Annons

Mina Tri-X blir gula i mitten - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
dobos skrev:
Efter två minuter har filmbiten (testbiten) klarnat, därefter lägger jag på två minuter till.

Oj, nu läste jag inte igenom hela tråden. Du hade ju naturligtvis redan gjort vad jag sa.

Har du framkallat Tri-X tidigare. Om jag inte missminner mig så har Tri-X en lite annan nyans på filmbasen än exempelvis T-max och Ilford Delta. Men det skall i så fall bara vara en nyans och ingen kraftig gulfärgning.

/ Joacim
 
Lila?

Eftersom du skriver att filmen är lite lila när den är klar så är den inte riktigt klar.
1. Framkallare
2. Stoppbad (jag brukar använda ättiksprit o vatten)
3. Tvåbadsfix
4. snabbskölj (några dosor vatten)
5. Sköljförkortare ( jag använder Tetenal)
6. 10min skölj med spiral i plastburk med många småhål i botten.
7. Vätmedel.
8. Avtorkning med cellulosasvamp.
Ett par droppar Agfa vätmedel i 1-5 och en droppe då och då i sköljen.
Eventuella färger i basen har försvunnit före skölj, den hammnar i fixet eller sköljförkortaren.
 
Ok?
Tri-X ska alltså _inte_ vara lila i basen när den är fullt fixerad - är det rätt uppfattat?
Ska jag fixa tills basen är, inte bara genomskinlig, utan även tills den lila färgen försvunnit helt?

Ja, jösses - jag behöver ny fix. :-o
Jag använder T-Max-fixen, för det var den jag hade när jag började prova Tri-X, men den kanske inte är lämpad för annat än t-kornsfilmer?
Jag vill helst ha nån snabbfix - orkar inte stå å fixa i 10 min!

Det lustiga är att jag framkallat ett antal Tri-X (120 och 135) tidigare med bra resultat, men var ju fixen inte gammal förståss.

//Lasse
 
Nu ska vi se...gnuggar sågspånsminnet...
Fixet tar bort silveret ur filmen - den klarnar.
En mörk färg(?) i filmen är till för att förhindra ljusreflexer från tryckplattan.
Jag minns inte riktigt om det är i framkallaren eller senare eller i flera bad som färgen sköjs ur.
Huvudsaken är att skölja ur så mycket att den inte påverkar tonomfånget.
blanda nu inte för starkt stoppbad, gärna lite klenare än för papper, 20-30sek med agitation.
Fixet ska inte vara gammalt och helst utan härdare (svårt att skölja ur).
Eller är Tri-x lite lila i tonen?
 
TriX är inte lila.
Dess anti aliasing skikt är lila.
Skölj/fixera bort eller låt UV-ljus bryta ner den lila färgen.

Färgen påverkar precis som ett färghuvud i förstoringsapparaten.

Just det den GULA färgen...
Gissar på ngn dålig kemi i kombination med att filmen ligger emot nästa varv, men detta kan inte stämma om det gäller hela filmen
 
Senast ändrad:
Ljusgårdsskickt på svenska. Anti-haliation backing på engelska.

Anti-Aliasing är en teknik för att minska moiré och har ingenting med analog fotografi att göra.
 
Erik Schalin skrev:
TriX är inte lila.
Dess anti aliasing skikt är lila.
Skölj/fixera bort eller låt UV-ljus bryta ner den lila färgen.

Färgen påverkar precis som ett färghuvud i förstoringsapparaten.

Just det den GULA färgen...
Gissar på ngn dålig kemi i kombination med att filmen ligger emot nästa varv, men detta kan inte stämma om det gäller hela filmen

Det är olika på olika rullar - vissa har bara en eller ett par gula fläckar andra har gula områden som sträcker sig nästan över hela filmen - typiskt i mittdelen av filmen. Detta tyder på, tycker jag, att varven kommer i kontakt med varandra på spolen. Detta är ju omöjligt att kontrollera när man spolar på av uppenbara skäl, men jag ska kolla med en kasserad film. Annars glider filmen på spolen ganska lätt - det blir lite trögt mot slutet, men den brukar det ju bli.
Någon nämnde att man ska spola på filmen med emulsionssidan utåt. Jag spolar på så filmens böjning följer spolens - är det rätt då?

