Annons

Mina (små) erfarenheter av photax +400

Produkter
(logga in för att koppla)

KalZoom

Aktiv medlem
Har just framkallat mina två första rullar av +400 i t-max developer av någon anledning, jag använder annars d76 till allt utom pressning. Den ena exponerades som iso 400, den andra pressades till 1600. Tiderna var 7 respektive 12 minuter i 20 grader. Mitt första intryck efter en snabb skanning på min billiga scanner är att den är finkornig men känns lite kontrastlös och grå i mellandagrarna. Den verkar gå väldigt bra att pressa, den är finkornig och skenar inte iväg i kontrast, men den känns fortfarande grådaskig.

Det här är bara min första upplevelse av filmen, ska prova göra några kopior i mörkrummet. Ska nog prova beställa lite mer film och testa i d76. Den är iaf billig.

I rodinal och 1600 fick den ett djävla fult korn, blev grådassig.
Blev ganska jäkla fult faktiskt.
Men men, rodinal och två stegs pressning är inte nog direkt nån film som gillar.

/Henri

Och jag har gett ett par rullar TriX denna omilda behandling. Snyggt...tja. Några skuggtoner fanns det då inte. Men kornet blev ganska trevligt. Nu glider vi visst ifrån ämnet..Ursäkta.

Jag har också skaffat några rullar +400, för att testa den. Undrar vad det är för film egentligen? Agfa kanske? Eller Ilford? Tänkte framkalla den i Acutol. Första gången jag använder den framkallaren. Ska bli intressant att se vad den kombinationen går för.

Jag har oxå kört några rullar +400 med både bra och dåligt resultat.
Med d76 blev resultatet lite dassigt, men framkallaren var på gränsen till att bli lite gammal, så det kanske var det.
Men sedan har jag använt acutol som Photax rekommenderade, och då har jag fått väldigt skarpa och finkorniga negativ!
Jag har en rulle i kameran nu, som jag pressar till 1600, men den är inte redo för framkallning än.
Photax säger att filmen är tillverkad speciellt för dom. Men i en annan tråd sa ngn att den är väldigt lik Ilford Hp5 i kornet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar