Annons

Mindre raw-filer men fortfarande raw

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
TL:DR; jag börjar med frågan.
Är det möjligt för en kamera att producera äkta raw-filer i lägre upplösning än sensorns upplösning?

Och så bakgrund och lite förklaring av vad jag menar.
Jag har en D800 i dag, med 36 Mpix. Det verkar troligt att efterföljaren kommer ha ännu högre upplösning.
Jag bestrider inte de potentiella tekniska fördelarna med många pixlar, men problemet för mig är att när jag kommer hem med riktigt många bilder blir datorkraft en allvarlig flaskhals i min efterbearbetning. Jag pratar inte om lagringsutrymme alltså, utan att det dels kan ta flera timmar för Lightroom att importera, och sedan att själva redigeringsarbetet går långsamt. Skillnaden mot när jag jobbar med filer på tex 16 Mpix är tydlig.

Att köpa snabbare dator skulle realistiskt inte ge mer än max 20-30 %, helt enkelt eftersom jag redan har en snabb dator.

Det är också typiskt så att det är när jag kommer hem med många hundra bilder som jag har någon form av tidspress på mig, trots att jag är amatör.
Samtidigt är det i många (inte alla) av dessa fall så att jag skulle klarat mig med långt färre pixlar. Jag önskar mig alltså att kunna ställa in kameran på att producera raw-filer på kanske 16 Mpix i stället för 36 Mpix.

Jag vet att Nikon lanserat sRAW, men det visade sig väl inte vara raw-filer på riktigt? Alltså, det var redan en massa jpg-liknande beslut inbakade i de filerna?
Canon har eller har haft en mini-raw. Var den "äkta"? Med äkta menar jag alltså att den, frånsett upplösning, ska ha samma redigeringssvängrum som vanliga raw.

Om raw-filer varit bara rådata från sensorn hade jag antagit att det inte är lätt att producera sådana nedskalade filer. Men det är det ju inte. Alla tillverkare håller på och fixar till sina raw-filer så att de ska se bra ut.
Och där är jag tillbaka i frågan: går det, någorlunda enkelt, att skala ned raw-filer med bibehållna redigeringsmöjligheter?
 
Med Adobe DNG Converter kan du skapa "lossy compressed" råfiler av mindre storlek. Lossy betyder ju att någonting kastas bort, men redigeringsmöjligheterna har du kvar. Tillkommer dock momentet att konvertera dina NEF till DNG, så vad du sparar i slutändan (och förlorar pga förlustkomprimering) får du testa.
 
Det skulle för all del kunna vara intressant att kolla på, iaf om man kan batch-konvertera; jag har ingen koll på det verktyget.

Men det slår mig att jag borde förtydliga slutet av mitt inlägg. Med "går det [...] att skala ned raw-filer" menar jag egentligen inte om jag kan göra det, utan om det går att bygga in i en kamera, som sparar direkt i den mindre storleken.
Och jag fattar förstås att det inte kommer komma till den kamera jag har i dag.

Edit: Hur säker är du på att man kan skala ned bilden i DNG converter? Nu har jag bara googlat lite, men det enda jag sett är att man kan välja ungefärlig storlek på jpg-preview.
 
Med Adobe DNG Converter kan du skapa "lossy compressed" råfiler av mindre storlek. Lossy betyder ju att någonting kastas bort, men redigeringsmöjligheterna har du kvar. Tillkommer dock momentet att konvertera dina NEF till DNG, så vad du sparar i slutändan (och förlorar pga förlustkomprimering) får du testa.

Om du menar förstörande komprimering i fullt antal pixlar så finns det redan ett sådant alternativ i kameran. Man kan välja okomprimerat, förlustfritt eller förstörande för råfilerna, men Adobe kanske är mer aggressiva med komprimeringen?
 
Om du menar förstörande komprimering i fullt antal pixlar så finns det redan ett sådant alternativ i kameran. Man kan välja okomprimerat, förlustfritt eller förstörande för råfilerna, men Adobe kanske är mer aggressiva med komprimeringen?

Om det är mig frågan är riktad till:
Nej, jag menar mindre antal pixlar. Och jag vet att det inte kommer komma till den kamera jag har i dag, det här är mer dels av allmän tekniknyfikenhet och dels för att jag ska veta om det är något att hoppas på i framtida kameror.

Kruxet är alltså inte lagringsutrymme, utan att när det är många pixlar går redigeringen i datorn segt. Och det är långtifrån alltid jag egentligen behöver fulla 36 Mpix.
 
Om du menar förstörande komprimering i fullt antal pixlar så finns det redan ett sådant alternativ i kameran. Man kan välja okomprimerat, förlustfritt eller förstörande för råfilerna, men Adobe kanske är mer aggressiva med komprimeringen?
Man kan skala ner pixelstorleken med DNG-convertern. Men trådskaparen verkar mer vilja ha en teknikdiskussion. Kan Adobe göra det, så kan naturligtvis kameratillverkaren göra det.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    162.3 KB · Visningar: 51
Man kan skala ner pixelstorleken med DNG-convertern. Men trådskaparen verkar mer vilja ha en teknikdiskussion. Kan Adobe göra det, så kan naturligtvis kameratillverkaren göra det.

Ja. Jag hittade precis att man kan göra det. (Kan inte testa där jag sitter nu, men google hjälpte mig till slut.)
Och det är sant att frågan var ställd på teknikdiskussionsnivå, men om konvertering till DNG inte slänger bort redigeringsutrymme - och det borde det väl inte göra, frånsett komprimering - och man där kan skala ned, ja då antar jag att frågan är besvarad?

Plus att DNG-konvertering skulle kunna vara en fungerande workaround, beroende på hur snabb konverteringen är. Tack för tipset! Jag ska prova.
 
Ja. Jag hittade precis att man kan göra det. (Kan inte testa där jag sitter nu, men google hjälpte mig till slut.)
Och det är sant att frågan var ställd på teknikdiskussionsnivå, men om konvertering till DNG inte slänger bort redigeringsutrymme - och det borde det väl inte göra, frånsett komprimering - och man där kan skala ned, ja då antar jag att frågan är besvarad?

Plus att DNG-konvertering skulle kunna vara en fungerande workaround, beroende på hur snabb konverteringen är. Tack för tipset! Jag ska prova.

Jag körde ett tag med DNG. Att importera direkt från minneskortet och DNG-konvertera samtidigt tar en fasansfull tid. Bara att tänka på. Annars har jag bara gott att säga om DNG även jag numera återgått till CR2.

/Stefan
 
Jag körde ett tag med DNG. Att importera direkt från minneskortet och DNG-konvertera samtidigt tar en fasansfull tid. Bara att tänka på. Annars har jag bara gott att säga om DNG även jag numera återgått till CR2.

/Stefan

Ja om man tappar all eventuell tidsvinst i konverteringen sjunker förstås användbarheten. Det skulle vara om datorn kan stå och tugga konvertering+importering över natten, och det sedan går snabbare att göra redigering dagen efter. Det kan vara användbart i de fall jag kommer hem sent med bilder och ändå inte kan arbeta med dem samma dag.
Tack för input!
 
Hej, har en fråga som inte alls har med ämnet att göra.
Hur startar man ett inlägg på forumet? Har letat och letat men lyckas inte hitta.
 
Hej, har en fråga som inte alls har med ämnet att göra.
Hur startar man ett inlägg på forumet? Har letat och letat men lyckas inte hitta.

Gå in i det "underforum" du vill skapa en diskussion i och tryck på "Ny Diskussion" uppe till vänster.

För att svara TS, jag har ingen koll på Nikon, men på min 7DmkII så har jag RAW, mRAW och sRAW ihop med alla JPEG alternativ. Som jag har fattat det är detta bara en lägre upplöst RAW-bild. Jag får precis samma utsnitt och exponeringen är den samma, så jag skulle tro att kameran läser ut hela sensorn och sedan skalar om bilden.

Lättast är väl att testa Nikons sRAW och jämföra med vanlig RAW.
 
Uppdatering.
Jag har nu provat att med Adobe DNG Converter köra ett antal NEF från D800. På 100 sekunder konverterade den och skalade ned från 36 till 15 Mpix 53 bilder, dvs ca två sekunder per bild.
Det är tillräckligt snabbt för att vara potentiellt intressant.

Nästa steg blir att importera i Lightroom. Gärna i det att jag jämför med import av samma original-NEF. Och sedan subjektivt känna hur snabbt det känns att arbeta med dem.
Men inget av det hinner jag göra i kväll.
 
"Mindre raw-filer men fortfarande raw"........

För några år sedan började jag på allvar fundera på hur jag skulle hantera alla RAW-filer som min fotografering producerar - trots att jag "bara" fotograferar som amatör fylls hårddiskarna snabbt......

Testade att konvertera några filer "förstörande" och blev efter att jämfört mot originalen övertygad att möjligheten att dra ned filstorleken så rejält passar mig perfekt. Även vid rejäla förstoringar märkte jag ingen skillnad. Inte vid 100% pixelpeeping heller.

För många motiv krymper filstorleken med 50% eller mer.


Och som någon skrev - alla redigeringsmöjligheter kvarstår ju........
 
Men du vill väl inte behålla alla rawfiler?
Behöver du skjuta allt i raw?
Och gör du det så kör du väl raw + jpeg? DÅ kan du gå igenom jpeg filerna och endast hantera raw på de du ska redigera, så gör jag.

Jag använder inte Lightroom, provade, men insåg att man måste importera allt, då gick d bort.
 
Jag skjuter alltid i raw. Enklast vore väl att ha två kameror och välja den med färre megapixlar när det inte behövs sådant högupplöst.

Men ja, något att önska om 100mpx blir standard i framtiden är att ha en megapixel knapp på samma sätt som en ISO knapp typ.
 
Lagring blir väl fortfarande billigare per byte med tiden?
Och datorer blir snabbare?

Jag längtar efter när kamerorna inte längre är sensorbegränsade utan objektivbegränsade. Då behöver man inte längre fundera på om man behöver (dvs vill ha) en kamera med ännu fler pixlar på sensorn och detaljeringen i bilderna är enbart beroende på objektivens upplösning.

Jag har f.ö. för mig att det finns en tråd här på fotosidan som reder ut vad Canon sRAW och mRAW är för slags djur, och det är väl inte orimligt att Nikon gör något liknande. Sök och du skall (kanske) finna!
 
Uppdateringen angående att konvertera till nedskalade dng:
Jag hade varit ute med kameran och kom hem med 20 st NEF-filer, så det var dags för ett test. Tjugo filer är så pass många att resultatet borde vara hyfsat skalbart tycker jag.

Tid för att konvertera till 15 Mpix dng: 53 s.
Här kan man troligen trimma lite med ett par andra val i konverteringen. Nu tog det 2,65 s per bild, när jag provade förut med lite andra inställningar - och andra bilder - var det typ 2,1 s per per bild har jag för mig.

Tid för att importera dessa bilder i Lightroom, med 1:1-previews: 43 s.
Detta är alltså ren arbetstid för datorn. Min egen ställtid kan försummas när jag kommer hem med storleksordningen 1000 bilder.
Summa datortid: 96 s.

Tid för att importera original-NEFarna i Lightroom: 133 s.

Jag kan alltså kapa 28 % av tiden för att vara redo att jobba i LR genom att ta denna omväg via Adobe DNG Converter. Det är signifikant, men knappast tillräckligt i sig. För att det ska kännas som rätt lösning ska det också gå märkbart snabbare att hoppa mellan bilder i framkallningsmodulen. Det får bli nästa, antagligen klart mer subjektiva test.

Edit: noterbart är ändå att 28 % tidsvinst är ungefär så mycket som vad jag kan förvänta mig för prestandavinst genom att köpa den snabbaste Lightroom-dator som går att få tag på för konsumentpengar. Det är inget att fnysa åt.
 
Uppdateringen angående att konvertera till nedskalade dng:
Jag hade varit ute med kameran och kom hem med 20 st NEF-filer, så det var dags för ett test. Tjugo filer är så pass många att resultatet borde vara hyfsat skalbart tycker jag.

Tid för att konvertera till 15 Mpix dng: 53 s.
Här kan man troligen trimma lite med ett par andra val i konverteringen. Nu tog det 2,65 s per bild, när jag provade förut med lite andra inställningar - och andra bilder - var det typ 2,1 s per per bild har jag för mig.

Tid för att importera dessa bilder i Lightroom, med 1:1-previews: 43 s.
Detta är alltså ren arbetstid för datorn. Min egen ställtid kan försummas när jag kommer hem med storleksordningen 1000 bilder.
Summa datortid: 96 s.

Tid för att importera original-NEFarna i Lightroom: 133 s.

Jag kan alltså kapa 28 % av tiden för att vara redo att jobba i LR genom att ta denna omväg via Adobe DNG Converter. Det är signifikant, men knappast tillräckligt i sig. För att det ska kännas som rätt lösning ska det också gå märkbart snabbare att hoppa mellan bilder i framkallningsmodulen. Det får bli nästa, antagligen klart mer subjektiva test.

Edit: noterbart är ändå att 28 % tidsvinst är ungefär så mycket som vad jag kan förvänta mig för prestandavinst genom att köpa den snabbaste Lightroom-dator som går att få tag på för konsumentpengar. Det är inget att fnysa åt.

Vet inte hur D800an är, men i D810an kan man välja small-raw som då är 9mp istället för 36mp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.