Nej, kom jag på nu, det kan det ju inte vara! När man laddar filmen ligger ju bildsidan inåt i filmens böj, alltså ska man spola på "motvals".

//Lasse
 
Din film är helt klart inte tillräckligt fixerad. Symptomen är typiska för det. Fixets uppgift är att ta bort oexponerade silverkristaller ur emulsionen utan att den framkallade bilden angrips. Fixeringsämnet bildar lättlösliga salter med silverjonerna i oexponerade och oframkallade silverkristaller. Därmed kan dessa kristaller lätt lösas ut. Huvuddelen försvinner i fixet och en mindre del vid sköljningen. När fixet använts ett tag och närmar sig att bli förbrukat bildas även mera svårlösliga föreningar av fixeringsämnet och silverjonerna. Det blir då svårare att skölja bort salterna ur filmen och man måste öka fixeringstiden betydligt. Till slut är fixet förbrukat helt och då hjälper det inte att fixera längre tid.
 
Jag har kollat på flaskan med T-Max-fixen att fem liter arbetslösning räcker till 100 rullar 135/120-film. Hitils har jag blandat till en liter, alltså för 20 rullar, och jag kan meddela att jag har klivit över det med råge! Klantigt är bara förnamnet! Fimerna är visserligen ok, men så här får det inte gå till. :-|
Jag är noga med att hålla reda på antalet filmer i framkallaren, sätter en bit maskeringstejp på flaskan och drar streck för varje film, men har av någon anledning inte tänkt i samma banor för fixen.

Blanda ny fix är m.a.o. Prio-1.
 
Tvåbadsfixering är bra, du kan använda första fixet mera än 5 gånger men bara högst halva fixeringstiden.
när du har fem streck på glasburken är det bara att använda den till 2:a fix.
Blanda nytt 1:a fix osv.
Glöm inte att lämna in förbrukat fix på miljöstation.
 
dobos skrev:
Hitils har jag blandat till en liter, alltså för 20 rullar, och jag kan meddela att jag har klivit över det med råge!

Du kan utan problem "fixera om" de senaste filmerna som du framkallat. Bara att ladda på en spole och fixera någon minut extra med det nya fixet. När filmen är klar (genomskinlig) tål den ljus, men man skall ändå fixera dubbla klarningstiden för att göra filmen arkivbeständig.

Har du redan klippt ner filmerna kan du fixera om i ett framkallningskar. Glöm inte att skölja noga.

Att använda två fixerbad är ingen dum ide. Det funkar också utmärkt när du framkallar papperskopior. Du har då följande ordning:

Framkallning
Stoppbad
Fix 1 (gammalt fix)
Fix 2 (nytt fix)

Eventuella rester från framkallningen (som är starkt basisk) bryts då ned i det första fixerbadet (som är surt). Det andra fixerbadet håller sig då fräscht lite längre och du har dessutom lite säkerhetsmarginal om fixet börjar bli gammalt.

Kul att det finns folk som fortfarande ägnar sig åt bildhantverk i form av egen framkallning och kopiering. Jag har tyvärr tappat orken annars är svartvit väldigt kul.

Lycka till / Joacim
 
Fördelen med tvåbadsfixering är:

Nästan alla de oexponerade silversalterna är lösta i första badet. Varje oexponerad silverkristall som fortfarande finns kvar kommer att försvinna helt ur emulsionen i det andra, helt färska fixeringsbadet. Silversaltet kommer också alltid vara i den mera lättlösliga formen vilket underlättar slutsköljningen.

Var noga med att byta det första använda fixet när det förbrukats, annars förlorar man fördelarna med tvåbadsfixering. Då byts det mot det andra badet och ett nytt färskt andrabad blandas till. Den totala fixeringstiden bör varken understiga eller överstiga den rekommenderade. Alltså fixera halva tiden i vardera badet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.