ANNONS
Annons

Mindre iögonfallande alternativ till Sony A77?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Använder idag en Sony A77 och tycker att det oftast fungerar hur bra som helst. Men så finns det tillfällen när man önskar att man hade ett alternativ som inte stack ut lika mycket, t.ex. vid skolavslutningar eller dop och så vidare. Men jag har svårt att hitta ett alternativ som ger mig räckvidden jag nu får med ett 70-210/4 utan att kombinationen kamera+objektiv blir ungefär lika otymplig, eller ännu värre?

Ett objektivs storlek bestäms av brännvidd, bländare och sensorstorlek. Skall du ha ett mindre objektiv med samma brännvidd med samma sensorstorlek måste bländaröppningen minskas. Man kan även få ner storleken genom att den inte är parfokal (samma fokuspunkt vid olika brännvidder). På detta sätt är Minolta 70-210/3,5-4,5 och 100-300/4,5-5,6 objektiven lite mindre. Enklast är att gå ner i sensorstorlek till m43 eftersom en kortare brännvidd ger samma utsnitt. Tre undantag finns - Canon 70-300 DO IS USM, de två Canon 400/4 DO IS USM samt Nikon PF 300/4. Dessa använder fresnell linser med vissa följder. Canons DO zoom är inte längre än en 85:a.

Mycket mindre blir Nikon 1 med 30-110. Dock 1" sensor.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto