Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina Tri-X blir gula i mitten - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Tri-X ska ju normalt vara lila i basen, men vissa rullar blir gula längs mitten av filmen - alltså de är lila längs perforeringen, men gula längs ryggraden så att säga.
Mina egna misstankar går mot att jag sköljt dåligt - vad tror ni? Jag framkallar visserligen i köket men brukar vara noga med sköljen. Jag låter kranen rinna i dosan och tömmer den då och då.
Filmen känns lite mer klibbig i det gula.
Kopiorna blir dock bra i alla fall.
Om filmen är dåligt sköljd, kan man fortsätta skölja i efterhand - de är visserligen klippta nu, men jag kan ju lägga dem i vattenbad?
Fortfarande om det är sköljen som är dålig: är det vits att använda HCA för film i syfte att eliminera kvarvarande fix och reducera sköljtiden?

//Lasse
 
Jag tror att du har kört fixen för kort tid. Läg i en bit tex en ändbit i fixet igen och se om de klarnar. Om så är fallet har du fixerat för kort tid.

/Johan
 
johanu skrev:
Jag tror att du har kört fixen för kort tid. Läg i en bit tex en ändbit i fixet igen och se om de klarnar. Om så är fallet har du fixerat för kort tid.

/Johan
Jo, de har klarnat - och sen fixar jag en minut till (totalt 3-4 min.), så det ska vara bra fixat.
Nej, jag tror att antingen klibbar filmen ihop i spolen, eller så sköljer jag dåligt.
 
Kikade i en bok och där står att om filmen är mjölkaktig eller gulaktig så är den nog inte tillräckligt fixerad.
Ner med den i fixet igen som Johan skriver och se om den klarnar.
 
Fixeringen beror inte bara på tiden utan också på agiteringen.
Sköljningen ändrar inte filmen på något synligt sätt, den bara sköljer bort kemikaljerna som kan skada filmen senare.
 
Skumt! Det kanske är fixet då.
Jag agiterar på samma sätt som med framkallaren - första 30s + 5s var 30:e sekund. Efter två minuter har filmbiten (testbiten) klarnat, därefter lägger jag på två minuter till.
Med klarnat menar jag att det går att se igenom testbiten, den är klar, men den är fortfarande starkt lila i färgen. Efter att jag kört de ytterligare två minuterna har den lila färgen dämpats, men finns kvar. I detta läget syns inget av den gula missfärgningen - den kommer fram efter torken.
Det skumma är ju att det uppstår på vissa bitar av fimen - det är därför jag misstänker att vissa bitar ligger ihop, och inte separeras ordentligt i spiralen - eller är det så att kemin har lättare att komma åt kanterna av filmen.

Jag får väl fixera igen och se om det blir bättre - ska blanda ny fix också, det är möjligt att den börjar bli gammal och trött. Jag kör tmax-fix.
 
Ja, då gör du ju rätt med fixeringen iaf.

Du sköljer väl filmen nog efteråt med?
 
Filmen känns lite mer klibbig i det gula.
Kopiorna blir dock bra i alla fall.

Detta tycker iaf jag antyder att det är sköljningen som spökar, är ingen expert, men jag har fått klibbiga fläckar på mina rullar ibland när jag varit lite otålig med sköljningen... testa att skölja om dem och se om det hjälper är mitt (och ditt eget =) ) tips!

mvh
Lars
 
Det jag tänkte mig i mitt första inlägg var att du skulle lägga ner en bit av den gul fläckiga filmen och se om det gula försvinner i fixet. Det tror jag att de gör. Det kan ju uppkomma som du säger genom att filmen ligger ann mot sig själv under soppningen.

Sköljningen ska inte ha någon betydelse i detta sammanhang.

/Johan
 
dobos skrev:
Jo, de har klarnat - och sen fixar jag en minut till (totalt 3-4 min.), så det ska vara bra fixat.
Nej, jag tror att antingen klibbar filmen ihop i spolen, eller så sköljer jag dåligt.
Kom ihåg att filmen inte är känslig för "överfix" (till skillnad från framkallningen) dvs det går inte att förstöra genom att lägga på mer tid. För säkerhets skull kan du ta i någon minut extra. Men det låter också som att du har problem med att filmen klibbar ihop i mitten. Vad har du för spriral?
 
Jag ska testa lite olika saker, bl.a. fixa om filmen. Jag bör nog skaffa en sån där tuta man sätter på kranen och kopplar in i dosan också. Som det är nu låter jag bara kranen rinna ned i dosan, och det vettefan om det blir tillräckligt bra genomströmning. Speciellt den nedre filmen (om man kör två samtidigt) tror jag kan få för lite vatten.
Men lite förvånad är jag i alla fall - jag är noga med sköljen, även om jag blir otålig ibland. Efter att jag hällt ut fixet brukar jag fylla dosan med vatten, skaka om ordentligt i några sekunder, och hälla ut. Detta gör jag fem gånger. Därefter skruvar jag av locket och fyller dosan med vatten, jag tar tag i mittstången och "juckar" några gånger och häller av. Detta gör jag också fem gånger. Därefter låter jag bara kranen rinna ned i dosan i c:a 10 min.
 
Tibor skrev:
Kom ihåg att filmen inte är känslig för "överfix" (till skillnad från framkallningen) dvs det går inte att förstöra genom att lägga på mer tid. För säkerhets skull kan du ta i någon minut extra. Men det låter också som att du har problem med att filmen klibbar ihop i mitten. Vad har du för spriral?

Vanlig Patersson standarddosa med vita plastspiraler. Dosorna rymmer två småbildsrullar eller en 120-rulle. Jag har ett par metallspiraler och en metalldosa, men jag blir inte kompis med dem. Det är sånnadär spolar man inte kan öppna eller vrida, utan man får lixom böja filmen och rulla på inifrån och ut.
 
dobos skrev:
Tibor Lakatos - låter Ungerskt. :cool:

Mvh László
Visst: Jo napot kivánok! fast jag var bara "bebis" när jag kom till sverige 1956.

Husomhelst; kolla filmen noga i spiralen att den löper och inte fastnat. Om jag mins rätt så måste man vara noga med att spiralen är helt torr.
 
Jag tror att det är sjöljen som det hänger på
har man en slang som är till Patersen dosan
så pressas ju allt vatten igenom spiralen= filmen
det är ju efektivt,bra tryck kan man ju me ha.

sedan är Kodaks HCA väldigt bra ett fixförstörande medel.
då räcker det med 5-10 min sjölj
annars så har jag hört att det kan behövas en
sjöljtid på upp till en halvtimma.
 
Jo, jag är definitivt inne på att köra filmen i HCA i ett par minuter innan skölj. Å andra sidan är det noga att skölja ur HCA:et så ....
Bra skölj är ett måste hur som helst, även om HCA minskar sköljtiden.
 
Vad använder du för fix?

Jag brukar fixera TRI-X i färskt Kodak Unifix i ca 9 min.

Det är skadligt att överfixera filmen. Vid överfixering löses även framkallade silversalter ut. Bilden bleks altså bort. Överfixeringstiden är ca 2x rekomenderad fixeringstid så risken är inte så stor.

Fixet har dock en begränsad livstid. Stoppbad motverkar PH utmattning i från att framkallare förs över (Framkallare är oftast basiska och fix ska vara surt). Fixet mättas också av silver och blir förbrukat.

Se till att spola upp filmen med emulsionssidan utåt.

Har man inte en slang så kan man antagligen:
1. ta av locket och skölj. Ställ dosan så att strålen går ner i pinnen.
2. Ta en 5 liters plastdunk, skär till så att du får in den under kranen. Stick några dräneringshål i botten sen gör du några avrinningings hål längre upp. Sedan släpper du ner spiralerna och sköljer i 15-30min.

Jag brukar sedan gör en sköljning med sköljmedel. (ACUWET 4 droppar per 100ml, konstant agitering 1 min)
Sedan sköljer jag ur sköljmedlet med dest. vatten.
Det här är en rutin jag använder på öland där vattnet är väldigt hårt= kalkrikt.
 

Bilagor

  • skolj.gif
    skolj.gif
    4.9 KB · Visningar: 206
Senast ändrad:
Ett tips som är mycket snabbare och mer miljövänligt, rekommenderat av Ilford.

När du fixerat och HCA:at filmen, fyll dosan med vatten så att filmerna täcks. Sätt på locket. Invertera 5 gånger (jag gör det långsamt). Häll ut vattnet. Fyll med nytt vatten, sätt på locket, invertera 10 gånger. Häll ut vattnet, fyll på nytt, sätt på locket och invertera 20 gånger. Sedan är filmen färdigsköljd. Jag brukar avsluta med ett sista bad i vatten plus ett par droppar Wetting agent, typ Ilfotol. Ett par droppar räcker gott.

Denna sköljmetod rekommenderas av Ilford i deras datablad för film, som du kan ladda ner på www.ilford.com.

Metoden har testats av en tysk herre (förutom av Ilford själva, förstås) som kom fram till att resultatet var mycket bra. Läs mer här: http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Thinktank/5693/ilfwash2.pdf

*henning
 
Låter som gammalt fix

Hej.

Jag tycker också du skall ta och blanda lite nytt fix. Det låter som om ditt fix börjar bli lite gammalt och segt. Måste erkänna att det var några år sedan jag var i labbet senast, men jag brukade använda ett knep för att veta när filmen är färdigfixerad.

Klipp av en bit av filmfliken i början på filmen (innan du börjar framkalla) och lägg den i en liten skål eller något annat

När du häller i fixet, häll samtidigt lite över filmbiten.

Filmbiten ”klarnar” nu i samma takt som filmen i framkallningsdosan.

Nu ser du inte bara när filmen är färdigfixerad utan också när fixet börjar bli gammalt. Det går väldigt seeegt med gammalt fix. Skölj noga! Om du har fixrester kvar på filmen kan dessa fräta sönder emulsionen med tiden. Temperaturen vid sköljningen är inte lika noga som vid framkallningen men försök att ligga runt 20. Har du väldigt kallt vatten behöver du skölja längre, har du för varmt bildas det luftbubblor på filmen och sköljningen blir mindre effektiv.

PS
Det hände mig någon gång att filmen klibbade ihop sig i spolen, men då var den inte gul, utan snarare brun-lila eller samma färg som filmbasen hade innan framkallning
DS
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.