Annons

Mina pixlar vill inte räcka till.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Bilder som som jag satt till 300 ppi får en storlek på 32,78 x 21,95 cm i redigeraren elements 4.0. Men när jag skall skriva ut bilden i A4 format får jag medelandet att med den valda storleken skrivs bilden ut med mindre än 220 ppi,varför?
Jag får gå ner till en storlek på 10,2x15,2 för att kunna skriva ut med 300 ppi!
Är det någon vänlig själ där ute som har en lösning på det här problemet?

Hälsningar Micke.

först o främst får du nog reda ut begreppen PPI och DPI

DPI=dots per inch
PPI=Pixels per inch

Alltså helt olika saker

strutsvarianten: ignorera teorierna om PPI och dylika saker.
Prova att skriva ut och se om det ser bra ut
har tagit ut 70x50 cm från en 6MP-kamera med bra resultat

förstoring

Jag har gjort en förstoring på 230 cm x 160 cm med min kamera som är en 20D.
En kopia ifrån arkitektkopia
Interpolerad i bicubic smoother.

Då i 100 dpi visserligen, men kraftigt interpolerad. Kvalitén var häpnadsväckande bra för en kamera med 8,3 mp.

Lawson skrev:
Bilder som som jag satt till 300 ppi får en storlek på 32,78 x 21,95 cm i redigeraren elements 4.0. Men när jag skall skriva ut bilden i A4 format får jag medelandet att med den valda storleken skrivs bilden ut med mindre än 220 ppi,varför?
Jag får gå ner till en storlek på 10,2x15,2 för att kunna skriva ut med 300 ppi!
Är det någon vänlig själ där ute som har en lösning på det här problemet?

Hälsningar Micke.
Hej, du kanske försöker skriva ut från Sorteraren, då accepteras max 220 tror jag, kolla instruktionsboken eller hjälpen. Prova att skriva ut från Redigeraren istället, det bör inte vara något problem då. Eller så är det kanske någon inställning i programmet som behöver avaktiveras.

Tror att jag har hyfsad koll på pixlar och dot:s .Jag har alltså en bild på 3872x2592 pixlar, jag väljer att ha den i en upplösning på 300ppi vilket vilket alltså ger mig en bild som är 12,907x 8,64 tum stor (300x12,9070=3872,1 och 300x8,64=2592) eller som jag föredrar storleken 32,78x21,95 cm. Till problemet, den här bilden borde gå att skriva ut med 300dpi. Eller?
Bilderna jag skriver ut ser bra ut men jag har ju inte lyckats skriva ut dem med en upplösning på 300ppi utan under 220 ppi så jag kan ju inte jämföra. Jag skriver ut från redigeraren numera eftersom jag inte får icc profilerna att fungera från sorteraren.Också en gåta.
Jag kan tänka mig att jag missat någon inställning, men minskar jag den fysiska storleken på bilden så tillåter ju programmet 300ppi.Tänker jag helt fel när jag kopplar ihop ppi med dpi? Kan skrivaren skriva ut bilden som är 220ppi med 300dpi? Om så är fallet vill jag ju ändå få bilden i 300ppi vid utskrift för att utnyttja alla pixlar, det verkar ju som det försvinner pixlar på vägen till utskrift.

Tack för att ni hjälper till Micke.

Mycket möjligt att jag inte alls förstår dig eller misstolkat dig helt.

Men om du har en bild som är 300 ppi, alltså 300 pixlar per tum på din skärm så kan du inte få det till skrivaren efterso en skrivare arbetar inte med pixlar.
Däremot bör du ju kunna få den till 300dpi, alltså 300 punkter per tum på pappret.

men även här kan jag inte se poängen med jämförelsen eftersom en punkt på skrivaren är så vansinnigt mycket mindre än en pixel på skärmen.

bilden kommer givetvis se betydligt mindre ut på pappret än på skärmen just på grund av detta.

Men som sagt, jag kan mycket väl ha missat något och bara svamlar iväg om något som inte alls är ditt problem :)

Kalle_B skrev:
Men som sagt, jag kan mycket väl ha missat något och bara svamlar iväg om något som inte alls är ditt problem :)
Ja, du svamlar och Michael är den som är rätt ute med terminologin. Dpi är inte intressant att tala om i det här sammanhanget, det är bara intressant för skrivarens hårdvara. Både för bildbehandlingsprogrammet och utskriftsdrivrutinen är det ppi man pratar om.

Michael, det låter som ett konstigt problem har du. Är du säker på att bilden verkligen är inställd på 300 ppi när du kollar storleken? Kollar du i Photoshops Bildstorlek-dialog?

Kalle_B skrev:
Mycket möjligt att jag inte alls förstår dig eller misstolkat dig helt.

Men om du har en bild som är 300 ppi, alltså 300 pixlar per tum på din skärm så kan du inte få det till skrivaren efterso en skrivare arbetar inte med pixlar.
Däremot bör du ju kunna få den till 300dpi, alltså 300 punkter per tum på pappret.

men även här kan jag inte se poängen med jämförelsen eftersom en punkt på skrivaren är så vansinnigt mycket mindre än en pixel på skärmen.

bilden kommer givetvis se betydligt mindre ut på pappret än på skärmen just på grund av detta.

Ja, visst är det märkligt, på skärmen kallas vår lilla informationsbärare för Pixel.
När vi skickar den till en skrivare så byter den namn till Punkt, och inte nog med det, vår lilla skrivar kan ha den egenskapen att den ändrar upplösningen till något som passar skrivarens skrivarhuvud bättre.
Mina bilder på 300 pixlar per tum får 300 punkter per tum, vilket stämmer när jag mäter med en linjal på den utskrivna bilden, min skrivare skriver dock ut med en upplösning som är flera ggr. högre, men det är inte riktigt samma sak.

Hej Jim!
Jäpp! I dialog rutan för bildstorlek står just de värden som jag skrev i mitt förra inlägg.
Men när jag kommer till dialogrutan för utskrift står det skriver ut med mindre än 220 ppi.
Om jag har förstått det här med ppi rätt så skall en bild med samma fysiska mått men med olika ppi ge en bild med olika stora punkter (pixlar). Och 300ppi ger altså mindre punkter = bättre bild Vilket jag vill ha.

Är det rätt tänkt?

Micke.

Lawson skrev:
Hej Jim!
Jäpp! I dialog rutan för bildstorlek står just de värden som jag skrev i mitt förra inlägg.
Men när jag kommer till dialogrutan för utskrift står det skriver ut med mindre än 220 ppi.
Om jag har förstått det här med ppi rätt så skall en bild med samma fysiska mått men med olika ppi ge en bild med olika stora punkter (pixlar). Och 300ppi ger altså mindre punkter = bättre bild Vilket jag vill ha.

Är det rätt tänkt?

Micke.
Har varit med om liknande, men då med en skanner.
Den hade någon inställning som gjorde att den anpassade upplösningen efter vad som krävdes, enligt skannerns uppfattning.
Kan det var så att det finns någon dialog som anpassar utskriften automatiskt?

Hej Hans!
Jag är införstådd med med att skrivaren kan bygga upp en punkt med flera punkter av olika färg för att få det resultat som vi vill ha. och alltså måste kunna sätta fler punkter / tum än jag har valt.
Micke

Måste ju vara fler än jag som råkar ut för det här, så eftersom jag fått en förklaring på det här fenomenet kan jag tala om att det tydligen är en bugg i programet som gör att elements räknar fel när det gäller ppi, så fast det står att det skrivs ut med mindre än 220 ppi, så har man tydligen det antal ppi som man tidigare angivit.

Hälsningar Micke.

ANNONS