vet så mycket. Jag tycker mig vilja ha mjukt ljus och därför är jag nog mer för det dyrare, är det stor skillnad mellan paraply och softbox? Stativen verkar ingå även i det dyra paketet.

Jag är också lite rädd för att jag ska få för ljusa kort med det billigare paketet. Lägenheten är så liten och jag kommer inte kunna flytta bak blixtarna så mycket. Vad säger ni om detta, är jag bara rädd i onödan?

Stativen ingår inte i det dyrare paketet, då får du välja till "värdepaketet". Lägsta är angivet till 16w för det dyrare paketet, medans lägsta på 200w blixten i det billigare är 12w.

Självklart är det svårt när man inte vet, och jag tycker inte du ska köpa något utan att veta precis vad du får. Det är även svårt att förklara, så mitt absolut bästa tips är att du åker och testar i butik. Ring först och kolla upp så det finns möjlighet, men det borde gå att ordna. Då får du själv se hur ljuset beter sig i paraplyer, boxar m.m. ta med en vän som kan bli fotoobjekt medans säljaren hjälper dig med utrustningen och ta god tid på dig. Åk sedan hem och sov på saken så ska du se att du landar rätt!

Mvh, Anton.

Mycket tack.

Aj, nu ser jag varför jag inte förstår. Jag länkade till fel paket, här kommer det jag skulle länkat till.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20804

Vad säger du om skillnaden nu? Inte så stor prisskillnad, men jag får softboxarna.

Ah, lätt hänt.

Paketet du länkar nu är samma som det jag länkade först, fast med 2x200w istället för 1x200w+1x400w och softboxar istället för paraplyer.

Jag tycker att det med paraplyer är mer prisvärt, men som sagt är det smaksak. Jag har läst blandade synpunkter på boxarna, men de ska fungera. Frågan är om det är värt att prisa en kraftfullare blixt + 600:- för att få boxarna istället för paraply. Enligt mig, nej men är det boxarna man vill ha är ju valet enkelt :)

Mvh, Anton.

Mitt råd köp en D2 och en D4 ibland vill man köra med lite mer styrka och då räcker D4.an till. Starta med paraplyer och dom skålar man kan köpa till. Dom boxarna som följer med är bra men dom är det första du kommer att vilja byta ut, så är det för mig just nu. Så vill du köpa en eller två boxar är mina till salu. Det tog mig ett år för att bli så duktig att jag kände mig begränsad med dom här boxarna. Så mitt råd starta enkelt och bygg på när du ser hur du kan använda grejorna.

Slatten

Har Dörr-paketet från Cyberphoto, men ett lite "svagare". 120ws tror jag dom ligger på. Tycker det fungerar alldelens utmärkt och man får mycket för pengarna. Fungerar till helkropp och är sällan jag kör på full effekt.

Har även vanliga hotshoeblixtar, men dom tar längre tid att ladda upp och behöver man ändå stativ, fästen och paraplyn så blir priset detsamma.

Så jag rekommenderar Dörr-paketet!

Använder det själv med en Cactus V4-trigger. Har en annan radiotrigger för studioblixtar liggandes (också köpt från Cyberphto) som kan säljas...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto